4 012 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Elhjälp, trappbrytare
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Hur gick det?
Jag har noll möjlighet till att anlita elektriker. Hade gärna gjort det och fått detta fixat, för jag är så frustrerad och ledsen över att det är såhär. Hade jag hoppats på att få det löst här i forumet. Jag har googlat och läst i veckor med viss framgång i kunskap, men inte mer än så.Immobil skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Vi kan väl göra ett ytterligare försök. Bilderna i inlägg #7 är jättebra.
Ta lika tydliga bilder på dosan som du visar i de första bilderna. Vi vill se exakt vilka trådar som går in på olika anslutningar till brytaren där. Och om det finns flera rör till dosan, vill vi se vilka trådar som går ut i olika rör från dosan.
Det vore också bra om vi kan reda ut ifall trådarna i taket går direkt till någon av dosorna, det är stor chans att du har någon kopplingsdosa högt upp på en vägg, där trådarna är kopplade/skarvade. I så fall, öppna dosan och ta tydliga bilder.
Du kan rycka lite försiktigt i trådarna från taket och se om det rör sig i någon av dosorna.
Just detta att gulgrön är använd som kopplingstråd, gör det väldigt vanskligt att komma med råd. Även ett mindre missförstånd ger en livsfarlig situation. Vi ser också en avklippt gulgrön uppe i taket, den kan (troligen) vara skyddsjord. Så risken för en farlig sammanblandning är uppenbar.
Gulgrön har alltid varit reserverad för skyddsjord, även internationellt. Den färgen får under inga omständigheter någonsin användas för annat ändamål, men det fuskas med det även i Sverige. Har för mig att ett sådant fusk orsakade ett dödsfall för ett par år sedan, en felkopplad handdukstork.
Ta lika tydliga bilder på dosan som du visar i de första bilderna. Vi vill se exakt vilka trådar som går in på olika anslutningar till brytaren där. Och om det finns flera rör till dosan, vill vi se vilka trådar som går ut i olika rör från dosan.
Det vore också bra om vi kan reda ut ifall trådarna i taket går direkt till någon av dosorna, det är stor chans att du har någon kopplingsdosa högt upp på en vägg, där trådarna är kopplade/skarvade. I så fall, öppna dosan och ta tydliga bilder.
Du kan rycka lite försiktigt i trådarna från taket och se om det rör sig i någon av dosorna.
Just detta att gulgrön är använd som kopplingstråd, gör det väldigt vanskligt att komma med råd. Även ett mindre missförstånd ger en livsfarlig situation. Vi ser också en avklippt gulgrön uppe i taket, den kan (troligen) vara skyddsjord. Så risken för en farlig sammanblandning är uppenbar.
Gulgrön har alltid varit reserverad för skyddsjord, även internationellt. Den färgen får under inga omständigheter någonsin användas för annat ändamål, men det fuskas med det även i Sverige. Har för mig att ett sådant fusk orsakade ett dödsfall för ett par år sedan, en felkopplad handdukstork.
I LOVE YOU! Ska kolla och ta mer bilder! Tack!H hempularen skrev:Vi kan väl göra ett ytterligare försök. Bilderna i inlägg #7 är jättebra.
Här är ett par bilder som är tydligare. Hittar ingen takdosa, har knackat lite för att se om den var gömd, eftersom inget skulle förvåna mig, men hittade inget.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
När det ser ut så där, utan faktiskt dosa i taket. Så skulle jag i första hand leta kopplingsdosa högt upp på väggen, typiskt rakt över en av brytarna. Eller rakt över ett uttag osv.
Enligt min oerfarna el-logik så känns det som att trådarna ska kopplas i par, blåblå, svart,svart, grön,grön men tre trådar kvar som skulle bli utan partner. Några av trådarna var till lampan som satt där som inte längre används.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det hela ser inte vettigt ut. Du har 8 trådar som kommer ur ett och samma rör i dosan.
Det finns mig veterligen ingen brytare som har mer än 6 anslutningar. Hur såg det ut från början?
Var det en enkel brytare, eller en med två vippor?
Var några av trådarna ihopkopplade utanför brytaren som satt där?
Det finns mig veterligen ingen brytare som har mer än 6 anslutningar. Hur såg det ut från början?
Och det var två vippor, en till taklampan och en till den mindre vägglampan som satt därH hempularen skrev:Det hela ser inte vettigt ut. Du har 8 trådar som kommer ur ett och samma rör i dosan.
Jag ser 9, kanske tre 3G1,5 med varsin svart, blå och g/g. Min gissning är en 3G1,5 till vägglampan (tändtråd, nolla och kanske jord) och två för trappkopplingen, kanske en med obruten fas, nolla och jord och den andra med två mellantrådar och oanvänd g/g ledare. Jag skulle handla tvåpolig spänningsprövare för att hitta matningen till dosan och multimeter för ohmmätning, sen reda ut vad går vart. Kanske går det även att dra i ledarna för att hitta matningen till vägglampan.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden