24 969 läst ·
83 svar
25k läst
83 svar
kopplingsschema induktionshäll Bosch
Dra i första hand 4 x 2,5, det är den mest korrekta lösningen. Nödlösningen med 1,5 kvmm PE är något man kan ta till i absolut sista hand (skulle jag säga, som hempulare). Fyra ledare borde utan problem gå i ett 16-rör om det inte är ett gammalt skadat B-rör eller har väldigt många tvära böjar.
Ja, jag får väl i första hand testa om de fyra ledarna ryms i tomröret. Har inhandlat "kabelsmörjmedel". Hoppas då att det inte är för tvära krökar ned till gruppcentralen.
Huset är byggt 1972 och tyvärr med smala 16 mm tomrör. Enklaste lösningen hade ju varit att låta en av de svarta FK-ledarna (1,5 mm2) fungera som nolla, men jag vill inte ha fel färger på ledningarna. Förvirrande för nästa ägare! Har erfarenhet av ett 1960-talshus med helt andra färger på ledarna än vad som gäller idag. Då är man tvungen att mäta spänningarna för säkerhets skull.
Huset är byggt 1972 och tyvärr med smala 16 mm tomrör. Enklaste lösningen hade ju varit att låta en av de svarta FK-ledarna (1,5 mm2) fungera som nolla, men jag vill inte ha fel färger på ledningarna. Förvirrande för nästa ägare! Har erfarenhet av ett 1960-talshus med helt andra färger på ledarna än vad som gäller idag. Då är man tvungen att mäta spänningarna för säkerhets skull.
Nej !!Drönaren skrev:
Nollan måste vara lika stor som Fas-ledarna.
Om du använder två värmeytor på turbo 3,7 kW och båda hör till en fas så är strömmen i nollan 16A samma som i fasen! Men strömmen kan aldrig bli högre än fasströmmen vid 2 eller 3-fas matning.
Men se upp i lägenheter som matas med 1-fas där måste arean vara 4 mm² .
Nu är det klart!
Får erkänna att jag kollade dåligt från början. Visste t.ex. inte om jag hade 1,5 eller 2,5 mm2 som area på kablarna till den gamla spisen. Nu vet jag att jag hade 2,5 mm2 på de 3 faserna och jorden samt att detta var säkrat med 16A proppar. Så effekten för nya hällen lär räcka gott och väl. Har även ersatt en av faserna till en nolla. Nu har jag alltså 2 faser, nolla och jord alla med 2,5 mm2 som area.
Tack alla som kommit med råd och synpunkter i detta ämne!
Får erkänna att jag kollade dåligt från början. Visste t.ex. inte om jag hade 1,5 eller 2,5 mm2 som area på kablarna till den gamla spisen. Nu vet jag att jag hade 2,5 mm2 på de 3 faserna och jorden samt att detta var säkrat med 16A proppar. Så effekten för nya hällen lär räcka gott och väl. Har även ersatt en av faserna till en nolla. Nu har jag alltså 2 faser, nolla och jord alla med 2,5 mm2 som area.
Tack alla som kommit med råd och synpunkter i detta ämne!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden