Hej,

Vi har ett problem här hemma.
Helt plötsligt har jordfelsbrytaren börjat att lösa ut när sambon ska baka och använder både häll och ugn samtidigt.
Hon startar ugnen på 175°C, startar sedan spishällen på 7:an för att smälta smör och därefter löser jordfelsbrytaren ut.
Det har hänt tre gånger nu den senaste månaden, dock har jag själv inte varit hemma när det har hänt.

Jag provade nu i eftermiddags; stängde av datorer osv. sedan startade jag ugnen på 175°C och väntade tills den blev varm därefter startade jag en annan platta på hällen än den sambon brukar använda, då löste jordfelsbrytaren ut.

Jag återställde den, startade både ugn och häll igen och lät ugnen vara igång en halvtimme och hällen var igång i 2 timmar och det hände det inget.
Likaså igår när det hände för sambon, efter att hon återställt jordfelsbrytaren kunde hon baka färdigt, hon använde då ugnen i cirka 3 timmar och hällen en kvart.

Det här hände första gången för ungefär en månad sedan och har inte hänt någon gång sedan vi gjorde om köket hösten 2013.
Både ugn och häll inköptes då och har fortfarande garantin kvar.
Elcentralen med tillhörande säkringar och jordfelsbrytare byttes i december 2016.

I början på augusti 2017 installerades två infravärmare på altanen som går på varsin separat säkring.
8 utomhuslampor, en taklampa på en säkring och 3 eluttag på ytterligare en annan säkring.

Jag vet inte om detta kan vara något som påverkar att jordfelbrytaren löser?
Jag har läst lite om läckström eller om det kan vara elementet i ugnen eller något med hällen som gör att jordfelsbrytaren löser ut.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja, om jag ska ringa till Ikea då det fortfarande är garanti kvar på ugn och häll.
Eller om jag be en elektriker att komma hit, men vad ska jag be honom göra?
Går det att mäta och se vad det är som gör att det blir såhär?
Om det nu skulle vara läckström, vad gör man då? Installerar ytterligare en jordfelsbrytare?

Vad tror ni och hur hade ni gått tillväga?

Tack på förhand!

/Emil

L
Har du fått uppfattningen att det är ugnen och spisen som är bovarna .
Det sitter elelement i ugnen dom kan när dom blir varma förändra sig invärtes och utlösa JFB.
Samma fenomen inträffar i bland på Varmvattenberedare , som är på samma sätt med elementet
Prova ugnen i en stigande skala på värmen upp mot 300C , det kan ta lite tid och sätt på spisen lite då och då , om den löser , stänger du ugnen och kör spisen max

På den gamla spisen vi hade i bostadsrätten så löste JFBn ut om vi använde ugnen så att det började ånga och vi därefter startade någon platta (gällde två av fyra plattor).
Om vi däremot började med att starta plattan så kunde vi sedan ”koka vatten” i ugnen utan att JFBn löste ut. JFBn löste även ut om vi först torkat av spisen med blöt disktrasa och sedan starta någon platta.

Felet låg i två plattor, fukt kom in i ”keramiken” som innehöll värmeelementen i varje platta.

Isolationsfel i ugn och spis är visserligen vanligt men här låter det som om dessa är oskyldiga. Om det vore fel på dessa så skulle felet inträffa mer konsekvent vid användning. Här låter det mer som att den totala strömmen i uppvärmningsfasen är boven. Det skulle kunna vara det klassiska felet med överledning mellan nolla och skyddsjord någonstans i anläggningen. Detta fel triggar JFBn om den totala belastningen överstiger ett visst värde. Det stämmer bättre med era symptom. När väl ugn och häll fått upp värmen drar de inte lika mycket ström samtidigt. Ni borde därmed kunna framkalla felet med något helt annat med stor belastning, men ugn o häll är väl det kraftigaste ni har. Ev ska hällen ensam kunna trigga felet om du startar alla värmezoner.

I vilket fall är det läge att kalla in en elektriker som får göra lite isolationsmätningar.

