4 837 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Koppla in spotlights som ej har separat drivdon
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den lampan är bara marginellt bättre. Det enda som skiljer map inkopplingen är att det följer med en kopplingsplint. Till den du köpte från Kina kan du komplettera med en sån här, om den inte inte kostar mer än lampan i sig.
Men sedan har vi problemet med hur man gör på andra sidan plinten. Det behöver vara en flexibel kabel så sådana som är godkända för fast förläggning är det ont om. Jag är bara teoretiker, och det är väldigt tyst från de elektriker som faktiskt gör installationer så jag gissar att det "fuskas" lite med lampsladd o dylikt i taken...
Men sedan har vi problemet med hur man gör på andra sidan plinten. Det behöver vara en flexibel kabel så sådana som är godkända för fast förläggning är det ont om. Jag är bara teoretiker, och det är väldigt tyst från de elektriker som faktiskt gör installationer så jag gissar att det "fuskas" lite med lampsladd o dylikt i taken...
Finns ju kabel speciellt för detta ändamål men eftersom det dras i rör med pottor ovanför spottarna så är det ok med fq. skiljer väsentligt i pris.Bo.Siltberg skrev:
Den lampan är bara marginellt bättre. Det enda som skiljer map inkopplingen är att det följer med en kopplingsplint. Till den du köpte från Kina kan du komplettera med en sån här, om den inte inte kostar mer än lampan i sig.
[bild]
Men sedan har vi problemet med hur man gör på andra sidan plinten. Det behöver vara en flexibel kabel så sådana som är godkända för fast förläggning är det ont om. Jag är bara teoretiker, och det är väldigt tyst från de elektriker som faktiskt gör installationer så jag gissar att det "fuskas" lite med lampsladd o dylikt i taken...
Är det inte stor värmeutveckling från ljuskällan är det OK.
Det viktiga är att spottarna är av bra kvalite.
Har köpt spottar på Bauhas i samma prisklass men det var bara att köra till återvinningen med dem.
Som jag sagt innan, man får vad man betalar för.
Förstår inte hur man resonerar när man köper ett hus för hundratusentals (miljoner) kr och snålar in på sådant här bara för att spara ca 50 kr per spott och köper undermåliga produkter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hur ansluter du slang med FQ till armaturen (kopplingsplinten)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
RHH har ju en mantel med FQ är enkelisolerad och får inte vara fritt förlagd under en potta då detta inte är ett kopplingsutrymme. Hårfint kanske men det är inte klockrent godkänt.
Helt rätt att pottorna inte får användas som kopplingsutrymme men man måste ju koppla in spottarna. Då har man inte utnyttjat den som kopplingsutrymme i samma syfte som en kopplingsdosa. Det handlar om en anslutning till en ljuskälla. Då kommer saken i ett annat läge,Bo.Siltberg skrev:
Det som betyder något är värmeutvecklingen från ljuskällan. Klarar kabeln av värmen eller ej?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag är inte riktigt med här. Det handlar om att FK inte får finnas "löst" i byggnadsdelar utan alltid ska vara omgiven av en kabelmantel, installationsrör eller kapsling enligt SS-EN 61439 eller 60670 för att erhålla dubbel isolering eller skyddsjordad miljö, och brandskydd. Spottar i kåpa har inga undantag. Att det är vanligt att de en härva FK ovanpå köksskåpet är en annan sak som inte gör det godkänt.
Närmast armaturen kan man behöva värmetålig kabel ja, enligt tillverkarens anvisningar. Vi har sett exempel på brända kablar. RHH är ganska extremt, men ok. Men pottan ska ju ge ett sådant avstånd till brännbara delar så att de inte riskerar ta eld, så pottan i sig ska då inte behöver tåla någon speciell värme. De agerar ingen värmesköld ,det har jag aldrig hört talas om.
Närmast armaturen kan man behöva värmetålig kabel ja, enligt tillverkarens anvisningar. Vi har sett exempel på brända kablar. RHH är ganska extremt, men ok. Men pottan ska ju ge ett sådant avstånd till brännbara delar så att de inte riskerar ta eld, så pottan i sig ska då inte behöver tåla någon speciell värme. De agerar ingen värmesköld ,det har jag aldrig hört talas om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Att en kabel har en mantel eller att FK skyddas av en slang är en viktig sak. Sedan finns det fler saker att tänka på vid val av kabel i detta fall då sladden kan bli lång och likna en fast installation.
