Hej. Behöver byta min nuv. spis p g a försäljning av min lägenhet. Tänkte köpa enklast möjliga på Blocket. Förutom max breddmått och enbart tillgång till enfas (20A propp) så har jag inga andra krav. När jag läser på annonser om enfasspisar så står det ibland (oftast aldrig) om avsäkring. Max avsäkring hittills jag har sett
är 32 A. Men jag har ju bara 20 A säkring (vilket jag tror är väldigt vanligt för min typ av lägenhet, byggd 1958)
Hur blir det då? Kan jag köpa en sådan spis? Vad blir konsekvensen? Kan jag bara ha en platta på åt gången eller så? Är det tillåtet?

S
Om du har 1 fas 20A och din spis inte är fullvuxen 4 plattor + 2 ugnar klarar du dig bra .
det är ganska normalt med 20A enfas i mindre lägenheter

tommib
Det är tillåtet och normalt. I en modern spis finns ofta en effektbegränsare där du kan ställa in hur mycket spisen får dra. I gamla spisar finns inte detta utan säkringen går om du skruvar på allt på max samtidigt. Om det gått bra för dig hittills utan att byta säkringar hela tiden kommer det troligen göra det med en ny spis också.

Precis som skutten11 skriver är det vanligt. Jag invänder dock mot påståendet om fullvuxen spis, troligen går det bra med en sådan också så länge du inte maxar allt.

Redigerat:
S
tommib tommib skrev:
Det är tillåtet och normalt. I en modern spis finns ofta en effektbegränsare där du kan ställa in hur mycket spisen får dra. I gamla spisar finns inte detta utan säkringen går om du skruvar på allt på max samtidigt. Om det gått bra för dig hittills utan att byta säkringar hela tiden kommer det troligen göra det med en ny spis också.

Precis som skrutten11 skriver är det vanligt. Jag invänder dock mot påståendet om fullvuxen spis, troligen går det bra med en sådan också så länge du inte maxar allt.
EDIT PÅ DIG INTE SKRUTTEN , ta bort R nästa gång :)

tommib
Oops...... Redigerat.... Sorry.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.