Hej,

Ska byta kabel i poolbelysningen eftersom den är för kort och lamphuset går då ej att ta upp över ytan för att byta glödlampa.
Kabel som sitter idag är märkt: POWERFLEX RV-K 0,6/1KV 2X4
Behöver hjälp med att tolka vad jag skall köpa som klarar förläggning i vatten och har 2x4mm2 ledare.
Kabeln kommer försörja en 12v Led lampa framöver men bör vara dimensionerad för att klara 12v300w som är standardlampa.

Tacksam för svar!

L
Eftersom du ska ha möjlighet att ha 300W så köp lika som du har nu men längre , om du har en dosa i samband med trallen runt så finns inte plats för mer kabel där .slangen för den ska ju sluta ovan vattenlinjen
Bakom lampan går det att rulla ihop 1 meter
Kabel finns massor av på nätet

• Gilla
chrille-gäddan
  • Laddar…
F
Jag är inte elektriker och nån elare (en riktig då) kan säkert rätta mig men borde det inte vara 6 mm2 till 300W 12V?

• Gilla
chrille-gäddan
  • Laddar…
L
F fsn skrev:
Jag är inte elektriker och nån elare (en riktig då) kan säkert rätta mig men borde det inte vara 6 mm2 till 300W 12V?
Du har rätt om amperen det är 25A på det , men då han hade en som är monterad så sa jag så
normalt 6 påmonterad , nu kort sträcka och ligger avkyld kan inte bli övertemp på den
Kanske de har gått över till 4 , har ingen aning , nya rön

• Gilla
chrille-gäddan
  • Laddar…
Kraftkabeln RV-K kallas även ACEFLEX och finns i de allra flesta butikerna. 4 mm² räcker gott för 25 A om inte kabeln ligger väldigt ogynnsamt map kylningen.

2X4 mm² (tvåledare utan skyddsjord) kan dock vara svår att hitta då den är ovanlig. Det kan vara lättare med 3G6 mm² vilket även kan bli billigare. Du får söka runt på RV-K.

• Gilla
chrille-gäddan
  • Laddar…
Blir till att fråga på bygghandeln efter RV-K eller ACEFLEX då.
Får nog ta den extra kostnaden för 2G eftersom lamphuset inte klarar mycket tjockare kabel.

En treledare blir annars inte mycket grövre än en tvåledare, om vi pratar rund kabel.

Illustration av jämförelse mellan tvåledare (2 cirklar i en cirkel) och treledare (3 cirklar i en cirkel).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
chrille-gäddan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En treledare blir annars inte mycket grövre än en tvåledare, om vi pratar rund kabel.

[bild]
Ok, jag tänkte inte så långt utan tänkte att 3G6mm2 blir mycket tjockare än 2G4mm2, men det tål att mätas för att se om en 3G6mm2 funkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.