Hej!
Min granne har köpt ny spis.
En elektriker skulle koppla in den. Spisen levererades med en kabel med 4 ledare. Om det var avsett för trefas utan nolledare eller en nolledare och 2 faser vet jag inte.
Elektrikern påstod att om man inte hade en femledare (tre faser + nolledare) så gick det åt mer ström och därför blev det mycket dyrare.
Han fick åka och hämta en femledare och grannen fick betala en extra timme + bilkostnad.
I min värld är det effekten, inte strömmen som har betydelse för elkostnaden. Om man tar ut 1 kW på 240 V eller på 400 V spelar ingen roll for energikstnaden. Däremot blir det högre strömstyrka på 220 V än 400 V.

Har man tre faser med eller utan nolledare kan det inte bli någon skillnad i heller.

Vem har rätt, jag eller elektrikern?

Vilket svammel... Det som styr är energin som går åt att värma maten. Det kostar lika mycket att koka en liter vatten oavsett.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Elektrikern kanske menade att det blir dyrare för honom om ni inte bytte kabeln ?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Hoppas han inte har betalat ännu.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Om det var en spis avsedd att köras på 3 faser är det såklart bäst att göra detta, man får bättre lastfördelning och kan hålla nere huvudsäkringar, men detta känns långsökt, särskilt som kabeln som följde med var 4-ledare. Var spisen begagnad kan det suttit fel kabel och var den ny med fellevererad kabel borde egentligen tillverkaren eller återförsäljaren stå för merkostnaden.

Men kanske ville elektrikern bara fylla dagen, en spisinkoppling går väldigt snabbt och orsakar mycket spilltid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.