hej
Vi laga idag stek i ugnen. Efter en Tim gick brytaren. Fällde upp brytaren igen sedan gick den 5 min sen gick den igen. Sedan körde ja upp den och denna gång gick den 10 min sen gick den igen. Jordfelsbrytare finns till alla uttag. Kan man felsöka detta på enkelt vis? Tips mottages
Vi laga idag stek i ugnen. Efter en Tim gick brytaren. Fällde upp brytaren igen sedan gick den 5 min sen gick den igen. Sedan körde ja upp den och denna gång gick den 10 min sen gick den igen. Jordfelsbrytare finns till alla uttag. Kan man felsöka detta på enkelt vis? Tips mottages
Vulcan61 skrev:
Ugnen är ca 6 år
Vi fick det tipset när vi hade problem...
Det visade sig dock att JFB alltid löste endast när ugnen blev varm och det var elementet som hjälper till att värma upp ugnen som var kasst i vårt fall.
Efter jag bytte det så löste sig problemet...
Det visade sig dock att JFB alltid löste endast när ugnen blev varm och det var elementet som hjälper till att värma upp ugnen som var kasst i vårt fall.
Efter jag bytte det så löste sig problemet...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Jag har haft liknande problem med vår spis. Det var bara jordfel när elementet var varmt. Det var lite struligt att felsöka. Först värma upp ugnen, sedan väldigt snabbt koppla ur el, koppla bort anslutning till elementet, och köra isolationstest på elemntet, felet försvann om elementet fick svalna i 3 - 4 minuter.
Det har hänt med två olika element.
Kanske kunde testat med läckströmstång?H hempularen skrev:Jag har haft liknande problem med vår spis. Det var bara jordfel när elementet var varmt. Det var lite struligt att felsöka. Först värma upp ugnen, sedan väldigt snabbt koppla ur el, koppla bort anslutning till elementet, och köra isolationstest på elemntet, felet försvann om elementet fick svalna i 3 - 4 minuter.
Värmespiralen ligger i en keramisk massa inuti metallen på elementet
Säkerligen sprucken , då när elementet blir varmt kommer spiralen för nära metallen ,
är den del som fasen kommer mot metall så går proppen
Är det den del som är noll ( elementen är i 230V utförande ) så går JFB ur vid kontakt mellan noll och jord
Är ugnen fri från spisen med stickpropp vänd på stickproppen , men då kan det bli så att proppen går , hursomhelst byt elementet , men vilket av dom ??
Det är både över och undervärme i ugnar , så två element
Säkerligen sprucken , då när elementet blir varmt kommer spiralen för nära metallen ,
är den del som fasen kommer mot metall så går proppen
Är det den del som är noll ( elementen är i 230V utförande ) så går JFB ur vid kontakt mellan noll och jord
Är ugnen fri från spisen med stickpropp vänd på stickproppen , men då kan det bli så att proppen går , hursomhelst byt elementet , men vilket av dom ??
Det är både över och undervärme i ugnar , så två element
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Men är det en läckströmstång, vad ställde du området på? Kanske felets karaktär gjorde det svårt att få stabila värden?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Nej, jag pratar om en vanlig strömtång, jag vet att den inte duger för ändamålet, men jag vill minnas att jordfelet fick lägsta siffran att blinka.
Det är väl lite som att mäta isolation med vanlig multimeter istället för med en megger. Duger för att visa vissa typer av fel.
Det är väl lite som att mäta isolation med vanlig multimeter istället för med en megger. Duger för att visa vissa typer av fel.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är ett bra tips att linda ledarna många varv för att öka noggrannheten, det är dock inte jorden du ska mäta på utan övriga ledare, därav lite krångligt att utföra praktiskt med som mest 3 faser plus en nolla.TeroM skrev:
Den kopplingen Martin beskriver kan fungera ifall ingen kontakt med sann jord finnes på gruppen, men detta har man inte alltid koll på.