Har en ABB Odin B23 111-100 elmätare (https://www.elbutik.se/product.html/odin-meter-od4165) på en undercentral men blir inte klok på vad som gäller vad det gäller spänning i anslutning till S0-utgången på den. Detta är vad som anges i specifikationen:

Pulsutgång
Anslutningsarea i plint: 0,5 -2,5mm
Extern pulsspänning: 5 - 40 V DC
Max. ström: 2-100mA
Pulslängd: 10-990ms (programmerbar)
Pulsfrekvens: 1-999999 imp/kWh (programmerbar)
Standard: IEC 62053-1 (S0)

Innebär det att den kan skicka ut mellan 5-40V eller är det så att man bara får mata 5-40V?
Jag har alltid trott att S0 är en potentialfri brytare som leder vid varje puls. Är det en korrekt bild eller har jag fått något om bakfoten?
Det känns ju spontant märkligt om man inte ska få lägga på en lägre spänning än 5V. Vad skulle kunna bli bieffekten av att man matar med ca 3V för att detektera pulser istället?

Bästa svaret

Det är som du skriver en "potentialfri kontakt" i form av en optokopplare och i princip vad som brukar kallas öppen kollektor. Deras spec ansluter till den klassiska för en S0 utgång du kan säkert mata med 3 V och nå framgång men det är naturligtvis inte säkert då men troligt.

GK100 GK100 skrev:
Det är som du skriver en "potentialfri kontakt" i form av en optokopplare och i princip vad som brukar kallas öppen kollektor. Deras spec ansluter till den klassiska för en S0 utgång du kan säkert mata med 3 V och nå framgång men det är naturligtvis inte säkert då men troligt.
Finemang, tack för svar. Planerar att ansluta en liten arduinomaskin till mätaren och då vore det fint om man slapp gå kringvägar via LED-puls med fototransistor. Baserat på ditt svar känner jag mig bekväm med att gå vidare med det experimentet.

• Gilla
mib_unicast
  • Laddar…
Obs du måste ha ett motstånd mellan din matning och optokopplaren så strömmen begränsas till max 100mA.

L largab skrev:
Obs du måste ha ett motstånd mellan din matning och optokopplaren så strömmen begränsas till max 100mA.
Tack, bra förtydligande. Ohms lag gäller väl oavsett hur hög max-output man har så länge motståndet är specat för den teoretiska max-outputen? I mitt fall kommer det alldrig bli högre än 2,1A vid 5V eftersom det är max jag stoppar in i usb-matningen. Så max nödvändig resistans borde vara 5V / 0.1A = 50 Ohm, yes?

M MagHam skrev:
Enligt User Manual är denna, som dom flesta energimätare, utrustad med kommunikationsinterface enligt Modbus. Kapitel 9:
[länk]
Då öppnar sig (jämfört med pulser) en helt ny värld att läsa av ackumulerade värden på kWh eller KVAh samt momentanvärden på ström, spänning etc.
Ja jag har varit lite inne på det men fick uppfattningen att det krävdes någon form av tillbehör för detta. Sen är väl frågan också om det inte är lite overkill eftersom jag ändå kommer få momentanförbrukning vid varje puls. Det är detta script av @hanpa som är aktuellt:
http://www.hobbyelektronik.nu/forum/viewtopic.php?t=4

Fast det såklart bara för att man inte måste betyder det inte att man inte ska :) Har du någon erfarenhet av utläsning på denna nivå och har infokällor att peka vidare till?

Det finns ingen orsak att dra så mycket ström som 100 ma genom optokopplaren. 10 ma är mer lagom. Optokopplaren och pullupmotståndet kommer möjligen att ge mjuka långsamma flanker vid växlingen mellan hög och låg. Om du kan konfigurera ingången på Arduinon som schmitt-trigger är det en fördel. Om det inte går så fungerar det troligen ändå, men det är lite utanför specen på processorn.

Modbus jobbar med RS485-nivåer. Jag gissar att det finns en UART på arduinon du skall använda. Det du behöver av hårdvara är en RS485-tranceiver. Jag har byggt på detta på en raspberry pi för att läsa av en elmätare via modbus. Själva hårdvaran och att få kommunikationen att fungera brukar vara den lätta och i mitt tycke den roligaste biten. Det är när man skall göra något meningsfullt med det insamlade och ett lättanvänt användargränssnitt som det börjar bli mycket jobb.