- En lampsladd är avsedd som anslutningskabel och det finns ingen tillverkare som anger att de får förläggas fast i rör. Flexibla kablar ska i allmänhet användas för anslutning av apparater. De ska vara korta. Fast förläggning kräver extra skydd.
- Arean på en fast förlagd installationskabel ska vara minst 1.5 mm². En lampsladd håller 0.75 mm².
- Ledartypen för fast förlagd installationskabel ska vara entrådig (-U), fåtrådig (-R) eller mångtrådig av typen (-K). En lampsladd (alla anslutningskablar) är mångtrådiga av av typen -F.
- Det finns mekaniska krav på en fast förlagd installationskabel (i form av märkspänningen 450/750 V) som en lampsladd inte uppfyller.
- Isoleringens egenskaper skiljer sig mellan installationskabel och anslutningskabel. Anslutningskabel är inte testad för fast förläggning.
- Längden (i kombination med klen area) blir lätt en betydande faktor som kan sätta skydd ur funktion - att säkringen inte löser tillräckligt snabbt vid kortslutning. En lampsladd är avsedd som anslutningskabel och dessa är i allmänhet korta.
Se även detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-lampa-i-tak-utan-takdosa.300792/page-2#post-2775637
- En lampsladd är avsedd som anslutningskabel och det finns ingen tillverkare som anger att de får förläggas fast i rör. Flexibla kablar ska i allmänhet användas för anslutning av apparater. De ska vara korta. Fast förläggning kräver extra skydd.
- Arean på en fast förlagd installationskabel ska vara minst 1.5 mm². En lampsladd håller 0.75 mm².
- Ledartypen för fast förlagd installationskabel ska vara entrådig (-U), fåtrådig (-R) eller mångtrådig av typen (-K). En lampsladd (alla anslutningskablar) är mångtrådiga av av typen -F.
- Det finns mekaniska krav på en fast förlagd installationskabel (i form av märkspänningen 450/750 V) som en lampsladd inte uppfyller.
- Isoleringens egenskaper skiljer sig mellan installationskabel och anslutningskabel. Anslutningskabel är inte testad för fast förläggning.
- Längden (i kombination med klen area) blir lätt en betydande faktor som kan sätta skydd ur funktion - att säkringen inte löser tillräckligt snabbt vid kortslutning. En lampsladd är avsedd som anslutningskabel och dessa är i allmänhet korta.
Se även detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-lampa-i-tak-utan-takdosa.300792/page-2#post-2775637
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Problemet är att du kan inte avgöra själv om lampan du köper från Kina är farlig eller inte.M Marrebanan skrev:Jo ok jag överdrev lite då eftersom Uffe var så kategoriskt avig. Såklart är chansen större att få vettiga grejer på Jula, men mkt av även deras t.ex. elverktyg är ju skräp.
Handla från Kina förutsätter ju att man kollar recensioner osv, det går inte att gå in på en hemsida i blindo och handla lite. Precis som Jula gör så måste det göras lite selektion
Köpa led-spot var i mitt fel något utav ett experiment, jag väntar mig inte att de ska vara samma kvalitet som Malmbergs etc, även om chansen finns att de faktiskt är det.
I vanliga fall har jag köpt hdmi/usb/iphone-kablar från Kina och det har varit superbra grejer till en struntsumma.
Summa summarum så har Uffe fel i sitt resonemang kring pris kontra kvalitet. Bakgrunden till priset var ju i många fall att man slapp svensk moms och mellanhänder.
De allra värsta kan du iofs. känna på, får du en stöt direkt så vet du.
Men sedan har vi de där med kanske 0,5mm isolationsavstånd, de blir farliga först när de blivit uppvärmda 1000 ggr. Och det händer dessutom kanske bara med var 100e lampa. Så en sådan leverantör kan ha bra omdömen, men ändå leverera farliga varor.
Klicka här för att svara
