Hej,

Är nyligen inflyttad i ett nybyggt radhusområde där det visade sig att elmätarena för en "länga" sitter i ett gemensamt plåtskåp ute vid gatan.

När vår huvudsäkring gick fick jag springa till jula och köpa en triangelnyckel för att kunna öppna skåpet och byta den... inget jag reflekterade så mycket över då.

Nu gick en grannes säkring och han ringde då elektrikern som var här och bytte säkringen. Elektriken påpekade då att "vi" fastighetsägare absolut inte ska öppna detta skåp då det inte är beröringsskyddat. Mycket riktigt går huvudkabeln in på en öppen plint under mätarna. Han påstod att det är "såhär man gör" nuförtiden i den här typen av område (oklart om han menade att ha mätarna i ett gemensamt skåp, eller hur själva installationen är gjord).

Jag undrar nu om detta kan stämma.
Ska man inte som fastighetsägare ha tillgång till (och kunna kontrollera) sin elmätare samt byta sin egen huvudsäkring?
Elektrikerns förslag var att vi i vår framtida samfällighetsförening för området ska hantera detta och ha avtal med en elektriker.
Är det inte ganska bisarrt att man ska behöva rigna en elektriker för att byta en säkring?

Är det sant att det är såhär man gör, eller har vår byggherre/totalentreprenör snålat in på elskåpen?

Det finns tyvärr sådana lösningar i landet. Ring din nätägare och påpeka det olämpliga ur säkerhetssynpunkt med att ni springer i skåpen, fråga om de kan komma på jouren ifall säkringar går samt när skåpen ska bytas.

Och ja, ni ska absolut inte springa i den typen av skåp själva! Även fast det är ert ansvar. Hög tid för byte.

Vad gäller att ha mätare i gemensamma markskåp så förekommer det fortfarande i dagens nybyggen, i den typen av skåp är det heller inget problem att byta säkring själv, snarare enklare än att behöva ta sig in i ett elrum.

Men nu när jag läser igen så skriver du att skåpet är nysatt?? Då ska det helt klart hålla IP20.. Bild?

S Slugge skrev:
Det finns tyvärr sådana lösningar i landet. Ring din nätägare och påpeka det olämpliga ur säkerhetssynpunkt med att ni springer i skåpen, fråga om de kan komma på jouren ifall säkringar går samt när skåpen ska bytas.

Och ja, ni ska absolut inte springa i den typen av skåp själva! Även fast det är ert ansvar. Hög tid för byte.
Hej, tack för svar!
Byte av vadå - skåpen? De är helt nya, alla har inte ens flyttat in än.

När min säkring gick för några månader sen ringde jag nätägaren men om de skulle komma skulle det kosta saftiga pengar.

Om jag förstår dig rätt så finns det bättre skåp som mer lämpar sig att "pilla" i som vanlig dödlig?

S Slugge skrev:
Vad gäller att ha mätare i gemensamma markskåp så förekommer det fortfarande i dagens nybyggen, i den typen av skåp är det heller inget problem att byta säkring själv, snarare enklare än att behöva ta sig in i ett elrum.

Men nu när jag läser igen så skriver du att skåpet är nysatt?? Då ska det helt klart hålla IP20.. Bild?
EspZhuHYiu1qeLpcpABt7WblXfb_UX5jp-liLWnARnz9xAX6XOfVy3gth7y75ePYVHYkrj6qORWPSqsqNxyZ9bW7wipgZfhKDGZDAEY48xuG426PpciNQWUVN72d66KpmY4EcpbGyJ73BMHPUbTZ1zxJ3V_iJcbxw1XobR6qkE7gPVwNxcAVuqmm8zDn2XO-lETVdrd_79ph9AP0we6AC0meGwLCRIE1NlAqai8hf3NS_7hTWG8YPQadGkHjg7lSI3KK0v5qNiSHMcAjFuOPw4BjqzmQ9vrTGrgJFzUUVzEIZD6sCDJ5H9UCvd-moCnUVtyiaoGdCELDsdcv9Q5BKaW5YThJ1SNlJa4sfneoEnuzRUBsKajTuiGV2D0xVKJ2OyOGfp-tXELvBs4b621jo3T1yieVkjexqFWbxblgsZygS5BUDiZdIGN7QnHzJ_oH8cL4OezhA-q6IM9BnUSIDBFHKKd7Kz4hs_Uhgnd2dEUu4xdJ8A4MJ04he26emx1P32gtd8fKzdxzepPROcmEBOSPhODZYZ3l7UUkS9E3RYaSxwMo467FuRUdI-tUcmh_DBpigqhvyCyYL5CCpDySALjYeglOrFXJEJKj4iFy=w1247-h935-no

Är det nyinstallerat ska det vara IP20, dvs beröringsskyddat.

Förstår inte vad din elektriker menar med att skåpet har öppna skenor, det kan bara inte vara möjligt.

Någon slags beredskap eller avtal med elektriker kan ju vara värt att tänka på vid händelse av fel, till exempel avgrävd kabel.

S Slugge skrev:
Är det nyinstallerat ska det vara IP20, dvs beröringsskyddat.

Förstår inte vad din elektriker menar med att skåpet har öppna skenor, det kan bara inte vara möjligt.

Någon slags beredskap eller avtal med elektriker kan ju vara värt att tänka på vid händelse av fel, till exempel avgrävd kabel.
Nej, jag tyckte det lät lite konstigt. Kolla bilden ovan - jag antar han syftar på plinten längst ner.

