Såklart ska man inte chansa. Jag var helt säker och hade inte en tanke på mina två jordelsbrytare. Återkommer när jag har ett varmt aggregat ;)

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Fantastiskt! Nu funkar det. Tusan va klantigt av mig. Nästa gång ska jag tänka en gång extra och ta hjälp!

Tack alla för er hjälp!

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Men ett bastuagg är väl bara 3 Faser utan nolla + skyddsjord ??
Dom brukar ha en mekaniskt 2-poligt termostat som bryter två av faserna, den tredje är alltid inkopplad.
Det kan också vara 2-fas + nolla alltså 230 V element i Y-koppling.

Det är svårt att se på bilden då kablar skymmer och fokus inte är på skylten. Ta en ny bild.
Är det ett mekaniskt termostat som ”knäpper” eller elektronisk regelering?

Kopplingsdosan ser ut att vara till ett värmeelement .

Redigerat:
S Sjungarn skrev:
Fantastiskt! Nu funkar det. Tusan va klantigt av mig. Nästa gång ska jag tänka en gång extra och ta hjälp!

Tack alla för er hjälp!
Nu skall jag skälla lite.

Det du har gjort med att ta en nolla från en annan grupp är ett väldigt grovt fel. En typ av fel som ibland slutar väldigt illa med brand (just det var nog liten risk här).

Men det du har gjort är att ordna en flytande nolla på en trefasgrupp, som i det här fallet bara drabbar bastuaggregatet, om inget annat var inkopplat på samma grupp. Under omständigheterna så misstänker jag att aggregatet inte ens har tagit skada, vilket annars är det minst allvarliga ett sådant här fel ställer till.

Men haken är att du bröt grovt mot installationsreglerna, och orsakade ett fel som med lite andra förutsättningar hade blivit direkt livsfarligt. Hus har brunnit ned pga. det här felet, med lite andra förutsättningar. Och du har dessutom uppenbarligen för dåliga elkunskaper för att förstå hur illa det hade kunnat gå.

Och om man utvecklar här lite. Antag att den här nollan nu hade varit via samma jordfelsbrytare idag. Men om några år gör någon en ombyggnad och delar upp elen på fler jordfelsbrytare, och så börjar det plötsligt brinna i diverse apparater i huset, pga. den här fulkopplingen.

Det här var inte bara en tankevurpa, det var ett grundläggande grovt fel. Det har inget med tankevurpa att göra. Man kopplar ALDRIG om man inte vet exakt hur det skall göras, OCH varför det skall göras så.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Risken är ju att aggregaten faktiskt är defekt och då kan det vara livsfarligt att koppla förbi jorden tillfälligt.
Att köra aggregatet utan JFB betyder ju inte att man kopplar förbi jordanslutningen.

Jag är helt införstådd med att det jag har gjort är både farligt och extremt fel. Jag hade tur den här gången.

Nästa gång kommer jag att ringa en elektriker om jag är osäker.

Tack i alla fall för er hjälp och att ni faktiskt fick mig att tänka till!

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Att köra aggregatet utan JFB betyder ju inte att man kopplar förbi jordanslutningen.
Jag kan vara dålig på att formulera mig ibland, du har rätt.
Jag menar att man kan koppla ur jorden tillfälligt, inte koppla förbi jordfelsbrytaren. Då känner inte jordfelsbrytaren av ev. jordfel, om aggregatet inte är förbundet med sann jord någon annanstans. Så har jag gjort när det gäller nya spisar som legat och skumpat på en fuktig trailer innan de packades upp och kopplades in. Fast det är inget jag rekommenderar om man inte känner till riskerna.
Att koppla förbi jordfelsbrytaren är mycket krångligare än att koppla ur en jordtråd i apparaten.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.