3 404 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kopplingsdosa eller inte?
I rum där man monterar takdosa förstår jag att man numera ofta skippar kopplingsdosa och drar rummets matning direkt till takdosa för förgrening därifrån.
Men hur gör man enligt standard när man bara ska ha takspottar och ingen takdosa? Är det önskvärt att dra rummets matning till kopplingsdosa, eller kan man dra matningen direkt till apparatdosa - t.ex rummets strömställare - och vidare med matning till uttag och tändtråd till takspottar?
Men hur gör man enligt standard när man bara ska ha takspottar och ingen takdosa? Är det önskvärt att dra rummets matning till kopplingsdosa, eller kan man dra matningen direkt till apparatdosa - t.ex rummets strömställare - och vidare med matning till uttag och tändtråd till takspottar?
Jag brukar sätta takdosor i alla fall där man i framtiden kan tänkas vilja ha en armatur och koppla för spottarna i dom. Vill man inte ha lampor i taket sätter man bara ett slätt lock över.
Nått som många glömmer är att en belysningsarmatur är mer än bara en ljuskälla, det kan även vara en inredningsdetalj. När nyheten och "häftigheten med spottar har gått över så är det många som vill ha vanliga armaturer i sina rum. Dessutom är normalt "vanliga" armaturer betydligt energisnålare, Jag skulle säga att man klarar sig med mindre än halva effekten med "vanliga" armaturer kontra spottar.
Nått som många glömmer är att en belysningsarmatur är mer än bara en ljuskälla, det kan även vara en inredningsdetalj. När nyheten och "häftigheten med spottar har gått över så är det många som vill ha vanliga armaturer i sina rum. Dessutom är normalt "vanliga" armaturer betydligt energisnålare, Jag skulle säga att man klarar sig med mindre än halva effekten med "vanliga" armaturer kontra spottar.
Tack för svar, den idén är inte så dum.
Men du skriver "koppla för spottarna i dom". Drar du rummets matning till takdosan och därifrån till spottar och strömställare, eller gör du på något annat sätt?
Men du skriver "koppla för spottarna i dom". Drar du rummets matning till takdosan och därifrån till spottar och strömställare, eller gör du på något annat sätt?
E elmont skrev:Jag brukar sätta takdosor i alla fall där man i framtiden kan tänkas vilja ha en armatur och koppla för spottarna i dom. Vill man inte ha lampor i taket sätter man bara ett slätt lock över.
Så skulle jag ha gjort. Sedan är ju inte behovet att koppla alla spottar till samma takdosa utan de serie/parallell-kopplas ju så då kan man seriedra till varje spott.C Carl Andersson skrev:
Vanlig takdosa innehåller 8st 16mm och 2st 20mm stutsar. 4 till uttag, 1 till belysning, 1-2 till brytare och sista till inkommande matning.
Klicka här för att svara