Jag bygger ett garage och jag vill att det ska vara förberett för elbilsladdning. Jag har ett markrör på 50 mm som går till husets fasadmätarskåp. Jag tänker att det kan vara bra att lägga ned en kabel för strömmätning tillsammans med den matande kabeln. Jag vill alltså att billaddare ska kunna mäta strömmen över huvudsäkringarna för att kunna begränsa laddströmmen vid behov.
Vilken kabeltyp är lämplig för det ändamålet?

Enklast kan vara att du tar en helt vanlig femledarkabel tex någon typ EKLK, EXLQ 5G1.5 osv. De trivs bra i miljön i röret ihop med matningskabeln.

Kraven annars är låga där går med olika typer signal- svagströmskabel också. Inga spänningar att isolera för och heller inga krav på area.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
S
Hur har du tänkt dig att något ska koppla ur någon belastning , bilen eller annat
Det med strömkännare ( små transformatorer ) för belastningsvakt ska sitta i ditt mätarskåp för att ta all belastning på huvudsäkringarna

Ja en 5-ledare blir bra, det går även med en 2x2 teleledning

Nedan är hämtat från NIBE sortiment, det är ingen skillnad på en elpanna och en laddstation funktionsmässigt, den skall plocka ut vad huvudsäkringarna tål, helst individuellt på varje fas .

1 ledare till varje trafo samt en gemensam "nolla"
370f1e94027e88bdc0686d052769331832bb318a_800x800.jpg

S skutten11 skrev:
Hur har du tänkt dig att något ska koppla ur någon belastning , bilen eller annat
Det med strömkännare ( små transformatorer ) för belastningsvakt ska sitta i ditt mätarskåp för att ta all belastning på huvudsäkringarna
Hur urkopplingen kommer att ske har jag inte funderat på än, eftersom det inte är aktuellt med elbilsladdning just nu för mig. Jag tänker mig att det finns/kommer att finnas laddare som kan ta informationen från strömtransformatorerna, och hantera regleringen därefter.

Visst vill jag att strömmen ska mätas på huvudsäkringarna, det är därför jag behöver kabel dit.

Jag tror att jag vill att denna "signalkabel" ska samförläggas med enkelisolerade 230 V ledningar. Dels i fasadmätarskåpet och garagets elcentral blir det väl så. Men även mellan garagets elcentral och platsen för eventuell laddare. Där kanske man skulle kunna använda vanlig FK? Det skulle bli många trådar i det röret. 5 x 2,5 för 16 A 3-fas, och 4 x 1,5 för "sensorkablar".

• Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
tommib
Ja, du kan använda vanlig fk i röret i garaget (inte i marken dock). Jag skulle dra två 20 mm rör (eller ett 32) för att få i alla ledarna.

A Adelson skrev:
Jag tror att jag vill att denna "signalkabel" ska samförläggas med enkelisolerade 230 V ledningar. Dels i fasadmätarskåpet och garagets elcentral blir det väl så. Men även mellan garagets elcentral och platsen för eventuell laddare. Där kanske man skulle kunna använda vanlig FK? Det skulle bli många trådar i det röret. 5 x 2,5 för 16 A 3-fas, och 4 x 1,5 för "sensorkablar".
Håll dig till den vanliga installationskabel som nämndes tidigare så får du det enkelt rätt och bra ur alla aspekter. Helt ok mellan mätarskåpet och via slangen till garaget där du då kan gå över till FK om du av någon anledning vill det. Men lägg isf rör från centralen för det ändamålet till ev plats du senare ska använda funktionen.

GK100 GK100 skrev:
Enklast kan vara att du tar en helt vanlig femledarkabel tex någon typ EKLK, EXLQ 5G1.5 osv. De trivs bra i miljön i röret ihop med matningskabeln.

Kraven annars är låga där går med olika typer signal- svagströmskabel också. Inga spänningar att isolera för och heller inga krav på area.
Strömkännarna sitter i starkströmsanläggningen, så kablarna måste väl uppfylla samma krav som övriga kablar i anläggningen?

• Gilla
pr95
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Strömkännarna sitter i starkströmsanläggningen, så kablarna måste väl uppfylla samma krav som övriga kablar i anläggningen?
På strömkännarna sitter det ca 1 meter svansar av skx och är godkänt för att gå in i en EL-central och har man då EKKX fram till effektvakten så ska det dosas av utanför starkströmdelen , lämpligt med en kulodosa

• Gilla
GK100
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte om du ansluter dem korrekt i tex en dosa eller avskiljd plint och sen förlägger kabeln separat pss som någon nätverks eller telekabel. Så fixar du bara anslutningspunkterna finns i princip inga krav på kabeln mellan. Men i TS fall lämpligt med en robust installationskabel i markröret.

S
Absolut lite styrka i kablarna mot mekanisk åverkan samt tåliga vad dragning i rör är inte fel
Så ska den ligga i mark så ta det som dom andra säger 5X1,5 N1XV är ett bra allternativ då den även är godkänd för att ha i jord , vanlig EKK är inte godkänd för mark , klart klenspänning , det går att tumma på det , men varför inte göra något ordentligt

Lägg denna kabel. Några kronor extra men det har man igen.

https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/starkstrom/kraftkabel-fr-n1xv
5x2,5 mm och sätt en liten normcentrala i garaget.
5x1,5 mm till strömtrafona.
OBS strömtrafo får aldrig vara obelastade alltså öppna på sekundärsidan, då går spänningen mot oändligheten och trafon kan ta skada!

L Leif i Skåne skrev:
...
OBS strömtrafo får aldrig vara obelastade alltså öppna på sekundärsidan, då går spänningen mot oändligheten och trafon kan ta skada!
Generellt är det helt riktigt Leif men i fallen här med de sk strömkännarna behöver vi inte skrämma upp läsarna. Kärnan är klent dimensionerad i dem så de når i häradet 10 V öppet oanslutna och ström max några hundra mA kortslutna.

• Gilla
Sista spiken och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Generellt är det helt riktigt Leif men i fallen här med de sk strömkännarna behöver vi inte skrämma upp läsarna. Kärnan är klent dimensionerad i dem så de når i häradet 10 V öppet oanslutna och ström max några hundra mA kortslutna.
OK . När jag arbetade med det på 80-talet var primärströmmen 200-2500A sec 5A och då måste man ha obruten sekundär.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.