Vulcan61
hej

Vi laga idag stek i ugnen. Efter en Tim gick brytaren. Fällde upp brytaren igen sedan gick den 5 min sen gick den igen. Sedan körde ja upp den och denna gång gick den 10 min sen gick den igen. Jordfelsbrytare finns till alla uttag. Kan man felsöka detta på enkelt vis? Tips mottages

Vulcan61
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
hej

Vi laga idag stek i ugnen. Efter en Tim gick brytaren. Fällde upp brytaren igen sedan gick den 5 min sen gick den igen. Sedan körde ja upp den och denna gång gick den 10 min sen gick den igen. Jordfelsbrytare finns till alla uttag. Kan man felsöka detta på enkelt vis? Tips mottages

Ugnen är ca 6 år

Om man inte använder ugnen frekvent så kan det bli fukt i isoleringen till elementen.
Kör den på hög värme ett bra tag och låt torka ur så kanske det löser dig.

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Det ha hänt ett par gånger innan också. Men nu gick den flera gånger på rad. Körde på 150 grader.

Vulcan61
Nu gick den igen hmm

Vi fick det tipset när vi hade problem...
Det visade sig dock att JFB alltid löste endast när ugnen blev varm och det var elementet som hjälper till att värma upp ugnen som var kasst i vårt fall.
Efter jag bytte det så löste sig problemet...

Jag har haft liknande problem med vår spis. Det var bara jordfel när elementet var varmt. Det var lite struligt att felsöka. Först värma upp ugnen, sedan väldigt snabbt koppla ur el, koppla bort anslutning till elementet, och köra isolationstest på elemntet, felet försvann om elementet fick svalna i 3 - 4 minuter.

Det har hänt med två olika element.

H hempularen skrev:
Jag har haft liknande problem med vår spis. Det var bara jordfel när elementet var varmt. Det var lite struligt att felsöka. Först värma upp ugnen, sedan väldigt snabbt koppla ur el, koppla bort anslutning till elementet, och köra isolationstest på elemntet, felet försvann om elementet fick svalna i 3 - 4 minuter.

Det har hänt med två olika element.
Kanske kunde testat med läckströmstång?

Vulcan61
S Slugge skrev:
Hur funkar detta. Hur gör man det

S
Värmespiralen ligger i en keramisk massa inuti metallen på elementet
Säkerligen sprucken , då när elementet blir varmt kommer spiralen för nära metallen ,
är den del som fasen kommer mot metall så går proppen
Är det den del som är noll ( elementen är i 230V utförande ) så går JFB ur vid kontakt mellan noll och jord
Är ugnen fri från spisen med stickpropp vänd på stickproppen , men då kan det bli så att proppen går , hursomhelst byt elementet , men vilket av dom ??
Det är både över och undervärme i ugnar , så två element

S Slugge skrev:
Jag har bara en "lågpris" strömtång. Jag mätte med den också, om jag minns rätt så gav den en indikation, men gav ingen stabil mätning. Och läckströmmen låg nog under känslighetsgränsen på tången, så det är inte så konstigt.

H hempularen skrev:
Jag har bara en "lågpris" strömtång. Jag mätte med den också, om jag minns rätt så gav den en indikation, men gav ingen stabil mätning. Och läckströmmen låg nog under känslighetsgränsen på tången, så det är inte så konstigt.
Men är det en läckströmstång, vad ställde du området på? Kanske felets karaktär gjorde det svårt att få stabila värden?

Nej, jag pratar om en vanlig strömtång, jag vet att den inte duger för ändamålet, men jag vill minnas att jordfelet fick lägsta siffran att blinka.

Det är väl lite som att mäta isolation med vanlig multimeter istället för med en megger. Duger för att visa vissa typer av fel.

Går att öka känsligheten med en slinga. Den på bilden ger 10 ggr värdet när tången sitter runt alla varven. Wagon är för att bryta jorden och då möjliggöra mätning direkt i kretsen.

Eladapter med flera varv av slingad kabel ansluten till ett eluttag och en stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ja73 och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Går att öka känsligheten med en slinga. Den på bilden ger 10 ggr värdet när tången sitter runt alla varven. Wagon är för att bryta jorden och då möjliggöra mätning direkt i kretsen.

[bild]
Det är ett bra tips att linda ledarna många varv för att öka noggrannheten, det är dock inte jorden du ska mäta på utan övriga ledare, därav lite krångligt att utföra praktiskt med som mest 3 faser plus en nolla.

Den kopplingen Martin beskriver kan fungera ifall ingen kontakt med sann jord finnes på gruppen, men detta har man inte alltid koll på.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.