El
Huvudbrytaren: Har huvudsäkringen en "vanlig" proppgänga DII (E27) betyder svart 13A. Med grövre gängan DIII (E33) betyder svart 35A
Ljus: Funderar lite till de danska reglerna runt dolda fel där man i princip har landat i obligatoriska elbesiktningar i samband med försäljning eller överlåtelse. Om något liknande infördes i Sverige i kombination med att Elsäkerhetsverket lättade lite på vem som får och var gränsen för nödig kännedom går så skulle de sämre hempulen direkt drabba utföraren ekonomiskt vid
FRS05: Sådär, nu har jag beställt 16 stycken osram till det roliga priset 2914:-. Med andra ord kostade Biltema armaturen mig 371:- styck och inte 189:- som det står på deras hemsida:rofl:. Nu ska jag bara ersätta alla 16 stycken också. De här är större än befintliga så jag får borra ett infästningshål till i platten de skall installeras på. Men har mätt ut allt och det kommer i princip
Liteavvarje: Normalt är det 2 m kabel på termostaterna , och klipps ner , när den är för lång , det som är viktigt med givaren i golvet , är att den går att dra ur och kan bytas om den fallerar , så det måste finnas rör från givare i golvet upp till termostaten . Kan du dra ur den så går det förlänga ledningen , ( kan förlängas upp till 15 m utan problem ) lämpligt då att löda på en bit
FRS05: Har startat ny tråd om det ovan skrivna, skriv där istället: https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-drivdon-fungerar-dessa.308952/
Superrobban: Bara för att man har elbehörighet kan man inte veta allt. Jag arbetar med gatu & vägbelysning och har aldrig någonsin kopplat in ugnar tidigare. Det var nog någon övning i gymnasiet med att ansluta en spis med perilexuttag, kom ihåg det då läraren påpekade att faserna skulle skiftas mellan olika lägenheter så det skulle bli jämnare belastning med alla 3-fas spisar i flerbostadshus.
Müssli: [citat] Precis, i TS fall ger det ingen fördela med Quick connect alls.
f91jsw: Föreslår att du köper list och dimmerstyrdon från samma tillverkare. Köper man på Aliexpress finns det många sådana paket för nästan inga pengar. Om man är skeptisk till "CE-märkningen" på nätadaptern som brukar följa med sådana kan man köpa en nätadapter i Sverige i stället. Dock är det troligt att en nätadapter som man köper i Sverige är tillverkad i samma fabriker i
Installatören: Det här är egentligen en fråga för gamla elektriker som kommer ihåg hur det var förr i tiden då det i föreskriften stor att "kopplingar skola ske i därför speciellt avsedda rymliga dosor". Alla som sett en porslinsdosa för kulo undrar vad som avses med "rymlig". Eller var det kanske lagstiftarnas reaktion på hur dosorna såg ut en gång i tiden. I apparatdosor fick inte innehålla
GK100: 1. Självklart är det ok även där. Med såna skulle tex fördelning av N eller PEN bland skenor eller matningssida JFB etc bli så perfekt att inget mer skulle kunna tilläggas i dessa fall som ibland kan vara utfört med mer att önska. 2. Där kanske man först får se till det som varit uppe här och även tidigare dvs huvuduppgiften är trådskydd i en mindre optimal förbindning med
anders07: Behöver du bara ett uttag för bilen fungerar ju denna: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/ Byt annars uttaget till ett sånt här så har du både och: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/stickproppar-och-uttag/vagguttag-400708/
nikasp: Toppen, stort tack!
Leif i Skåne: Är elektrikern 50+ ?? :oops: Ok . Jag är snart 70+ men jag bytar till det senaste successivt. Det blir PLEJD med med SONOS nya högtalare, dom med mic och bluetooth koppling. Det skall räcka att man öppnar dörren och säger ” hej huset jag är hemma” för att hela huset tänder upp till en förvald scen och min musik ljuder.