Redigerat:
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
...Har du någon erfarenhet av utläsning på denna nivå och har infokällor att peka vidare till?
Den erfarenhet jag har är inte mot energimätare, utan mellan PLC / VFD / PC utrustning med Deltas automatiseringsprodukter.
Men det är samma grundprincip. Man läser av värden (eller skriver) till register som finns på dokumenterade adresser. Skulle gissa att det finns gratis programvara både till PC och programexempel till Arduino på nätet.
Sen kan du behöva t ex en RS 485 till USB adapter för den elektriska signalomvandlingen till din enhet.
Dr Google blir din vän om du vill forska vidare. Kanske lite "overkill" men rätt kul område ;)

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Håller med Avemo
När man väl samlat in datan (oavsett metod) så får man ju fundera på vad man gör med den, och hur man vill lagra och presentera den på ett bra sätt.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns ingen orsak att dra så mycket ström som 100 ma genom optokopplaren. 10 ma är mer lagom. Optokopplaren och pullupmotståndet kommer möjligen att ge mjuka långsamma flanker vid växlingen mellan hög och låg. Om du kan konfigurera ingången på Arduinon som schmitt-trigger är det en fördel. Om det inte går så fungerar det troligen ändå, men det är lite utanför specen på processorn.

Modbus jobbar med RS485-nivåer. Jag gissar att det finns en UART på arduinon du skall använda. Det du behöver av hårdvara är en RS485-tranceiver. Jag har byggt på detta på en raspberry pi för att läsa av en elmätare via modbus. Själva hårdvaran och att få kommunikationen att fungera brukar vara den lätta och i mitt tycke den roligaste biten. Det är när man skall göra något meningsfullt med det insamlade och ett lättanvänt användargränssnitt som det börjar bli mycket jobb.
Får du ut värdena Per fas kan det ju vara av intresse för att ha koll på fördelningen. Reaktiva effekten kan vara kul att se men kanske inte helt nödvändigt för alla..

Vet inte hur vanligt det är med tidstariffer idag, känns som det är något som bör komma igen med tanke på solceller och elbilar.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Tack, bra förtydligande. Ohms lag gäller väl oavsett hur hög max-output man har så länge motståndet är specat för den teoretiska max-outputen? I mitt fall kommer det alldrig bli högre än 2,1A vid 5V eftersom det är max jag stoppar in i usb-matningen. Så max nödvändig resistans borde vara 5V / 0.1A = 50 Ohm, yes?
No!
Vid 5 V så blir minst 50ohm. Välj gärna typ 220-470 ohm så blir strömmen mindre. Så din koppling bör se ut så här
+5v till motståndet som går till s+. S- till Arduino jord. Signalen tas sedan från s+ till en arduinoingång, helst interruptingång som förenklar programmeringen.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
A Avemo skrev:

Kommer sannolikt köra en Influx-databas och presentera mätvärdena med Grafana. Det går att göra riktigt mycket kul med det verktyget. Det vore såklart intressant att se fördelningen per fas men eftersom förbrukaren är en bergvärmepump så är det ganska väl beskrivet i manualen hur belastningen sker mot respektive fas.

L largab skrev:
No!
Vid 5 V så blir minst 50ohm. Välj gärna typ 220-470 ohm så blir strömmen mindre. Så din koppling bör se ut så här
+5v till motståndet som går till s+. S- till Arduino jord. Signalen tas sedan från s+ till en arduinoingång, helst interruptingång som förenklar programmeringen.
Observant där, det ska förstås vara MINST 50 ohm. Tack för bra feedback! Alla digitala GPIO-pins på min enhet har interrupt och min tanke var att köra direkt från en GPIO-pin, via motståndet till S+ och sen från S- till GND. I länken i mitt tidigare inlägg finns följande bild:

file.php

och det blir ju i princip samma sak som att skicka från digitala pin till S+.

Vid närmare eftertanke är utspänningen på digitala pinnen på 3.3V så vi får väl se om mätaren kurrar för att det är för låg spänning. Skulle så vara fallet får jag göra något med hjälp av 5V-ut på arduinomaskinen.

Prova som du har på din skiss. I/o pinnen direkt till S0+ utan extra motstånd. Definiera i/o pinnen som input inklusive pullup motstånd. I Arduino så finns det ju inbyggda pullups. Det borde finnas i ESP kretsen också.

L largab skrev:
Prova som du har på din skiss. I/o pinnen direkt till S0+ utan extra motstånd. Definiera i/o pinnen som input inklusive pullup motstånd. I Arduino så finns det ju inbyggda pullups. Det borde finnas i ESP kretsen också.
Ifall det är någon som går i samma tankar följer här en liten statusuppdatering: Jag har nu mätt upp vilka värden som fås mellan I/O-pin och GND och det är 3.3V (väntat) och ca 1 mA (något oväntat) som levereras när jag använder pin D4 som enligt https://wiki.wemos.cc/products:d1:d1_mini har inbyggd 10K pull-up. Kör jag mot pin D1 som inte ska ha inbyggd pull-up får jag 0,07 mA. Får inte riktigt ihop orsaken bakom att det är så lågt men jag går vidare med D4 och hoppas att det är tillräckligt med kräm för att få en registrerad puls från S0. Räknar i vart fall inte med att få någon överbelastning :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.