Hej, vill byta badrumsskåpet för det är för litet och sitter för lågt tycker jag. Efter koll på marknaden så hittar jag inget som passar rakt av utan det måste bli något fix med elen. Elsladdarna kommer ut ur väggen (kaklad betongvägg) i höjd med nuv. skåps belysning så där passar de bra. Om man vill ha ett högre skåp och som också sitter högre upp så hamnar röret för elsladdarna bakom nya skåpet ung. 2 dm för lågt så det måste bli någon fix med eldragningen. Dels måste man leda upp dem till nya belysningen genom nya skåpet och dels måste de ju ha mer isolering. Röret för elen är ingjutet i väggen så det är ju inte lätt att ändra på. Nu kommer det ut enkelledare ur röret. Finns det ett godkänt extra hölje till enkelledarna typ tunn "flexslang"? Flexslang går dock inte att få in i röret i väggen det måste vara något tunnare.
Skulle det vara enklast att sätta upp skåpet på ett vettigt sätt, göra hål i bakstycket så att det matchar röret i väggen och sätta en dosa inne i skåpet över hålet och gå vidare därifrån?

Dosa i skåpet med ny matning till belysningen låter som den bästa idén. Enklast och snyggast.

Annars kan man ta avskal från tex EKK och trä över enkel ledarna om dom är tillräcklig lång.

C
Eftersom jag antar att ledningen ändå måste förlängas kan du väl lika gärna dra en mantlad kabel i röret fram till närmaste dosan?

Tack för era svar. Den mantlade kabeln, menar du EKK eller liknande? Den skulle ju då gå från dosa - genom rör- in i armatur, i princip dold hela vägen. Behövs där någon speciell typ av kabel?

C
C clippan skrev:
Den mantlade kabeln, menar du EKK eller liknande?
Ja precis. Valfri kabel som får förläggas både i rör och fritt i, i ditt fall, badrumsskåpet.

Just EKK är lite mjukare och därmed bättre om den skall in i rör. Mjukheten gör att den däremot är svårare att klamra snyggt. Men här är det ju bara en kort bit synligt.

Tack igen.
Det finns flera möjliga varianter som är godkända för fast installation och förläggning i rör såsom EKK ytterdiam 9,6 mm, EKK-light ytterdiam 9,1 mm och EXQ-light med ytterdiam 8,3 mm. Det borde väl vara enklast med EXO-light med minsta ytterdiametern då?
Kabeln blir i praktiken inte synlig någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.