2 403 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Räcker ledningen till induktionsspisen?
Den bilden säger ingenting om nollan. Den bekräftar det redan kända faktumet att dan gamla spisen inte kräver nolla. Dessutom kan du se att den har en effekt på 10,1 kW. Alltså ungefär lika mycket som den nya. Det ser som sagt ut på bilden av det öppnade uttaget som att det finns nolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Den säger att gamla spisen inte använde nollan. Det ser man även på din stickpropp som inte har något stift för nollan. Det är en anledning till att kontrollera att uttaget har en nolla vid byte av spis. Det var väldigt vanligt fram till 80-talet att endast dra fram tre faser till spisen för då fanns nästan inget annat än 400 V-spisar. Idag är det tvärtom, det finns inga spisar alls för Sverige...
Tacksam för alla svar! Då kollar jag nollan och om den finns är det vara att köra med den nya spisen och utvärdera ifall det kommer behöva bytas till 3x16a? Typ om man har igång alla 4 plattor + ugn samtidigt?A Avemo skrev:
Typ så ja. Ärligt talat är det väldigt osannolikt att nollan skulle saknas när det ser ut sådär men en kontrollmätning skadar inte. En spänningsprovare är något alla borde ha hemma. Biltema har en vettig för 350 kr.
Plattorna och ugnen är delade mellan säkringarna. Så två specifika plattor på högsta effekt samtidigt kan räcka för att lösa en säkring inom en timme eller så. Men högsta effekt brukar man oftast inte använda så länge. Har du inte problem idag så har du det troligen inte heller framöver.E Edlan skrev:
Skönt att höra, det blir till att prova och se vad som funkar!A Avemo skrev:
Får väl handla en sån, vad kan man mer använda den till hemma?tommib skrev:
Rätt få grejer, mer än att mäta spänning. Vissa modeller har en liten ficklampaE Edlan skrev:
För att vara allvarlig så tycker jag som jag gör för att vi inte kan känna ström/spänning förändringar det är för sent. En spänningsprovare löser detta och är väldigt mycket bättre än en beröringsfri spänningspenna. Den är användbar vid t.ex felsökning och kontroll av installationen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden