Jag vet att man inte ska ägna sig åt allt för vilda gissningslekar vad det gäller el. Grabbens element har slutat fungera så jag stängde av elen och öppnade kopplingsdosan, tyckte det såg lite ”trassligt” ut så tog bort plinten och satte i wago istället. Dock ingen funktion på elementet oavsett, vet inte om el-element har nån inbyggs säkring eller om det bara är att kassera? Frågan gäller vad det är för gröna kablar som går upp och slutar i dosan? Nån kvalificerad gissning? Och även om nån har en tanke vad som kan vara galet med elementet:-)

• Öppen kopplingsdosa med borttagen plint, installerade wago-kopplingar och gröna kablar på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Har du 400 volts element?
En gissning är att du har 3 faser och jord i dosan, alltså kan grön vara 1 av 3 faser.
Har du testat mäta mellan faserna så det finns spänning?
(kollat säkringarna i centralen?)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Inte en aning om antal volt på elementet, står ingenstans på det och det satt när vi flytta hit för några månader sen. Dock så fungerade det då, har en säkring som heter ”elvärme övervåning” den är hel och andra element fungerar. Nej jag ska iväg och handla mig en multimeter om ett tag och mäta

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Om rummet det sitter i tidigare har varit del av ett större rum kan det vara en styrsignal för master/slave-styrning (eller extern termostat eller timer) av element.

När ett par av mina element slutade fungera så fixade en elektriker nya styrenheter. Bytet kunde jag göra själv - bara att skruva bort plastboxen på sidan av elementet och dit den nya. Men det beror ju naturligtvis på märke och modell...

• Gilla
Patfa85
  • Laddar…
Så som kopplingen ser ut, så är det troligast ett 400V element (Men det måste verifieras innan du köper ett nytt). I så fall har du en trefasmatning. Och det innebär att du har 3 säkringar till denna trefassslinga. Kolla lite närmare i centralen om du inte har fler säkringar som kan höra ihop.

Det betyder dessutom att du troligen kopplat här utan att ha brutit all spänning...

Patfa85 Patfa85 skrev:
Jag vet att man inte ska ägna sig åt allt för vilda gissningslekar vad det gäller el. Grabbens element har slutat fungera så jag stängde av elen och öppnade kopplingsdosan, tyckte det såg lite ”trassligt” ut så tog bort plinten och satte i wago istället. Dock ingen funktion på elementet oavsett, vet inte om el-element har nån inbyggs säkring eller om det bara är att kassera? Frågan gäller vad det är för gröna kablar som går upp och slutar i dosan? Nån kvalificerad gissning? Och även om nån har en tanke vad som kan vara galet med elementet:)
Jag måste säga att ingången här är lite intressant ... :crysmile:

Du frågar om ett fel på ett element, men tar kort på kablar och lägger upp här, innan du ens mätt upp vare sig elementet eller kablarna .... :geek:

Det är ju helt omöjligt att dra någon som helst slutsats utifrån informationen .. :thinking:

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag brukar bryta huvudströmbrytaren faktiskt då jag sett att vissa saker inte hänger samman riktigt för att vara säker. Osäker på vad jag skaffade för multimeter. Troligen mäter den max 230v. Blir så trött på mig själv när man ska snåla. Men jag har 230 v mellan jord och svart, 230 mellan jord och brun. Och 0 mellan brun och svart. Ca 60? Mellan grön och brun och 230 visar den mellan jord och grön kanske är mer men jag kan ju inte se pga min idioti med mätarköp

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag måste säga att ingången här är lite intressant ... :crysmile:

Du frågar om ett fel på ett element, men tar kort på kablar och lägger upp här, innan du ens mätt upp vare sig elementet eller kablarna .... :geek:

Det är ju helt omöjligt att dra någon som helst slutsats utifrån informationen .. :thinking:
Tack för det svaret:-)

Patfa85 Patfa85 skrev:
Jag brukar bryta huvudströmbrytaren faktiskt då jag sett att vissa saker inte hänger samman riktigt för att vara säker. Osäker på vad jag skaffade för multimeter. Troligen mäter den max 230v. Blir så trött på mig själv när man ska snåla. Men jag har 230 v mellan jord och svart, 230 mellan jord och brun. Och 0 mellan brun och svart. Ca 60? Mellan grön och brun och 230 visar den mellan jord och grön kanske är mer men jag kan ju inte se pga min idioti med mätarköp
Jag kan inte minnas att jag sett en multimeter som inte mäter över 230 v, var köpte du den?

Och nu börjar ju i alla fall informationsmängden likna något .... (y)

FInns det någon typskylt på något element?

Ingen spänning mellan brun och svart kan ju bara betyda att det är samma fas, eller att en säkring gått på en av faserna?

Dina mätresultat låter lite mystiska i mina öron (ögon? det är ju text...). Hur var det kopplat mot elementet egentligen? Som jag tolkar ditt första inlägg var elementet kopplat med jord, svart och brun? Och den gröna var bara lös i kopplingslådan?

Det är nu iaf fastställt att det rör sig om ett 400 v element. Och ja det var svart brun och jord från elementet och ut. Angående mätaren var det nåt skrot för 150 spänn från Clas Ohlsson som jag tänkte ”det duger åt mig som så sällan behöver mäta nåt.

• Etikett på ett 400V element med svart, brun och jordanslutning synlig, modell och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Iom. att din multimeter maxar vid 230V, så får man tyvärr ett par olika alternativ.

Antingen så har du 400V mellan svart o brun, men du kan inte mäta det. Det är inte så att instrumentet skriver OL, (overload)? Kolla i bruksanvisningen hur instrumentet visar overload, brukar finnas en indikation. Har du spänning mellan brun svart så är elementet trasigt.

Eller så är dte faktiskt noll mellan svart o brun. I så fall är det avbrott på antingen brun eller svart, ex. en utlöst säkring. Om ex. brun är bruten från centralen, så går det bakvägen igenom elementet från svart.

Det skulle kunna gå att verifiera genom att koppla loss endera brun eller svart o mäta, så du inte har en bakmatning. Problemet är att du då kan ha bakmatning genom något annat element.

Enligt instruktionen så ska det stå OL om det är för mycket kräm i kabeln, det läcker lite så det är väl ca 30 v mellan brun och svart. Står in OL hur jag än mäter mellan några kablar. Menar du plocka ur en och en ur wagon och prova alla kablar separat? Och se vilken det är fel på?

Nej, det räcker att koppla loss ex. brun. Om det då fortfarande är 230V brun-jord. Så är den på något sätt i kontakt med drivande fas, antingen direkt eller bakmatad via ett annat element. Om du sedan med brun losskopplad mäter svart-jord. Och får 230V där så är den i kontakt med fas antingen direkt eller bakmatad.

I så fall vet vi fortfarande inte mer.

Men om du får 0 eller en låg spänning på den ena eller den andra, då vet vi att den är bruten från centralen. Det blir troligen inte noll, pga kapacitiv koppling mellan trådarna i röret.

Och som sagt. Iom att vi nu vet att detta är ett 400V element så vet vi också att du har 3 säkringar till den här gruppen, två av dem driver detta element. Hitta säkringarna.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.