I taket ovanför våra fönster finns det lamputtag men det finns inga krokar. Se bifogade bilder. Det finns ett hål för en krok men jag förstår inte hur man ska kunna fästa den, någon som vet?

Jag har funderat på att byta ut hela uttaget till en som har krok men hur ska man göra när det är 6 kablar som ska kopplas in?

• En öppen taklamputtagshållare med sex färgade kablar utan krok i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lamputtag i taket med hål för krok och sex synliga kablar.
    Skapa konto
  • Gilla
Bas7ian
  • Laddar…
Enklast är väl att byta hela uttaget? Kablarna är det bara att koppla in på samma sätt som nu.

• Gilla
bergenblom
  • Laddar…
Men finns det något förklaring till varför det är 6 kablar? Jag kollade på ett nytt uttag med krok och där finns bara 3 ingångar så då måste 2 kablar in i samma ingång...

Vi har 6 sådana här uttag så jag skulle vilja slippa byta ut alla.

Kablarna är parallellkopplade och går sannolikt vidare till andra uttag.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…

Bästa svaret

Det måste väl gå att få tag på en ny krok till den takdosan?? Kroken skall dock inte ha någon gänga då den har en bockad ände som skall träs in i hålet och vridas om. Har ett antal sådana takdosor hemma, dock används alla så jag har ingen extra krok att skicka över. Kanske får vara rädd om de jag har om man inte kan få tag på en ny......
Sökt efter bilder på nätet men hittar ingen som visar krokens utseende. Får se om jag kommer ihåg att ta en bild för att visa när jag kommer hem.

Ok, det låter som en förklaring. Det borde nog gå att hitta när jag nu vet vad jag ska leta efter :).

B binardi skrev:
Men finns det något förklaring till varför det är 6 kablar? Jag kollade på ett nytt uttag med krok och där finns bara 3 ingångar så då måste 2 kablar in i samma ingång...

Vi har 6 sådana här uttag så jag skulle vilja slippa byta ut alla.
tittar du på hur det är kopplat så ser du ju att det är precis så det är gjort. två kablar per kopplingspunkt.

Det är mycket enklare att hitta ett uttag som passar än en "reservkrok" så köp ett nytt lamputtag och byt uttag. Det är inget konstigt med överkopplingen utan koppla det nya uttaget lika. Om du lyckas hitta en lös krok kostar den nog lika lite/mycket som ett nytt lamputtag.

Är kanske så att man måste köpa ett helt takuttag för att få tag på kroken, då kan man ju välja om man vill montera det nya takuttaget eller "bara" sätta dit kroken. Mina uttag som ser lika ut är av fabrikat Eljo vilket numera heter Schneider.

Så här skall en krok som passar det visade takuttaget se ut.
Vit takkrok fastskruvad i takuttag med rund form, placerad mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

Tack så mycket för infon! Verkar ju svårt att hitta endast kroken så det får nog bli att köpa nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.