prototypen
prototypen: Om du söker på forumet finns det många trådar som säger "kontakta elektriker och rådgör med denne om hur h*n vill ha det och om h*n godkänner att du drar rör". Finns hur många trådar som helst. Protte PS säg inte sladd.....
1 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: För ca 15 år sedan byggde jag en omkopplare som växlade mellan kupévärmare och motorvärmare, anledningen var att motorvärmarstolpen var avsäkrad 4A. Denna styrning hade jag aktiv tills vi flyttade från bostadsrätten, alltså i ca fem år. Material: timer, tvåpoligt växlande relä. Jag gjorde så att när inte timern var till så var kupévärmaren igång, när timern var aktiv så
7 svar · 7,5k läst
J
Jni: Stort tack för ditt svar! Stämmer att 3 säkringar går till lilla centralen där ’samma’ 3 säkringar återfinns. Måste väl vara nån gammal kvarleva... Eftersom den lilla centralen är ful och sitter i sovrummet hade det varit skönt att bli av med den. Jag får ta hit en elektriker och se vad som kan göras.
2 svar · 3,4k läst
·
tommib
tommib: EXQ eller EXLQ blir jättebra. Jag skulle nog valt den senare då den är väldigt smidig att jobba med och blir rak och snygg när man klamrar.
4 svar · 2,9k läst
E
elmont: Om den gick att sätta på igen var det ingen huvudsäkring för huvudsäkringarna är av den typ som skruvas in och måste bytas om dom är trasiga?
1 svar · 603 läst
Q
Qwerty952: Skaffa en nexa mottagare till den brytaren du vill styra sen en sändare bakom den andra dubbel trapp brytaren.
4 svar · 750 läst
Q
Qwerty952: Jag tänkte plocka bort lite elementmatningar nu när jag tapetserar om. Tänkte dra ut ledarna ur närmsta kopplingsdosa sen tapetsera över röret. Om jag vill ha tillbaka så är de bara att peta hål på tapeten och dra nya trådar den lilla biten.
6 svar · 3,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: 5G6 brukar räcka långt.
14 svar · 1,3k läst
A
Avemo: [citat] Jag övervägde att filtrera signalen så att om det bara var minusgrader i några timmar skulle den inte starta. På motsvarande vis skulle den då inte stängas av om det var plusgrader ett par timmar i en längre period av frost. Det finns en optokopplaringång också. Jag skulle ge boxen information om när vattenpumpen går. Det är ju bara när vattnet står still som det fryser.
2 svar · 1,1k läst
·
GK100
GK100: [citat] Det är ju något TS direkt kan göra dvs sätta 35 A till hissen och sen ta ner abonnemanget från 63 A senare. Risken för stopp pga bytet till 35 A skulle jag redan med vad som framkommit i tråden sätta till i praktiken noll.
39 svar · 6,8k läst
T
Tosse: Gu10 brukar inte glapp, den har ordentliga stift som man vrider in i sockeln. Gu4 och g4 däremot. En fördyrande faktor med gu10 är eventuellt att du behöver skyddslådor runt spottarna, vilket inte behövs med många led.
6 svar · 993 läst
M
Millox: För att komplettera prottes inlägg tidigare: En transformator är extremt dålig på att begränsa överspänning från åska, men det är den höga frekvensen som är anledningen. En stor del av spänningen, mellan 40-60 % kopplas kapacitivt mellan primär- och sekundärsidan. För lågspänningssystem är detta ett mindre problem än om man har en nertransformering av spänningen från 130/70
25 svar · 2,8k läst
tommib
tommib: Ja, frågan är ju vad man vill uppnå. Om det intressanta är att en grupp är strömlös så är det enklare att mäta utgående spänning med en enkel optoisolatorkrets. Sådana finns det gott om på t.ex. Ebay för inte så mycket pengar. Det är frågan om enkla kretsar så om man kollar att komponenterna inte är helkass och kanske isolationsmäter dem när man får hem dem så är det inte
3 svar · 1,6k läst
mexitegel
mexitegel: Aha! Är det säkringen som gick till hönshuset? :D :crysmile:
6 svar · 1,3k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Håller med ovanstående, har man trångt med uttag, så köper man en ”splitter” så att laddaren ryms, eller sätter laddaren på annat ställe, i allafall IPhone laddar snabbast med orginalladdaren, då tillåts full laddningsström, eller än bättre med iPadladdaren.
