Hej!
Jag tänkte byta spis från en gammal gjutjärnsspis 400v till en modern Cylinda induktionsspis 230v med max anslutningswatt 10700w, 3x16a anslutning.
I nuläget har jag 3x10a anslutning men på proppskåpet står det 2,5 bredvid. Betyder det att kablarna är 2,5mm tjocka och att man kan byta till 16a eller måste jag be en elektriker dra nytt?
Tacksam för svar!
Jag tänkte byta spis från en gammal gjutjärnsspis 400v till en modern Cylinda induktionsspis 230v med max anslutningswatt 10700w, 3x16a anslutning.
I nuläget har jag 3x10a anslutning men på proppskåpet står det 2,5 bredvid. Betyder det att kablarna är 2,5mm tjocka och att man kan byta till 16a eller måste jag be en elektriker dra nytt?
Tacksam för svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Hur ofta kommer ni att använda full effekt på spisen? Har den gamla fungerat med 10 A för ert användningsmönster så kommer troligen även den nya att fungera. Så börja med att prova. En 230 V-spis belastar faserna lite annorlunda än en 400 V-spis så det kan bli problem.
Annars går det troligen bra att byta dvärgbrytare till 16 A. Frågan är varför det inte gjordes från början. Det kan finnas skäl, eller inte.
Annars går det troligen bra att byta dvärgbrytare till 16 A. Frågan är varför det inte gjordes från början. Det kan finnas skäl, eller inte.
Tack för svar,Bo.Siltberg skrev:
Hur ofta kommer ni att använda full effekt på spisen? Har den gamla fungerat med 10 A för ert användningsmönster så kommer troligen även den nya att fungera. Så börja med att prova. En 230 V-spis belastar faserna lite annorlunda än en 400 V-spis så det kan bli problem.
Tror väl att vi kommer att använda boosterfunktion när man vill koka upp vatten snabbt då och då. Men kan jag koppla in den nya spisen med perilex kopplingen i uttaget direkt eller kan spisen ta skada av det?
Kika i uttaget så nolla finns, annars händer inte mer än att säkringen går.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Övre vänstra hålet ska vara nollan. Öppna uttaget och kolla att alla fem ledningarna är anslutna till ledningar som kommer ur ett rör, troligen i golvet. Är det en kort bit som inte är ansluten någonstans, från just vänster övre hål, behöver du en elektriker.
Om du lånar en multimeter ska du kunna mäta 230V mellan övre vänstra hålet och de övriga runda hålen. Detta måste dock göras med strömmen på så du måste vara bekväm med det.
Om du lånar en multimeter ska du kunna mäta 230V mellan övre vänstra hålet och de övriga runda hålen. Detta måste dock göras med strömmen på så du måste vara bekväm med det.
Såg fel med ändarna men såg att de satt ihopuseless skrev:
Okej så att kolla med en multimeter för att se ifall det är 230v från vänster övre hål till de andra är alltså nästa steg för att kunna använda en induktionsspis? Eller är det för att veta om man kan byta dvärgbrytarna till 16a? Då borde allt jag behöver göra ringa en elektriker och byta de utan att dra om några kablar?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om det är 230 V mellan den övre vänstra och de övriga så finns nolla och det är bara att koppla in den nya spisen. Om du tittar på märkplåten till den gamla spisen så kommer du högst troligt att finna att den har ungefär samma effekt som den nya. Det är bara att koppla in. Skulle det visa sig att ditt användande av den nya spisen inte fungerar med säkringarna så kan en elektriker förmodligen byta till 16A. Men troligen är det inte nödvändigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Ja, nollan är viktig för att få 230 V till spisen. Utan nollan får den 400 V mellan sina interna delar vilket kan göra att den brinner upp. Men det verkar komma modeller på marknaden som känner av spänningen utan att gå sönder. Din anläggning verkar dock så pass modern att risken för att nollan skulle saknas är låg.
Nollan har dock ingen betydelse för 10 vs 16 A utan det är ledararean och längden som styr. Om du tar hem en elektriker så kan han kontrollera det, men troligen duger dina ledningar. Låt honom även installera en JFB.
Nollan har dock ingen betydelse för 10 vs 16 A utan det är ledararean och längden som styr. Om du tar hem en elektriker så kan han kontrollera det, men troligen duger dina ledningar. Låt honom även installera en JFB.
Det ser då ut att finnas nolla, den är åtminståne ansluten i uttaget, men mät för att vara säker.
Som några varit inne på är det till mer matlagningsvanorna än spisens maxeffekt som avgör om 10 A räcker. Möjligen om någon platta eller ugnen har något "efterbrännkammarläge" som vill ha mycket effekt kan det krångla.
Som några varit inne på är det till mer matlagningsvanorna än spisens maxeffekt som avgör om 10 A räcker. Möjligen om någon platta eller ugnen har något "efterbrännkammarläge" som vill ha mycket effekt kan det krångla.