Hej,
Planerar att skyddsjorda en våning (jordkabel redan dragen till övriga uttag). Men så finns denna lilla pärla (foto), där man lagt lamputtaget ovanför taket, och sågat ut.
Vad hade ni gjort?
Sågat upp taket, lagt dit apparatdosa och lagt nytt lamputtag?
Sågat upp plasten i uttaget och dragit ner kablarna till utanpåliggande uttag (oklart om skyddsjord dragen även hit liksom övriga uttag)?
Eller för den delen lämnat det med en skriven varning "enbart för dubbelisolerade armaturer"?
Planerar att skyddsjorda en våning (jordkabel redan dragen till övriga uttag). Men så finns denna lilla pärla (foto), där man lagt lamputtaget ovanför taket, och sågat ut.
Vad hade ni gjort?
Sågat upp taket, lagt dit apparatdosa och lagt nytt lamputtag?
Sågat upp plasten i uttaget och dragit ner kablarna till utanpåliggande uttag (oklart om skyddsjord dragen även hit liksom övriga uttag)?
Eller för den delen lämnat det med en skriven varning "enbart för dubbelisolerade armaturer"?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det ser ut som det sitter en takdosa, som blivit täckt av panel. Lösningen med ett lamputtag som sitter ihopskruvat på var sin sida av plåtlocket var vanlig förr. Om det är ett sådant lock som jag tror så sitter där en centrumskruv (dold), som var lampkrok från början. Kroken har inte M-gänga, utan troligen gammal UNC gänga (tror jag att den kallas). sådana krokar finns att köpa ex. på Jula. Kroken vi ser på bilden ser ut att bara vara skruvad i panelen.
Smart. Tack!H hempularen skrev:Det ser ut som det sitter en takdosa, som blivit täckt av panel. Lösningen med ett lamputtag som sitter ihopskruvat på var sin sida av plåtlocket var vanlig förr. Om det är ett sådant lock som jag tror så sitter där en centrumskruv (dold), som var lampkrok från början. Kroken har inte M-gänga, utan troligen gammal UNC gänga (tror jag att den kallas). sådana krokar finns att köpa ex. på Jula. Kroken vi ser på bilden ser ut att bara vara skruvad i panelen.
Ja, övriga taklamputtag har varit med centrumskruv. Så i bästa fall skulle man kunna såga upp, och fästa upp nytt i befintlig takdosa där det sitter centrumskruvfäste. Fast i värsta fall hitta att de bara "lagt" uttaget "löst" på takpanelen.
Liknande trådar
-
Lägga tillbaks undergolv som sågats upp
Golv -
Rycka upp eller såga ner bergstallhäck
Häckar, Buskar & Träd -
Kan inte säga upp abb till oförmögen bekant?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Skäligt att säga upp avtal med hantverkare när arbete inte påbörjas inom 5 månader
Juridik -
Uppgifter om fastighetsägare i finland
Övrigt husrelaterat