4 606 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hur stor andel av er förbrukning sker under lågtariff?
Första vintern i hus så det gör att elräkningen blir lite extra "spännande". Gick igenom räkningarna nu och bevisligen var det i alla fall inte så illa att jag satte i halsen.
En sak jag reagerade på var hur stor andel av vår förbrukning som sker under lågtariff. Från december t.o.m. februari låg i snitt 49 % av förbrukningen lågtariff (mellan kl. 22-06 samt på helgerna).
Vi har visserligen varit något strategiska i hur vi använder elen, t.ex. snålt med värme nattetid, ladda datorn på kvällen, använd disk- och tvättmaskin på natten eller helgen osv. Samtidigt så är det ingenting vi följer slaviskt.
Lägg därtill att jag är student med mycket hemmastudier (mer förbrukning under högtariff) och jobbar en del helger (lägre förbrukning under lågtariff) vilket alltså borde ge motsatt effekt.
Kommer ringa elhandelsbolaget och fråga vad skillnaden i pris är hos dom. Hos elnätet har vi redan tidstariff.
Hur är det för er?
En sak jag reagerade på var hur stor andel av vår förbrukning som sker under lågtariff. Från december t.o.m. februari låg i snitt 49 % av förbrukningen lågtariff (mellan kl. 22-06 samt på helgerna).
Vi har visserligen varit något strategiska i hur vi använder elen, t.ex. snålt med värme nattetid, ladda datorn på kvällen, använd disk- och tvättmaskin på natten eller helgen osv. Samtidigt så är det ingenting vi följer slaviskt.
Lägg därtill att jag är student med mycket hemmastudier (mer förbrukning under högtariff) och jobbar en del helger (lägre förbrukning under lågtariff) vilket alltså borde ge motsatt effekt.
Kommer ringa elhandelsbolaget och fråga vad skillnaden i pris är hos dom. Hos elnätet har vi redan tidstariff.
Hur är det för er?