Hej!
Jag skulle säga läckström i infravärmarna, de brukar läcka mellan nolla och jord när de blir fuktiga och det är det du har förändrat nyligen. Används de frekvent? Testa att kör de någon timme eller 2 så att de blir riktigt torra i keramiken och se om det hjälper...
/Mattias

L
Annars en myskväll
Tänd en massa ljus , slå ifrån alla säkringar utom spis ugn , sätt på ugnen , sedan spisen och se vad som händer , efter det så sätter du på en säkring i taget , så märks kanske direkt vad som löser JFB
Det är snabbaste sättet att märka vad som löser en JFB , så gör vi när det är ett problem som ert

jag tror det är läckströmmar från olika källor, ex kaffekokare, vvb etc och sedan i kombo med häll/ugn så "rinner bägaren över" och trippar jfb. Enklast är att ringa den lokala gnistjagaren och be denne isolationsmäta anläggningen

Jag tror också att felet är isolationfel på nollsidan någonstans i huset. Det löser då ut om den totala strömmen i nollan kommer över ett givet värde. Men felet kan finnas precis var som helst i huset.

Alla nollor i huset är ihopkopplade i centralen, strömmen från lampan i sovrummet och strömmen från hällen osv. går till centralen där strömmen går ut via jordefelsbrytaren. Då fungerar det.

Men har man då en liten överledning mellan nolla och jord, ex. i ett glömt uttag längst in i en garderob, så går kanske en procent av strömmen ut via felet. När då strömmen i nollan blir x A så löser jfb.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Prova med en större större belastning t.ex. en värmefläkt helst en som har flera effektsteg.
Starta på högsta effekt och se om brytarn löser, om den gör det minska effekten tills den ej löser JFB när du är nära elcentralen = kort avstånd.

Prova nu olika uttag i huset t.ex. garage uteplats för att hitta där JFB löser.

Förklaring: Om vi antar att nolla och jord har en förbindelse i garaget kanske i en förlängningssladd, men om belastningen är nära elcentralen = få meter ledning, går nästan all ström genom JFB och den löser ej ut, mindre än 30 mA tar omvägen via nollan till fel stället och tillmaka i skyddsjord till PE. Men om du belastar med samma last nära felet i garaget går 50% av strömmen i jord och 50% i nollan nu löser JFB. Allt beror på ledningslängd och area på kablar.
Det räcker att en förlängningssladd är full av damm och skit och är lite fuktig för att det skall leda 30 mA. Typfallet är att rycka ut motorvärmare kabel och låta ligga på marken.

Redigerat:
Tack för alla tankar, funderingar och snabba svar på vad det kan vara som är fel.

Ikväll när jag kom hem från jobbet hade sambon lagat mat, dock enbart på hällen och jordfelsbrytaren hade inte löst ut.

Jag gick ut i uterummet och drog ur stickpropparna till infravärmarna, väntade en timme för att hällen skulle hinna kallna riktigt sedan matlagningen (om det nu kunde vara något med elementet i den).

Startade ugnen på 175°C precis som igår och när den kommit till 160°C så startade jag hällen med en kastrull vatten på, väntade en minut, sedan ställde jag dit ytterligare tre kastruller med vatten och satte samtliga värmezoner på max.
Jag kunde dock inte köra boosterfunktionen på alla zoner samtidigt, jag har iof inte provat det innan, men känns rent spontant som att det inte borde gå.

Ökade temperaturen på ugnen till 300°C och startade snabbuppvärmning.
Skiftade boosterfunktionen mellan zonerna på hällen under tiden ugnen blev varm, hällde ut det kokande vattnet och fyllde på med kallt, efter att ha tömt och fyllt på 4-5 gånger och ugnen pep för 300°C ansåg jag mig färdig.

Det är kanske för tidigt att ropa hej än, men får prova i veckan att köra igång infravärmarna några timmar så de blir riktigt varma, sedan låta stickkontakterna sitta i och prova med ugn och häll igen.
Fast jag kanske bör prova ytterligare en gång utan att värma upp dem först, med sladden i och se om jfb löser, sedan utan stickkontakt i och sedan efter uppvärmning av dem?

