Hej!
I mitt hus har jag denna fining. En lampsladd dragen från strömställare till LED-driver. Dold hela vägen
Bör jag låta byta denna? Det är bara en meter som den går inne i vägg, men lampsladden ska väl ändå inte vara för fast dold installation? Hur ska jag rekommendera att man drar om den isåfall? Rationellt, men säkert. Tack!
I mitt hus har jag denna fining. En lampsladd dragen från strömställare till LED-driver. Dold hela vägen
Bör jag låta byta denna? Det är bara en meter som den går inne i vägg, men lampsladden ska väl ändå inte vara för fast dold installation? Hur ska jag rekommendera att man drar om den isåfall? Rationellt, men säkert. Tack!
Det där är lite lurigt. Lampsladden är inte tillåten för fast (eller dold) förläggning på det här sättet. Samtidigt kan du inte dra i FK och troligen är en EKK för grov för att gå in i drivdonen. De ser inte heller ut att ligga helt lämpligt (ligger de under en tröskel???)
etompau, menar du att förlänga flexslangen som man ser på toppen där? Är det ok att det ser ut som det gör i inkopplingen till strömställaren och det utrymmet?
tommib, nej då hade man behövt gå över till lampsladd som ändå måste ligga dold ja.. Det har du rätt i. Hur är det tänkt egentligen, förutsätter LED-drivern är tänkt att ligga dold? De ligger åtminstone ganska lämpligt tycker jag. Från hallen kommer en höjd på 2 dm. I denna har drivern med kablar en rymlig dedikerad plats. Man lyfter av en luck/del av golvet för att komma åt. Noll risk att råka borra, såga i dem av misstag.
tommib, nej då hade man behövt gå över till lampsladd som ändå måste ligga dold ja.. Det har du rätt i. Hur är det tänkt egentligen, förutsätter LED-drivern är tänkt att ligga dold? De ligger åtminstone ganska lämpligt tycker jag. Från hallen kommer en höjd på 2 dm. I denna har drivern med kablar en rymlig dedikerad plats. Man lyfter av en luck/del av golvet för att komma åt. Noll risk att råka borra, såga i dem av misstag.
Ja om det är en slang som svagt skymtas på din bild, så försök trä över en slang på de fria SKX-kablarna. Då får du lite mer skydd och samlar ihop dom på ett bättre sätt.
Ett par skruvar i drivdonen är också bra så att de ej far runt.
Ett par skruvar i drivdonen är också bra så att de ej far runt.
Om kabeln sitter fast när du drar i den så är det OK. I en dosa ligger kablarna stilla, ingen är normalt där och drar i ledningar.
Skulle du gått över till 1,5 mm2-kabel så hade du fått trixa med att få till bra kopplingar i dina drivdon. Plintarna i dessa är ofta små och klena.
Skulle du gått över till 1,5 mm2-kabel så hade du fått trixa med att få till bra kopplingar i dina drivdon. Plintarna i dessa är ofta små och klena.
Klicka här för att svara