Hejsan!

Denna fråga har ältats tidigare, men jag vill fråga specifikt om min lampa så att det inte blir några tveksamheter.

Jag är väldigt sugen på att sätta upp en lampa från ca 1920-talet, men eftersom den inte har jord måste detta naturligtvis fixas. Hur löser man det på bästa sätt i fallet med min lampa? Den består av en kopparring och en genom lödning ditsatt bottenplåt (se bilder).

Tack på förhand!

Mvh

• Äldre lampa från 1920-talet med kopparring och lödd bottenplåt, delad i två delar, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bottenplåt av en lampa från 1920-talet utan jordning, med kopparring och lödd anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör enkelt kunna borra ett hål i plattan och sätta skruv och mutter där skyddsjorden ansluts via en ringkabelsko.

Eller så kan du, om det går, byta lamphållaren mot en "färdig" med sladdställ som är dubbelisolerad.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör enkelt kunna borra ett hål i plattan och sätta skruv och mutter där skyddsjorden ansluts via en ringkabelsko.

Eller så kan du, om det går, byta lamphållaren mot en "färdig" med sladdställ som är dubbelisolerad.
Tack Bo! Så man behöver inte sätta något i kopparringen?!

Den borde väl ha god kontakt via lödningen tycker, men jag ser inte denna detalj på bild så bra. Sedan beror det på om den kan bli spänningssatt av ett isolationsfel, dvs om det kommer att gå en felström via den.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den borde väl ha god kontakt via lödningen tycker, men jag ser inte denna detalj på bild så bra. Sedan beror det på om den kan bli spänningssatt av ett isolationsfel, dvs om det kommer att gå en felström via den.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.