EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Kors i taket. Fotot blev helt okej. Är det inte lite få proppar för en trerumslägenhet?
1954 Hade man bara läslampa och en Radiogrammofon. :rofl:;)

Ha en bra dag!

Lägg upp bild när du är klar.
 
Mikael_L
Vad man faktiskt också gärna gör är att ta ur säkringen ur säkringshållaren, och lägger undan både den och alla andra lösa säkringar som ligger och skräpar, på något bra ställe.
Så ingen kommer och plötsligt får för sig att skruva på strömmen igen, när man minst väntar sig eller vill det.
 
  • Gilla
EmmaSmåland och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är alltså en lägenhet, då kan man ju med 99.99% chans vara säker på att det inte existerar några främmande spänningar ifrån andra centraler i rummen i lägenheten.

Och så har du bara två säkringar att testa ... :)

Så, som sagt, koppla in en lampa, dammsugare eller något annat, skruva ur den ena eller den andra säkringen (den till spisen (1) kan du strunta i) och kolla när strömmen försvinner, sen kollar du alla andra uttag i rummet, glöm inte att kolla alla ev uttag i taket, om du måste få strömlöst där också. Behövs ju dock inte om du bara ska tapetsera eller måla väggar endast.

Svårare än så är inte detta lilla problem.
Det är jävligare att skära den våta tapeten fint, där har jag inga bra tips (eller jo, byt rakblad i tapetskäraren ofta).
Det låter enkelt och bra. Då behöver jag inte fixa multimeter alltså?

Tapeterna är jag inte lika brydd över. Jag är bra på sånt där pillerijobb. Säger jag nu och återkommer om några veckor och gråter :crysmile:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad man faktiskt också gärna gör är att ta ur säkringen ur säkringshållaren, och lägger undan både den och alla andra lösa säkringar som ligger och skräpar, på något bra ställe.
Så ingen kommer och plötsligt får för sig att skruva på strömmen igen, när man minst väntar sig eller vill det.
Och genast blev jag påmind om hur ensam jag är :geek::rofl:
Men bra tips annars!
 
Okej. Jag vill först börja med att visa de fina lapparna som står så prydligt på varje mätare. :ok: Synd bara att det va några år sedan de gav mig någon viktig information...
 
  • Gammal etikett på mätare med uppgifter från 1953 i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Den svarta skylten i mitt skåp säger B2103 eller B2I03
Jag hittar inte det numret någonstans på dessa.
 
  • Elcentral med flera elmätare och säkerhetsbrytare på en vägg, synlig ledning och svart skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På de gamla blå sitter svarta skyltar men de stämmer inte med mitt nummer.
 
  • Eldgammal elektrisk mätare med svarta skyltar och otydligt serienummer på ett blågrått skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På de vita hittar jag ingenting. Åtminstone inget som stämmer med mina siffror. Hur svårt kan det vara att märka tydligt när det gäller fyra lägenheter bara? :confused:
 
  • Elmätare och säkerhetsbrytare på en vit vägg med svårlästa etiketter och mätarvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betalar du för elen? I så fall borde du kunna hitta någons sifferkombination på fakturan som sedan ska kunna leda dig till rätt elmätare.
Om inte, så borde ni ha någon fastighetsskötare som kan hjälpa dig.
Dock, om du följer alla goda råd med mätinstrument och dammsugare så ska det räcka med att skruva ut säkringen i ditt proppskåp när du ska tapetsera.
 
Mikael_L
Äh, strunta i huvudbrytaren, leta bara rätt på rätt säkring i din lägenhet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Betalar du för elen? I så fall borde du kunna hitta någons sifferkombination på fakturan som sedan ska kunna leda dig till rätt elmätare.
Om inte, så borde ni ha någon fastighetsskötare som kan hjälpa dig.
Dock, om du följer alla goda råd med mätinstrument och dammsugare så ska det räcka med att skruva ut säkringen i ditt proppskåp när du ska tapetsera.
Jag betalar hushållsel. Men jag drar bara propparna som ni säger. (y)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Äh, strunta i huvudbrytaren, leta bara rätt på rätt säkring i din lägenhet.
Jag gör så! (y)
 
Tack för all hjälp! Jag måste säga att detta forumet är suveränt. Inga tjafs och bråk vad jag har sett. Hjälpsamma med tålamod när det gäller novisa som jag.

Ha en riktigt go' dag!
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.