4 606 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hur stor andel av er förbrukning sker under lågtariff?
Första vintern i hus så det gör att elräkningen blir lite extra "spännande". Gick igenom räkningarna nu och bevisligen var det i alla fall inte så illa att jag satte i halsen.
En sak jag reagerade på var hur stor andel av vår förbrukning som sker under lågtariff. Från december t.o.m. februari låg i snitt 49 % av förbrukningen lågtariff (mellan kl. 22-06 samt på helgerna).
Vi har visserligen varit något strategiska i hur vi använder elen, t.ex. snålt med värme nattetid, ladda datorn på kvällen, använd disk- och tvättmaskin på natten eller helgen osv. Samtidigt så är det ingenting vi följer slaviskt.
Lägg därtill att jag är student med mycket hemmastudier (mer förbrukning under högtariff) och jobbar en del helger (lägre förbrukning under lågtariff) vilket alltså borde ge motsatt effekt.
Kommer ringa elhandelsbolaget och fråga vad skillnaden i pris är hos dom. Hos elnätet har vi redan tidstariff.
Hur är det för er?
En sak jag reagerade på var hur stor andel av vår förbrukning som sker under lågtariff. Från december t.o.m. februari låg i snitt 49 % av förbrukningen lågtariff (mellan kl. 22-06 samt på helgerna).
Vi har visserligen varit något strategiska i hur vi använder elen, t.ex. snålt med värme nattetid, ladda datorn på kvällen, använd disk- och tvättmaskin på natten eller helgen osv. Samtidigt så är det ingenting vi följer slaviskt.
Lägg därtill att jag är student med mycket hemmastudier (mer förbrukning under högtariff) och jobbar en del helger (lägre förbrukning under lågtariff) vilket alltså borde ge motsatt effekt.
Kommer ringa elhandelsbolaget och fråga vad skillnaden i pris är hos dom. Hos elnätet har vi redan tidstariff.
Hur är det för er?
Tidstariff fungerar egentligen bara bra om du har en annan värmekälla än el. Annars kommer du få förbrukningen utspridd över dygnets timmar på ett sätt som är ogynnsamt. Det är uppvärmning och varmvatten som kostar, hushållsel (typ att köra TM/TT, spis, tv mm) är en så begränsad del av förbrukningen att det nästan går att bortse från.
Det är olika elpris varje timme. Men normalt debiteras man för någon typ av månadsmedel om man har rörligt elpris. Men man kan även teckna abonnemang med timdebitering.
Du har ju lågtaxa under 52% av veckans timmar, så 49% av förbrukningen känns väl inte så konstigt. Den tunga delen av förbrukningen, särskilt om du har elvärme, ligger nog ganska jämnt utspridd över dygnet.
Min uppfattning är att tidstariff knappast lönar sig om man inte har någon form av ackumulering, eftersom högtaxan är såpass dyr. Jag hade tidstariff fram till för två år sedan (då jag installerade bergvärme). I mitt avtal (Vattenfall) var överföringskostnaden betydligt högre per kWh under högtaxetid, förutom det högre priset på själva energin. Jag hade vattenburen elvärme med en ackumuleringstank på 2000 liter samt en fristående VVB på 300 liter. Bägge dessa var endast inkopplade under lågtaxetid, därigenom hamnade över 90% av min årsförbrukning på lågtaxa.
Min uppfattning är att tidstariff knappast lönar sig om man inte har någon form av ackumulering, eftersom högtaxan är såpass dyr. Jag hade tidstariff fram till för två år sedan (då jag installerade bergvärme). I mitt avtal (Vattenfall) var överföringskostnaden betydligt högre per kWh under högtaxetid, förutom det högre priset på själva energin. Jag hade vattenburen elvärme med en ackumuleringstank på 2000 liter samt en fristående VVB på 300 liter. Bägge dessa var endast inkopplade under lågtaxetid, därigenom hamnade över 90% av min årsförbrukning på lågtaxa.
Man kan, under vissa förutsättningar, teckna en typ av elabonnemang som kallas tidstariff. Under vinterperioden har du då ett högre pris på elen vardagar klockan 06-22. All övrig tid har du ett lägre pris på elen. Detta kan vara fördelaktigt om du kan förlägga en tillräckligt stor del av din förbrukning till lågtaxetid, t.ex. genom ett ackumuleringssystem.garvin skrev:
Tänkte också så först men rent spontant blev jag tveksam när jag såg hur pass mycket som ändå drogs under lågtariff.tommib skrev:
Tidstariff fungerar egentligen bara bra om du har en annan värmekälla än el. Annars kommer du få förbrukningen utspridd över dygnets timmar på ett sätt som är ogynnsamt. Det är uppvärmning och varmvatten som kostar, hushållsel (typ att köra TM/TT, spis, tv mm) är en så begränsad del av förbrukningen att det nästan går att bortse från.
Jag har i alla fall bett elhandelsbolaget om prisskillnaderna så har jag lite att räkna på men det är nog precis som du säger.
Ja, men... värmen är som du säger mer eller mindre jämnt utspridd över dygnet. Det är visserligen kallare på natten men samtidigt väljer vi att ha det ganska märkbart kallare även inomhus nattetid.M MatsTyresö skrev:
Utöver det är det förutom kanske 2-3 timmars datoranvändande enbart sånt som alltid är igång (kyl/frys/m.m.) som används under lågtariff.
Under högtariff däremot är det varmvattenberedare, luft/luft-pump, datorer, TV, förstärkare, lampor m.m. Jag hade helt enkelt förväntat mig större skillnad.
T Trunk skrev:Första vintern i hus så det gör att elräkningen blir lite extra "spännande". Gick igenom räkningarna nu och bevisligen var det i alla fall inte så illa att jag satte i halsen.
Hur är det för er?
"... men Apples minsta laptop kostar dig årligen ungefär 209 kronor, om datorn arbetar 8 timmar varje dag, står påslagen ytterligare 8 timmar och är avstängd i 8 timmar"
https://macworld.idg.se/2.1038/1.357348/sa-mycket-strom-drar-prylarna
Diskmaskinen kostar väl ännu mindre i el på ett år.
Tror du kan spara mer pengar på annat håll
Klicka här för att svara