Köpte värmarna i juli och de installerades i början på augusti, men har inte använt dem något vidare sedan september då "hösten" kom, inte mer än någon enstaka gång den senaste månaden iaf.

Dock ska de vara IPX5 skyddade...
https://www.elbutik.se/product.html/norveco-infravarmare-lava-23r

Om det nu skulle visa sig att det är infravärmarna som gör att jfb löser, vilket man kan hoppas på.
Vad kan/ska man göra åt det?
Ha sladdarna ur till våren när det blir mindre fuktigt i uterummet och hoppas att felet inte uppstår då?
Eller om det räcker att köra dem varma någon gång i veckan, för att det inte ska hända.

För om ja ska behöva sätta i stickkontakten vid varje användning tappar ju både fjärrkontroll och timer sin funktion.

Tack så länge!

/Emil.

tommib
Här är ett fall där sektionering av anläggningen i flera JFB hjälper. Lägg all uteel över en egen JFB så slipper du problemet. Visserligen kan infravärmarna fortfarande lösa JFBn men då drabbas inte matlagningen. Dessutom krävs mer felström totalt i anläggningen.

När det handlar om överledning mellan nolla och jord, så kan man felsöka med en enkel multimeter, finns att köpa för typ 100 kr och uppåt.

Du kan mäta resistans mellan jord och resp stift i kontakten. Givetvis med kontakten utdragen.

Om det däremot är jordfel i från fassidan i en apparat, så behövs det ofta en isolationstestare för att hitta felet. Skillnaden är att om ett isolationsfel inte ger galvanisk kontakt. Ex en spricka i isolering. Så kan den högre spänningen 230V skapa ett överslag, strömmen går som en ljusbåge genom luften. En multimeter lägger på en testspänning på typ 5V, det räcker inte för att skapa ljusbågen. Isolationstestare, som inte ingår i en normal hempularen uppsättning mäter med 1000V istället.

Om felet är på nollsidan så måste det vara galvanisk kontakt. Spänningen mellan nolla och jord är aldrig mer än någon enstaka Volt, räcker inte för att hoppa i luft, eller krypa

C Cupid skrev:
För om ja ska behöva sätta i stickkontakten vid varje användning tappar ju både fjärrkontroll och timer sin funktion.
Menar du att denna stickproppsanslutna infra har en klocka som tappar sitt värde vid spänningsbortfall? Då borde den vara fast ansluten. Men då jag läser att man kan tända en cigarett med denna infra så skulle jag nog vilja ha en säker mekanisk brytare, som dessutom bryter tvåpoligt.

Sedan ska inte en modern infra läcka. Kontrollera att det inte är någon skada på värderöret. Kondens är svår att undvika utan den kan behöva ledas bort eller ventileras bort. Är den nu tål "tuffa utomhusmiljöer" och "de mest krävande väderförhållande" då ska den hantera detta, om den är oskadad.

Det finns ingen inbyggd timer i infravärmarna, men till varje värmare sitter det monterat en timer;
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-omstallbar--2-pol i en utanpåliggande IP21 dosa som i sin tur är kopplat till varsitt Eljo Vägguttag 16A 1-vägs IP44 där infravärmaren sitter i.

Här är en bild hur det ser ut;
https://www.dropbox.com/s/95sl6jc43ipua8m/IMG_20170816_193558.jpg?dl=0

Sedan för att starta dem, även om man trycker på timern på väggen så måste man antingen starta via en knapp på värmaren eller via fjärrkontrollen.
För när de startar är de i stand-by, läge 0 och därefter får man välja effektläge 1-5 antingen direkt på värmaren eller via fjärrkontrollen och när 2 timmar har gått (står 1h på bilden, men tyckte att det blev för tätt) så får man göra om proceduren.

Jag ska kolla på dem ikväll och se om jag kan lyckas att se något som inte står rätt till.

/Emil.

Den timern är tvåpolig enligt beskrivningen, då borde jordfelet vara brutet. Kanske inte något problem med infran då, eller så är timern felkopplad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.