tjena. Ytterligare en fråga från mig. Öppnade en kopplingsdosa och fick se det här. Öppnade av nyfikenhet bara, ska nog inte dra någonting härifrån. Men känns som det bara är att stänga igen och glömma det? Svart och blå till samma plint t ex?
 
  • Öppen kopplingsdosa med elektriska kablar i olika färger kopplade till plintar, med fokus på sammanbundna svarta och blå kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en elementslinga så är det inget konstigt med svart och blå på samma plint.
Man kan ALDRIG veta vilken "funktion" trådar med en viss färg har "funktionen" måste verifieras. Vet man vad man sysslar med är det inga problem men vet man inte ska man kanske helt låta bli att "pilla" med trådarna.
 
E elmont skrev:
Är det en elementslinga så är det inget konstigt med svart och blå på samma plint.
Man kan ALDRIG veta vilken "funktion" trådar med en viss färg har "funktionen" måste verifieras. Vet man vad man sysslar med är det inga problem men vet man inte ska man kanske helt låta bli att "pilla" med trådarna.
Måste ju vara underbart att felsöka det där, när trådarna bara är skarvade i en dosa, och byter färg mellan punkt A och B ... :rolleyes:
 
H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Måste ju vara underbart att felsöka det där, när trådarna bara är skarvade i en dosa, och byter färg mellan punkt A och B ... :rolleyes:
dom lika gärna ha gått någon apparatur som tagits bort och har dom inte dra en hel ny
 
E elmont skrev:
Är det en elementslinga så är det inget konstigt med svart och blå på samma plint.
Man kan ALDRIG veta vilken "funktion" trådar med en viss färg har "funktionen" måste verifieras. Vet man vad man sysslar med är det inga problem men vet man inte ska man kanske helt låta bli att "pilla" med trådarna.
Det sitter 2 stycken dosor under elementet, känns kanske som att det suttit element i den här dosan, sen köpte nytt element och drog ny el till? Eller så är det ett 400 v element som sitter nu och dem drog ny el, förra ägaren.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Som alltid när man "jobbar" med el så gissar man inte utan man måste veta.
Det som för en yrkesman är enkelt är ofta nästan omöjligt att förstå för en lekman, så är det ju inom alla branscher.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska inte börja röra i dosan ändå, tänkte bara få en blick av vad som fanns där:-)
 
henke_benke skrev:
dom lika gärna ha gått någon apparatur som tagits bort och har dom inte dra en hel ny
??? Skriv gärna så ditt "budskap" blir lättare att förstå ??? Som det är nu är det ytterst tveksamt.... Man skall inte behöva gissa innehållet.
 
Lättare än på vår övervåning ialalfall, vi har bara blåa ledningar.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Lättare än på vår övervåning ialalfall, vi har bara blåa ledningar.
Lättkopplat om man bara följer färgen då;-)
 
Patfa85 Patfa85 skrev:
Lättkopplat om man bara följer färgen då;-)
Jepp!
Grannen bara gapskrattade när vi bad om hjälp att koppla rätt elementen, och sade att han måste ta med "pipapparat". Jaha, snåljåpen som bodde där före er har tagit kabel på jobbet, så att det bara är svart. Nej, inte alls sade vi ju ärligt. Några timmar senare var iallafall elementen omkopplade från enfas till tvåfas så att vi kunde få värme i vinterkylan :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.