Halloj!

Jag har ett kombiuttag monterat på en altan. Mycket praktiskt om man behöver köra en vedklyv eller nån annan trefasmaskin, men mest är det 230V uttaget som används.

Nu är det så att jag skulle behöva ett uttag till på altanen för att ansluta en transformator till en trädgårdsbelysning. Är det en lösning att sätta en dosa på kabeln som matar kombiuttaget och grena av en fas till ytterligare ett enfasuttag, eller måste man göra på något annat sätt?

Mikael_L
Mest tycker jag att man är in och klafsar i det olämpliga i att blanda enfas och trefaslaster.
Om gruppen (trefasuttaget) matas via en trepolig automatsäkring kan man dock möjligen överväga det. Men bara om det är svårt att få till en annan bättre lösning.

I princip är man väl redan där och klafsar med ett kombiuttag? Iofs sällan man använder 3-fasuttaget, men det är ju fullt möjligt att använda det samtidigt som 1-fasuttaget.

I det här fallet är det besvärligt att få till en bättre lösning. Det skulle innebära att man måste riva bort delar av fasaden på gäststugan för att kunna komma åt att dra fram en enfasledning.

Som lekman skulle jag säga att det är ok så länge uttagen sitter nära varandra. Det skulle vara konstigt med en trefasgrupp som matar saker på olika håll i huset.

tommib
Jag skulle säga att det är olämpligt. Att använda sådana kombiuttag är i mitt tycke ok då det är väldigt uppenbart att det är samma grupp. Ett uttag som sitter skilt från trefasuttaget, även om det sitter nära, är inte det (för en lekman). Är det verkligen hopplöst att dra fram ett nytt uttag? Om det är ett uttag till trädgårdsbelysning är det också bra om det går att styra inifrån, alt sitter över skymningsrelä. Då blir det ännu kluddigare att ta matningen från trefasgruppen.

En variant skulle kanske kunna vara att skippa trefasuttaget och koppla om till enfas, och använda bara tre ledare i femledarkabeln. Jag har ett trefasuttag på annan plats och det är sällan man använder trefas så jag skulle nog inte sakna det. Men det är kanske inte helt koscher att koppla på det sättet heller...

Styrning för trädgårdsbelysning är inget problem. Jag kör med 433Mhz brytare/dimrar och på mer kritiska ställen Z-wave. Är lätt att bygga in i en dosa även utomhus.

Vilka brytare kör du med som funkar utomhus?

tommib
Helt ok att dela upp trefasgruppen på det sättet, speciellt om den föregås av en trepolig säkring. Som jag ser det är det en bättre lösning. Du kan använda alla tre faserna och lägga ett uttag på varje. Då kan du köra flera infravärmare samtidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.