Mikael_L: Ser fint utfört ut det där, det ser betydligt värre ut på andra sidan. Men det var dock inte lätt att bedöma ifrån en bild, det kanske i verkligheten är helt acceptabelt där också. Men om jag fattat rätt så är det skåpet som sista bilden är ifrån som ska bort, och på andra sidan väggen tänker du inte röra något? Och vidare har jag fattat det som att du tänker bara skrota
Ljus: Hink eller inte styrs av armaturtillverkarens anvisning så det är svårt för mig att ha någon uppfattning om. Idén med anslutningsledning från kopplingsdosa bredvid blir utmärkt. Tänk på att dosorna behöver sitta någorlunda åtkomligt pga ev felsökning i framtiden.
R_Strandberg: Niko har usb uttag för montage i apparatdosa med 3,5A. Allt i ena usb-uttaget eller 3,5A fördelat över de båda uttagen. https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Tele-data-och-s%C3%A4kerhet-%2850-63%29/52---Str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning%2C-UPS%2C-Solenergi/USB-Ladduttag/USB-UTTAG-SMART-INSATS-3%2C5A/p/5200297
petersv: Om man kommer pt baksidan kan man väl ha en vanlig dosa, monterad från baksidan. Så är alla hus i mity område byggda, en dosa satt innifrån städskåpet. Med pluggade stosar är det skyddat vad jag kan se i alla fall.
toolman77: Bara det inte är en abb dosa av metall :) Här är den färdiga motagaren som etompau tipsade om https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/elmaterial-och-energi/smarta-hem-och-hemautomation/ovriga-smarta-hem-produkter/utomhusmottagare-nexa-ipr-3500-pa-och-av/p-816142
Bowman: [citat] Ja, jag tror det finns jordfelsbrytare. Kan ta en bild den och visa. Det var inte så många "kontakter" som byttes kanske tre, jag skall testa vända på dom. De var flera olika typer av lampor, halogenglödlampor, lågenergi, led, alla testades igen utan anmärkning, många sätt att ha kortslutning :) alla lampor verkar ok i alla fall.
Jörgen Alw: [citat] Perfekt, tack ☺️ Den kommer att sitta i ett så småningom isolerat garage och det kommer inte vara särskilt dammigt.
UlfG65: Tack för snabbt och bra svar. Det var inte den funktion jag väntade mig. Jag trodde att den var funktionellt ekvivalent med en manuell trappbrytare.
martin43: Tack! Skulle just till att märka om men huvudströmbrytaren längst till vänster på bilden matar ju både A1 och A2, men den kan väl få vara en del av A då, lite fult men ändå.
norrbottenstorpet: Blev en ”specialare” [bild]
Mikael_L: [citat] Om man har en effektstyrning som innebär att det ibland går en, två eller alla tre slingor för att ge olika mycket effekt så är det en fördel med 400V elpatron. Det blir nämligen jämnare belastning på faserna då, när inte alla slingor är inkopplade. Men går det antingen fullt eller inget, dvs alltid alla slingor inkopplade eller så ingen alls, så blir det samma fasström
norrbottenssnickaren: [citat] Om det inte är RK i armaturen då är den toppklämman inte godkänd. 221 är godkänd gör ek, fk och rk.
Gryttjesbo: Spottar för montage utan dosor finns för att göra det lite enklare, exempelvis https://www.ahlsell.se/10/el/belysning/74-downlights-spotlights/downlights-led/a-collection/7464252/# Just det där med slangen är jobbigare, det får du klura på :)
Robert-san01: [citat] De har serier med snabbanslutning också. Gäller bara att ha lite koll när man handlar.
Bo.Siltberg: Det du har är en LED-armatur. Det som skiljer LED från alla andra lampor är att de drivs med en konstant ström. Det innebär att man reglerar spänningen och mäter strömmen, för LED har sitt "bästa driftläge" vid en viss ström. Man kan inte lägga en konstant spänning, t.ex 3.5 V över en eller flera LED för de kommer att lysa olika starkt, några kommer kanske att brinna upp. En