S Spannen skrev:
[bild]
Det där är inte oisolerat, det är enkelisolerat (IP20).
Egentligen inga problem för er att byta säkring även om en plastskiva framför hade varit trevligt.
Är det nybyggt kan väl er elektriker från bygget hänga upp något för husfridens skull, testa kontakta byggföretaget och säg att er elektriker tyckt det verkar farligt med synliga enkelisolerade ledare. Hen kan även plombera andra halvan av mätare ifall ni har egendebitering, ingen stor grej egentligen men kan teoretiskt ifrågasättas i framtiden då den nu går att öppna utan att plomben avlägsnas.

S
Det är inkommande och utgående för mätaren som syns nertill , är det något som kan göras så den elektrikern inte morrar , så sätt en plastskiva framför plintarna ner till mark , då är det klart petsäkert för att byta säkringar

S Slugge skrev:
Det där är inte oisolerat, det är enkelisolerat (IP20).
Egentligen inga problem för er att byta säkring även om en plastskiva framför hade varit trevligt.
Är det nybyggt kan väl er elektriker från bygget hänga upp något för husfridens skull, testa kontakta byggföretaget och säg att er elektriker tyckt det verkar farligt med synliga enkelisolerade ledare.
Det är inkommande och utgående för mätaren som syns nertill , är det något som kan göras så den elektrikern inte morrar , så sätt en plastskiva framför plintarna ner till mark , då är det klart petsäkert för att byta säkringar
Okej, tack för det. Det var det jag hade på känn, men man vet aldrig. Så med andra ord är det inget i reglementet som hindrar oss från att själva hantera denna delen av anläggningen. En plastkåpa borde man kunna lösa ganska lätt.

Du får själv byta din mätarsäkring utan auktorisation (behörighet) OM du har de nödvändiga kunskaperna.

Du ska bryta lasten med huvudbrytaren först och därefter manövrera säkringarna och sedan slå till brytaren.

Skillnaden här är att du har enkelisolerade ledare, detta kan jämföras med att du tar av kåpan på ett vägguttag eller elcentral, det kommer normalt sett inte hända något om du petar på ledarna, men det gör ni såklart inte ju, skulle det vara ett litet hack så leder det till elchock, samma som att du inte hanterar ledarna i en ljusströmställare med spänning.

Känner man sig osäker kan ni säkert hitta någon elkunnig i husen som kan hjälpa vid dessa (förhoppningsvis) ovanliga tillfällena.

S Slugge skrev:
Du får själv byta din mätarsäkring utan auktorisation (behörighet) OM du har de nödvändiga kunskaperna.

Du ska bryta lasten med huvudbrytaren först och därefter manövrera säkringarna och sedan slå till brytaren.

Skillnaden här är att du har enkelisolerade ledare, detta kan jämföras med att du tar av kåpan på ett vägguttag eller elcentral, det kommer normalt sett inte hända något om du petar på ledarna, men det gör ni såklart inte ju, skulle det vara ett litet hack så leder det till elchock, samma som att du inte hanterar ledarna i en ljusströmställare med spänning.

Känner man sig osäker kan ni säkert hitta någon elkunnig i husen som kan hjälpa vid dessa (förhoppningsvis) ovanliga tillfällena.
Fair enough! Det var nog så han menade. Lite som att man inte bör ge sig på att fylla på spolarvätska själv om det finns risk att man häller det i oljehålet? :)

• Gilla
skutten11
  • Laddar…
Ja, alltså, detta är väl något ni bör ta upp på något möte hur det ska hanteras. Är ju inte så bra om kreti & pleti springer i skåpen heller, helst en lördagkväll med en massa gott innanför västen som kommit på ett bra sätt att stänga grannens irriterande dansbandsmusik.

En annan möjlighet är om ni kan öka era huvudsäkringar till 20A eller 25A, detta för att minimera springet i skåpen. Dra era synpunkter med elfirman kanske.

• Gilla
Spannen
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Ja, alltså, detta är väl något ni bör ta upp på något möte hur det ska hanteras. Är ju inte så bra om kreti & pleti springer i skåpen heller, helst en lördagkväll med en massa gott innanför västen som kommit på ett bra sätt att stänga grannens irriterande dansbandsmusik.

En annan möjlighet är om ni kan öka era huvudsäkringar till 20A eller 25A, detta för att minimera springet i skåpen. Dra era synpunkter med elfirman kanske.
Helt sant, vi får styra upp något i föreningen!

En annan fråga då är om vi som förening kan besluta att sätta lås på skåpen eller om det bryter mot någon regel som säger att alla måste ha access? Det du skriver är ju helt sant att man inte vill ha onödigt spring där - framförallt är det ju extremt lätt för tex. tjuvar att disabla eventuella larm som inte har egen uppkoppling.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ni kan sätta lås. Är det föreningens mätare eller nätägarens? Om det är nätägarens, vilket det inte verkar vara, kan man sätta ett kombinerat lås som både nätägare och ni har access till annars behöver ni ha någon kontaktperson som kan öppna snabbt vid akuta tillfällen, Med den typen av mätare bör inte sådana situationer uppstå särskilt ofta.

Det kan vara att den mätaren har en inbyggd brytare, detta kan du testa om du håller övre vänstra knappen intryckt 5 sekunder. Har den det skulle jag tippa att den ska fjärravstängas vid behov, det vill säga man behöver inte komma in i skåpet för detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.