Köpte på mig några ELJO Trend dimmer, varav en är för glöd/halogen upp till 300 W (1901698 PP). Nu är den inkopplad men man måste vrida några grader innan det glöder. Det är ingen tryckdimmer så det borde väl glöda från början?

Vet att det finns justering på lågvoltarna men den här verkar inte ha det, hittar inget på den medföljande instruktionen. Nån som vet hur det funkar och om det går att justera? Ska jag inte bry mig om det?

Kjell G
 
Redigerat:
Det finns en liten ratt du ska vrida på med en flatmejsel för att justera miniminivån. Vrid ratten så långt bak som möjligt och vrid sedan på inställningen tills att ljuskällan börjad glöda och får den ljusnivån du vill ha vid längst ner i dimringsspektrat.

//Patrik
 
OK, sitter den innanför metallhöljet? Har identifierat ett litet hål där med ett möjligt flatspår, ska prova den. Undrar varför det inte finns nån instruktion om det, finns som sagt på lågvoltarn.

Kjell G
 
Tack Patrik, något halvvarv med elektronikmejsel gjorde susen!

Kjell G
 
Utmärkt! :)

//Patrik
 
Ett tips är att vid dimmring av andra armaturer t.ex elektronisk trafo o HF-don o sånt, så vrid upp "min-nivån" till max innan man kopplar på strömmen, annars riskerar man att förstöra ljuskällan, speciellt vid drift med HF-don. Gäller väl mest lysrör av alla dess slag, men har även vart med om nån elektronisk trafo har pajat vid för låg min-nivå.
 
Bra tips, ska tänka på det nästa byte.
 
K Kjell_G skrev:
Köpte på mig några ELJO Trend dimmer, varav en är för glöd/halogen upp till 300 W (1901698 PP). Nu är den inkopplad men man måste vrida några grader innan det glöder. Det är ingen tryckdimmer så det borde väl glöda från början?

Vet att det finns justering på lågvoltarna men den här verkar inte ha det, hittar inget på den medföljande instruktionen. Nån som vet hur det funkar och om det går att justera? Ska jag inte bry mig om det?

Kjell G
Är du säker på att minimiskruven inte finns? Hålet är litet och det krävs en liten smal spårskruvmejsel, kolla en gång till
 
L Lennart Sevdin skrev:
Är du säker på att minimiskruven inte finns? Hålet är litet och det krävs en liten smal spårskruvmejsel, kolla en gång till
Han kollade en extra gång i november 2011 och fann hålet, gjorde justeringen och blev nöjd.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.