Hej,
Ska sätta 4 st spotlights på undersidan av ett loft. Det är ingen isolering där. Spotlightsen är köpta från Kina och dom går på 230v, vet ej hur det går till men så är de iaf .
Min fråga är nu hur detta kopplas in rent praktiskt, får det förkomma toppklämmor löst eller krävs det en dosa vid varje spot? Dom har ju såna där klämmor, så hur ska dosorna sitta isåfall?
Ska sätta 4 st spotlights på undersidan av ett loft. Det är ingen isolering där. Spotlightsen är köpta från Kina och dom går på 230v, vet ej hur det går till men så är de iaf .
Min fråga är nu hur detta kopplas in rent praktiskt, får det förkomma toppklämmor löst eller krävs det en dosa vid varje spot? Dom har ju såna där klämmor, så hur ska dosorna sitta isåfall?
Moderator
· Stockholm
· 57 815 inlägg
Det får inte förekomma lösa enkelisolerade trådar, därmed inte heller lösa toppklämmor. Samtidigt så är de flesta installationskablar för grov att få in i armaturen.
Därmed så får man antingen ha kopplingsdosor (åtkomliga) där man går över från installationskabel, till en anslutningskabel, klen nog att få in i armaturen. Men ändå godkänd för fastanslutning. Så lampkabel är inte godkänd.
Det finns en del specialkabel som togs fram för installation av halogenspottar. Som dels får dras i rör, dels är klen nog att få in i armaturen. Sedan är de dessutom värmetåliga för att tåla värmen från halogenlampan. Värmetåligheten är onödig i LED fallet. Men dimensionen passar bra.
Personligen skulle jag vara väldigt tveksam att installera direktimporterade LED armaturer från kina. De är ofta helt livsfarliga i sin konstruktion. Både ur brandsynpunkt, och risk för stötar.
Därmed så får man antingen ha kopplingsdosor (åtkomliga) där man går över från installationskabel, till en anslutningskabel, klen nog att få in i armaturen. Men ändå godkänd för fastanslutning. Så lampkabel är inte godkänd.
Det finns en del specialkabel som togs fram för installation av halogenspottar. Som dels får dras i rör, dels är klen nog att få in i armaturen. Sedan är de dessutom värmetåliga för att tåla värmen från halogenlampan. Värmetåligheten är onödig i LED fallet. Men dimensionen passar bra.
Personligen skulle jag vara väldigt tveksam att installera direktimporterade LED armaturer från kina. De är ofta helt livsfarliga i sin konstruktion. Både ur brandsynpunkt, och risk för stötar.
Kabeln är en apparatsladd som sitter på vanliga elgrejor. Den är inte ämnad för fasta installationer. Kan du göra din koppling av kabeln i en dosa/kopplingsbox, så kan du sedan gå vidare med korrekt installationskabel.
Moderator
· Stockholm
· 57 815 inlägg
Det kan ju bli lite besvärligt eftersom den då behöver gå in i en åtkomlig dosa.
OK I see...
Hur gör man i vanliga fall när det är ledspot med separat driver då?
Blev nyfiken och plockade ner en ledspot (malmbergs 315 var det) som sitter i mitt badrum, där hittade jag dels kabeln som kom från drivern, men skymtade även vanlig fk löst där uppe som låg löst in i wagoklämma. Har elektrikern på badrumsfirman gjort ett fuljobb där?
Hur gör man i vanliga fall när det är ledspot med separat driver då?
Blev nyfiken och plockade ner en ledspot (malmbergs 315 var det) som sitter i mitt badrum, där hittade jag dels kabeln som kom från drivern, men skymtade även vanlig fk löst där uppe som låg löst in i wagoklämma. Har elektrikern på badrumsfirman gjort ett fuljobb där?
Separat driver betyder att det är klenspäning som matas ut, kanske 10-50 V beroende på drivertyp. Då krävs det inte speciella kablar och skydd. I princip kan du då dra kablarna hur du vill på sekundärsidan och med vilken kabeltyp du hittar.
Om du vill laborerar lite så skulle du kunna öppna en spot. Sannolikt har du en liten nätdelsmodul som driver en grupp av dioder eller COB-modul. Lite bilder och mätningar skulle indikerar hur den matas. Sedan skulle du kunna löda bort nätmodulen och använda en passande driver. Då kommer du undan 230V-problemet.
De kostade totalt 150kr så kanske skippar det helt alternativt köper nya. Alternativt kopplar in dem ändå - men det är väl dumt kanskeE etompau skrev:Om du vill laborerar lite så skulle du kunna öppna en spot. Sannolikt har du en liten nätdelsmodul som driver en grupp av dioder eller COB-modul. Lite bilder och mätningar skulle indikerar hur den matas. Sedan skulle du kunna löda bort nätmodulen och använda en passande driver. Då kommer du undan 230V-problemet.
Jag har mest haft problem med själva lysdiodskvalitén på de grejor jag köpt från Kina. Nätdelar har ej "brunnit upp" men har slutat att fungera efter x antal månader.M Marrebanan skrev:
Valet är ditt.

