C cpalm skrev:
Tejpen används väl för att isolera och märka upp skärmledaren på t.ex. EKKJ eller golvvärmekabel.
Och den blå för att visa att den gulgröna är en PEN-ledare

martin43 martin43 skrev:
Hm, om det verkligen går att vara helt säker på att det är samma kabel som går i ett rör och det är helt hopplöst stopp (men isolationsprov ok) och jag inte ser någon hyfsat enkel (=ej skitful) möjlighet att ta el nån annanstans hade jag markerat kabeln med gulgrön tejp i båda ändar, skrivit ut varningskyltar med märkmaskinen och satt dessa bakom locket så den kommer fram om man tar bort fronten.
Sen hade jag även noterat det tydligt i gruppförteckningen och sedan skitit högaktningsfullt i att det egentligen inte alls är OK. ;)

Detta hade jag endast gjort i min egen fastighet. Sen innebär inte det att det kan göras slentrianmässigt. Uppstår behovet ytterligare en gång är det en gång för mycket och dags att ta fram sågen.
Och du hade aldrig fått för dig att sälja den fastigheten och även skrivit i ditt testamente att den dag du går bort ska den ovillkorligen jämnas med marken? ;)
Säkerligen inte och då är det ett stort Nej på detta.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
är det summerat helt försumbart merarbete att göra vettigt och rätt.
Ungefär som att inte gjuta in 50mm avloppsrör och undvika 90°-böjar ...
:p :cool:

kunde bara inte låta bli ... ;)

och för de som inte fattar, så rör det något som står i helt andra trådar.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ungefär som att inte gjuta in 50mm avloppsrör och undvika 90°-böjar ...
:p :cool:

kunde bara inte låta bli ... ;)

och för de som inte fattar, så rör det något som står i helt andra trådar.
Jag fattade det :cool:

Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nyfiken fråga från novisen.
Finns det någon annan användning av den gulgröna, blå eller bruna tejp, än att märka om kablar?

Staffan
Tejpa upp en skylt med texten:
"Rör ej, arbete pågår"
"Det finns en plats i helvetet för den som snor den här stegen"

Och så använder man den för att bunta ihop en bunt med VP-rör som ska ligga på takräcket.

Men annars.
Ja, de olika tapefärgerna används till en del legala ändamål.
Gulgrön - Till att tejpa runt den koncentriska ledaren, som är skyddsjord, i en markkabel.
Till att tejpa lite på gamla röda kablar som har använts i den tidigare installationen som skyddsjord - bara för att förtydliga funktionen.
Till att tejpa svart ledare som är skyddsjord i någon gammal markkabel - för att man, eller någon annan, inte ska behöva göra om jobbet att lista ut vilken som är vilken av de 5 svarta.
Man kan också tänka sig att dra ett varv gulgrön tejp runt diverse objekt där det finns en finess att tydligt märka, det kan vara skenor i centraler och ställverk etc.

Blå tejp:
Ett varv runt den gulgröna ledarens isolering (eller tejpen från ovan) för att markera att den är PEN.
I övrigt samma anledningar som ovan.

Vad gäller PEN så finns det en utmärkt tape som ger alla färger och texten PEN i samma.

Svart tape: helt universal (utom som ersättare för gulgrön och blå såklart), svart använder jag nog mest när jag drar kablar med dragfjädern.

Vit: den jag nog använder mest, förutom till dragfjäderjobben så är den bra att märka upp saker med, vilket kabelnummer det är, var den går, vilken säkring det är osv osv.
Har alltid en rulle vit i fickan, framförallt för att kunna göra alla möjliga tillfälliga märkningar, och sen att tejpa ledarna på dragfjädern då.
157237_2_812.jpg

Bra där Mikael_L, men stryk den tejpen som enbart anger PEN med text, fattar inte att den kunnat hänga med så länge..

Det är det blå tillägget som är den starkaste PEN-indikatorn. Sen ska det helst vara tygtejp också..

Stryk all tejp som anger PE, N samt PEN enbart med text förresten, färger ska det va'!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.