6 641 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Hjälp! Fundering angående svenska 3-fas maskiner som skall installeras i Norge
Är bilderna från lokalen i Norge? I verkstadsindustrin förekommer det europeisk 400V trefas med nolla. Det är främst i bostäder som man kör mycket med 220V trefas men även där byggs det om eftersom man EU-anpassar sitt elsystem.S staffandanielsson skrev:Hej hej! Jag blev sååå glad nu när jag hittade denna sida på nätet då jag börjar bli en aning orolig och förtvivlad över min situation och hur jag skall lösa den. Jo det är så att jag bor i Övertorneå i Sverige men håller på och startar upp ett skomakeri i Norge. Och nu till mitt stora problem. Jag har ju redan köpt på mig massa utrustning och maskiner till min lilla skomakeriverksamhet och det trodde jag inte skulle vara några problem, men ack så jag misstog mig, Fick nu veta att de har ett annat elsystem i Norge. 3 fas 220 volt och inget 3 fas 400 volt, samt att deras 3 fas saknar nolla och endast har 3 stycken faser och en jord. Vet ni om det på något vis överhuvud taget kommer att gå och koppla in mina 3 fas maskiner där i Norge. Vi har ju ca 8 stycken 3 fas maskiner som vi nu köpt och som vi inte vet om vi kan använda, både 220 volt och 400 volt. Hjälp hjälp, har vi köpt grisen i säcken nu???? Tacksam för alla svar. MVH Staffan och Helene
[bild] [bild] [bild] [bild] De 3 första bilderna är norska 3 fas kontakter och den 4;e med rött lock är svensk.
Typskyltarna för motorerna anger att varje lindning är för 230V men att två lindningar klarar en isolationssspänning på 400 volt. Hade de enbart haft 3x400v som beteckning så hade de varit D-kopplade ungefär som gamla spisar i Sverige där D-kopplad 400V trefas förekommer.
Redigerat:
Alla maskiner som är stämplade 230/380eller 400V och är 3 fas är omkopplingsbara ,
På plinten i kopplingslådan på motorn sitter 6 gängade pinnar och 380V Y-koppling så ska blecken ligga i serie över 3 pinnar , vid 230V Delta-koppling ,ska blecken ligga tvärs och sitta parrallelt , inte vara i kontakt med varandra
Däremot kan det bli så att motorskyddet inte passar , utan löser ut , motorn drar mera ström vid 230V drift
Om det finns en styrning av något slag , så får du läsa och betrakta manualer för den , om den är omkopplingsbar
På plinten i kopplingslådan på motorn sitter 6 gängade pinnar och 380V Y-koppling så ska blecken ligga i serie över 3 pinnar , vid 230V Delta-koppling ,ska blecken ligga tvärs och sitta parrallelt , inte vara i kontakt med varandra
Däremot kan det bli så att motorskyddet inte passar , utan löser ut , motorn drar mera ström vid 230V drift
Om det finns en styrning av något slag , så får du läsa och betrakta manualer för den , om den är omkopplingsbar
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Men innan man börjar koppla om så bör man kanske undersöka om det i just den lokal där maskinerna skall användas finns 400V eller 230V. Båda systemen finns ju blandat i Norge.
Tycker nog att man ska vara lite försiktig när man skriver att "ALLA maskiner märkta..." då för mig är en maskin mycket mer än en motor. I en maskin kan det finnas styrskåp mm som man inte har en aning om hur det är kopplat.
Men visst motorer med denna märkning går att koppla om enligt detta schema om det behövs.
Men visst motorer med denna märkning går att koppla om enligt detta schema om det behövs.
Vi får hoppas TS kommer tillbaks med lite mer info kring sina symaskiner. De är av en årsmodell om man ser till W-Germany 220/380 V osv att man kan anta att styrboxarna som syns på bilden är före tiden med omformare för motorerna. Då är det som sagt säkert ganska lätt att försörja dessa utan nolla mellan två faser för 230 V om man är lite händig och sen lösa motorn genom D-koppling.
Nu verkar TS vara lite mindre insatt i elfrågan så då är det kanske inte fel med en ren trafo och hjälp av en elektriker en stund då är maskinerna orörda och lätta att flytta ur Norge igen om det blir aktuellt. Effekterna är små så det behöver inte bli någon större trafo heller och till att börja med kanske tom installerat tillfälligt med sladdar/gummikablar till dess det satt sig hur man vill ha det.
Nu verkar TS vara lite mindre insatt i elfrågan så då är det kanske inte fel med en ren trafo och hjälp av en elektriker en stund då är maskinerna orörda och lätta att flytta ur Norge igen om det blir aktuellt. Effekterna är små så det behöver inte bli någon större trafo heller och till att börja med kanske tom installerat tillfälligt med sladdar/gummikablar till dess det satt sig hur man vill ha det.
Klicka här för att svara