El
kimf: [citat] Ja, går bra med en vanligt multimeter att mäta.
moberg07: Ojj sent svar, tack för alla råd. Kommer börja som fordonselektriker i oktober, blir en del programmering osv. Funkar inte det så kommer jag börja plugga till elkonstruktör. Slipper steloperera mig dessutom, eventuellt ska de operera in elektroder som smärtlindring istället :)(y)
hempularen: Diskussionen om ljushastighet osv. får ni hålla i ngt. annat forum. Håll er till ämnet. /moderator
Liteavvarje: För liten bild , fattas en del , som utsida PÅ höger sida i lådan ser det ut som att det sitter ett vred på utsidan , då är det en 3 fas strömbrytare med kontrollampa , och inkoppling kan ske på undersidan , det finns L1 L2 L3 noll och jord , 3 gröna faser , en vit noll , en jord gul/grön , går bra att ta ut 1fas välj någon av faserna +noll ( vita sitter ihop med blå till vänster
Allmänobildad: Jag kan bara tala för mig själv, men det där arbetet hade jag tagit 1700:- inkl moms för. Då har jag i och för sig, jämförelsevis, väldigt lågt påslag på materialet. Men som andra redan påpekat så finns det för många oklara variabler för att kunna ge något exakt svar.
GK100: Du ska inte ha EKK som anslutningssladd till ugnen heller om det nu är vad som syns på 6:e bilden. Kolla upp enligt råden du fått och ta ett helhetsgrepp när du ändå börjat.
hempularen: Överhettad reaktor är dom sagt vanligt. Vi hade en incident med det i kökstaket innan vi renoverade köket. Det fanns lysrör infällda i taket med mattglas under. Gjort på 70 - talet. Med lösa komponenter, lysrörshållare skruvade direkt i taket, reaktor skruvad direkt mot taket osv. Det luktade bränt, och reaktorn som var plåtklädd var så varm att plåten hade defomerats, och det var
davidhell: Vill tacka för all hjälp. Fick skarva kabeln, eftersom den var för kort från badkaret. Förra ägaren hade klippt precis. Kunde inte byta kabel då special koppling mot kretskort. Men satte dosan högt. Tät dosa och riktiga m20 förskruvningar. Inte i närheten av vatten där den sattes men lika bra. Jobbig att det behövdes, men kabeln var precis för kort. Körde h07rn kabel likt den
Jored: Ok, intressant! Ja, jag ställer in önskad temperatur på ventilationen, där luften passerat en värmeslinga. Gammalt ventilationssystem, bahco luftvärme installerat 1987...
Nyfniken: De kommer väl i delar för att snabba på monteringen? Först monterar man insatserna, målar och tapetserar och sen fronterna allra sist.
Pen: Det är troligt. Eftersom den norska varianten uppger samma ström som den svenska så är rimligen strömmen i den svenska manualen fel (klippt och klistrat från 1-fas modellen). Edit: Hittade svenska schemat och där är det verkligen 3-fas.
tommib: och jag skulle sett till att installera JFB. Bara för att det är bra, oavsett brytaren i badrummet.
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, men å andra sidan så är "perfect the enemy of good enough". Om det nu är bökigt att dra en kabel till, det inte finns plats eller vad det vara må, så är det ju ingen katastrof, och antagligen inget problem att lägga den parallellt med ett uttag som inte används så ofta. Så även om det inte är perfekt, och man mycket väl kan lägga lite tid på att undersöka
Mikael_L: [citat] Slå en linje med snörslå (kan vara dåligt om det är färdigmålad yta) Kör efter krysslaser-linje.
hempularen: I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan, bytte vi stammar, och samtidigt renoverade vi elen. En boende kom hem från jobbet en dag, upptäckte en konstig klump på TVn, visade sig vara kabelTV dekodern som förvandlats till en klump av smält plast. TVn var död. Kylskåpet var dött, mikron var död. På toan lyste lampan svagt, för att plötsligt lysa upp
snowjim: Pratade med min elektriker och han sa att Malmbergs LED-Driver HED6045L, 500 mA 37W bör fungera bra. I detta fallet blir ju inte marginalen merän 2 W men oftast kör per driver men vi kör oftast inte fullt ändå så det är säkert lungt.
hempularen: [citat] Ja det var en väldigt vanlig lösning i de elektromekaniska klockradioapparaterna på 70 talet (kanske även tidigare). Jag arbetade extra på en radio/TV service firma på 70 - talet, gymnasietiden. Fick laga en hel del av de där radioarna. Då fanns det även en del kassettdäck till stereoanläggningar med 230V motor, men det var ovanligt. Där jag arbetade servade vi även
useless: Hålet är skyddsjordskontakten.
snowjim: Det gick utmärkt att dra sladdarna i den billigare Biltema flexslangen. Det var dock 2 gånger som sladden verkligen hög tag, fick dra om några gånger och till slut gick det. Misstänker att det berodde på att slangen var något längre, d.v.s 1,5 m och att den då inte satt fast med något.
Tobbe_3: Det finns en medelväg. 13 a säkringar passar i 10 a passkontakt. Men 13 a är ett gränsfall vid 1,5 mm2. Med 2,5 mm2 är det inget problem vid korta kabellängder.
Mikael_L: [citat] Det får vi hoppas, för den matningen skyddas inte av JFB i denna central. Men den där matningen till gäststugan är nästa huvudvärk. Hur jag än kollar på bilderna så har jag svårt att se var någon ev nolla skulle ta vägen ifrån den kabeln. Då får vi ett uppenbart problem, du måste antingen byta kabeln till huset mot en 4x10mm2, eller byta den till gäststugan till en
Arnodt: Ja, egentligen borde det gå att bogsera en Nissan Leaf efter en dragbil. Då klart ha tändingen tillslagen på Nissan Leafen. Leafen kan ju inte veta om den rullar nerför en backe och återvinner energi eller om den bogseras på plan väg och återvinner energi. Det borde alltså gå att ladda den genom att bogsera den efter dragbil. Omständligt ja, men borde gå. Jag har inte sett om Nissan
Allmänobildad: https://www.elbutik.se/product.html/renova-tapetskydd-2
Lewdis: Jag tror precis att jag hittade rätt sökning. Nedanstående finns flera förlängningskablar. Då kan jag koppla in och få det att fungera. Tack för hjälpen 4-pin ATX12V https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/interna-kablar/strom-intern/forlangningskabel-for-p4-p98052?gclid=EAIaIQobChMInKacsLL11QIVVGQZCh23TwIxEAQYAyABEgJu2_D_BwE
Uffe A: Kolla det du har kopplat in i lampan. Ser att det spretar kardeler på nollan, ser även skumt ut på tändtråden. Lossa dessa, klipp av och skala om