Byggahus.se

golvgivare T2 NRG

1. D
    Medlem · GÖTEBORG · 559 inlägg

dthompa

Medlem
    Hej

Har ett el-värmegolv med en T2 NRG golvvärmetermostat. Nu har golvgivarkablen lagt av.
    Någon som vet vart man kan köpa bara just en ny golvgivare, hittar bara den i paket med termostaten.

Eller måste det just vara en kabel från samma märke, kan det funka med en annan?

2. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 275 inlägg

Peter2400

Medlem
    Det funkar väl med vilken givare som helst, bara den har rätt motstånd.
    Prova att styra värmen med den inbyggda givaren istället, vi använder den inbyggda i vårt badrum och det fungerar bra.

3. Bästa svaret

Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Det kan fungera med ett annat fabrikat så länge den har samma värden. Det skiljer en hel del mellan olika tillverkare. Enklast är att försöka få tag på rätt givare från T2. Om anläggningen är till åren kanske det är lika bra att även byta termostaten. Det har kommit lite nya roligare de sista åren. Byter du helt kan ni välja vilket fabrikat som helst.
    Själv gillar jag Devi Touch men det är mest för att den går att anpassa till olika givare vilket är bra när termostaten givit upp men golvgivaren är hel. Är livrädd för att byta golvgivare i befintligt anläggning eftersom man aldrig vet hur det är installerat eller om man kommer att få ner givaren i golvet. Har varit med om att den trasiga givaren sitter fast i flytspackel eller att den inte går att få ner i golvet pga för liten radie vid golvet. Då återstår bara att köra den inbyggda rumsgivaren.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad är det för termostat , fabrikat modell , har du manualen kvar , annars ta ett foto på den
    det finns givare att få tag på

5. D

dthompa

Medlem
    Fick testat med en givare till en ebeco och det fungerade bra. Så testar att köra med den nu. Var inga problem att byta, den som gjort badrummet hade lagt golvgivaren som man skulle i en eget rör.

Om man byter termostat? Funkar det då med befintlig värmeslinga?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inga problem EL-slingan vet inte vem som bestämmer tempen

7. D

dthompa

Medlem
    Toppen men då vet jag om det blir knas med den givaren jag testar med nu.
    Då köper jag en ny termostat, sett att det oftast ingår även ny givare då.

8. K
    Medlem · stockholm · 2 877 inlägg

Kane

Medlem
    Det står i manualen vilket värde du skall ha på NTC'n, 10k vid 25C.
    Du kan skicka din gamla termostat till mig så återvinner jag den på ett miljömässigt bra sätt.;) (min har lagt av.......)

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vid ev köp , tänk då på vad för sort , finns enkla ett vred att ställa tempen på , andra med en hisklig massa funktioner , men är du bevänt med alla dessa , nattsänkning , klocka start, stopp
    Det man vill ha är , håll tempen bara dygnet runt
    En enkel funktion , bra priser på dessa , elektroniska dyra
    Typ denna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.