4 895 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Räcker kabeln till?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja precis så, men nån, och det är oftast ägaren, taskigt annars om en anställd ”äger” behörigheten för hela firman, och slutar, klart bra förhandlingsläge..
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Låt oss avbryta den här behörighetsdiskussionen!!!!
Återgå till frågeställningen.
/moderator.
Återgå till frågeställningen.
/moderator.
Tack för alla svar! Jag inser att bilden var missvisande så jag har gjort en tydligare bild av situationen. Jag har alltså tagit över en lokal där denna installation är på plats (troligen sedan länge). Min fråga gällde alltså: Kan jag fortsätta ha det som det är eller måste något ändras? Allt ser prydligt ut så jag gissar att det faktiskt är en elektriker som gjort det en gång i tiden. Lite tillspetsat: Vad är risken med detta upplägg?
Kan det vara så svårt att dra en ny kabel till första dosa så att allt blir rätt? Då blir det även överskådligt och lätt att förstå i framtiden för den som ev kommer dit och ska koppla. Ingen tror ju att man dragit två treledare och kopplat ihop dom till en 4 ledare i en dosa därav en av flera risker. Och varför fråga när du inte är nöjd med svaren?
Ja, om jag förtydligar då, på din pedagogiska bild, vad du måste få omgjort.
Så är det att de två 3-ledarkablarna som jag ringat in med rött måste bytas ut mot en 4-ledare istället.
Detta är ett solklart brott mot elinstallationsreglerna, så det är bara att bita i det sura äpplet och fixa så det blir korrekt.
Faran är uppenbar, det finns inget som skvallrar om att det är en tvåfasgrupp, så i framtiden möblerar någon om i centralen och sätter dessa två på samma fas, kanske vid ett centralbyte.
Sen brinner nolledaren av p.g.a överbelastning och en hel familj brinner inne.
Japp, lite tragiskt.
Och jag har mycket svårt att se att det skulle vara svårt att riva bort 1,5 meter 3-ledarkabel och sätta dit en modern tunn EXLQ 4-ledare.
Sen blir det snyggare också sen, med bara en klamrad kabel istället för två.
Ojoj, det finns så mycket vinster att hämta här så du kan ju vara riktigt glad.
Så är det att de två 3-ledarkablarna som jag ringat in med rött måste bytas ut mot en 4-ledare istället.
Detta är ett solklart brott mot elinstallationsreglerna, så det är bara att bita i det sura äpplet och fixa så det blir korrekt.
Faran är uppenbar, det finns inget som skvallrar om att det är en tvåfasgrupp, så i framtiden möblerar någon om i centralen och sätter dessa två på samma fas, kanske vid ett centralbyte.
Sen brinner nolledaren av p.g.a överbelastning och en hel familj brinner inne.
Japp, lite tragiskt.
Och jag har mycket svårt att se att det skulle vara svårt att riva bort 1,5 meter 3-ledarkabel och sätta dit en modern tunn EXLQ 4-ledare.
Sen blir det snyggare också sen, med bara en klamrad kabel istället för två.
Ojoj, det finns så mycket vinster att hämta här så du kan ju vara riktigt glad.
Ok, då fattar jag. Även om det rent tekniskt skulle fungera så bygger man in ett osäkerhetsmoment, en potentiell dödsfälla inför framtiden.
Då återstår bara att hitta en elektriker som vill ta på sig "jättejobbet" att byta ut två 1,5 meterskablar (3G) mot en 1,5 meterskabel (4G)...
Då återstår bara att hitta en elektriker som vill ta på sig "jättejobbet" att byta ut två 1,5 meterskablar (3G) mot en 1,5 meterskabel (4G)...
Klicka här för att svara