44 svar · 34,9k läst
·
Hellbear
Hellbear: [citat] Tack, det var nollan i ett annat sovrum
2 svar · 679 läst
B
bortan: Säkerhetsstandarden EN60335-2-41 täcker dränkbara pumpar, även sådana pumpar som inte är avsedda specifikt för hushållsbruk, så den bör vara tillämpbar. Baga har använt denna standard, enligt CE deklarationen som finns att ladda ner på deras hemsida. EN60335-2-41 säger att, i instruktionerna för pumpar till swimmingpooler, trädgårdsdammar, fontäner och liknande ställen, ska det
12 svar · 3,8k läst
·
H
HSP: [citat] Ja du. Leta efter fler ytterligheter och fundera själv:thinking: Off topic! Kompisen är snickare, han har flera utbildningar tex ESA 14, Heta Arbeten, PCB & asbestsaneringsutbildning, han arbetar inte med el, heta arbeten eller PCB/ asbestsanering. Utbildningarna har han fått för att kunna upptäcka och förebygga/undvika risker i sitt jobb. Han jobbar åt en stor svensk byggfirma som
56 svar · 17,0k läst
·
Ljus
Ljus: Fördelen med Felco är det finns resevskär att köpa sen är den som ny igen:D
6 svar · 3,8k läst
T
Teemu Fofanoff: Ok tack för svar
5 svar · 710 läst
·
tommib
tommib: Var sitter det här locket? Om det går att demontera utan verktyg får det inte sitta för långt ner (typ under 1,7 m).
3 svar · 990 läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] Nä, men det är sämre nu.
22 svar · 5,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det kan vara en hårfin skillnad... Dubbel isolering handlar om en viss tjocklek på homogen isolering, ett visst luftgap eller en viss krypsträcka. Dessa värden varierar mellan olika slags apparater.
17 svar · 10,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Någon som har rekommendationer på DIN-monterade Zigbee Light Link-brytare? Gärna med inbyggd manuell brytare. Jag har hittat lite olika produkter, även 2-modulskapslingar för Fibaro dosbrytare, men har ingen erfarenhet av vad som funkar. I slutändan vill jag att Apples HomeKit skall kunna styra dem, så antingen direktkoppling via Bluetooth (som Fibaro) eller via Philips Hue (som
0 svar · 2,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är rätt kopplat för att fuktsensor och eftergångstid (timer) ska fungera. Vill du även kunna starta fläkten manuellt behövs en tändtråd via strömbrytare till LT. Kabelmanteln ska ligga under dragavlastningen på bild, även om det ser ut att vara en installationskabel som inte behöver dragavlastas. Man ska hur som helst inte klämma ledarna sådär.
2 svar · 1,4k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] En kronbrytare ska bara ha tre trådar, du kanske tänker på en korsbrytare? Leif i Skåne har troligtvis rätt, båda tändtrådarna går säkert till samma takuttag fast man har bara kopplat in en av dem.
2 svar · 919 läst
·
GK100
GK100: Inget annat än att det finns matning möjlig från flera trafos (nät) i stolpen. Kanske tex gatljus gemensamt från ett håll och övrigt från annat eller bara parallellt maskat rent allmänt.
1 svar · 584 läst
E
etompau: Antagligen står inte brytaren pall för den induktiva belastningen som lysröret utgör. Gnistbildning sliter ut kontakten i förtid.
3 svar · 744 läst
E
etompau: Seriekoppla ska du inte göra, då blir det inte mycket ljus i dom utan de ska parallellkopplas. Ska väl gå bra om du gör det på ett korrekt och bra sätt.
1 svar · 4,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hmm, undrar om det verkligen är riktigt sant det han sa ;) I vilket fall är det ju inte bra för affärerna i längden för fler o fler kunder upptäcker kanske att de fått betala lite mer än vad de egentligen behövde.
19 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.