Ska koppla ihop elen till de nybyggda husen. I ringen på bilden (1), sätter man dit ett skåp med fördelningsplint, eller måste det säkras av igen med normcentral? 2 Faser till Attefalshuset och en fas till Friggeboden. Husen kommer inte användas som bostad, men kommer vara uppvärmda. Det sitter skåp med huvudbrytare och jordfelsbrytare i båda husen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det finns inga krav på att en fördelningspunkt ska innehålla brytare eller säkringar, men det kan ibland bara lämpligt. Säkringar används för att skydda en kabel och ge personskydd, så om säkringen i mätarskåpet inte längre fungerar så behövs det säkringar ja. Det beror på area och längd på dina ledningar till attefall och friggebod. En sedvanlig ledningsdimensionering ger svar. Det vore synd om det skulle behövas säkringar så om dessa ledningar ännu inte är inhandlade och installerade så välj en area som fungerar med den högsta avsäkringen i mätarskåpet, eller som matchar nuvarande huvudledning.
Varför inte en trefaskabel till varje stuga? Kostar inte mycket extra. Två faser är minst sagt lite udda.
Varför inte en trefaskabel till varje stuga? Kostar inte mycket extra. Två faser är minst sagt lite udda.
Tittar man på N1XV på elbutik.se så kostar 3G2,5 16 kr/m och 5G2,5 24 kr/m. Det är så liten skillnad att jag utan att tveka skulle dra trefas till varje byggnad. Om jag inte ser helt fel så är huvudsäkringarna på 16A och då räcker 2,5 kvmm (troligen). Om man i framtiden uppgraderar matningen kan man sätta säkringar i fördelningen.Bo.Siltberg skrev:
Samtidigt kan man argumentera att man ska hålla samma area som huvudledningen från stolpen till centralen i bostadshuset. Vilken är den? Även om det är 5G6 så är det väldigt lite prisskillnad om avstånden inte är stora.
Finns ju egentligen obegränsat med kombinationer hur du kan göra här.
2 5G6 från stolpe till två första husen, till förrådet dras 3G1,5-5G2,5 avsäkrat beroende på hur avancerat man vill ha det, du skriver normcentral, så kör med 5G avsäkrat 10 eller 16A från hus 2 exempelvis.
1 5G6 från stolpe till hus 1, 1 5G6 från hus 1 till hus 2 och därifrån kan du avsäkra en 5G1,5-5G2,5, du kan även skippa normcentral i förråd och sätta JFB i hus 2 och dra in kabeln i en dosa.
Eller direkt från normcentralen i hus 1 till hus 3 och separata kablar från stolpen, detta gör att du slipper en dosa på väggen.
Bara några exempel, du vet ju bäst hur det ser ut och vad du behöver.
2 5G6 från stolpe till två första husen, till förrådet dras 3G1,5-5G2,5 avsäkrat beroende på hur avancerat man vill ha det, du skriver normcentral, så kör med 5G avsäkrat 10 eller 16A från hus 2 exempelvis.
1 5G6 från stolpe till hus 1, 1 5G6 från hus 1 till hus 2 och därifrån kan du avsäkra en 5G1,5-5G2,5, du kan även skippa normcentral i förråd och sätta JFB i hus 2 och dra in kabeln i en dosa.
Eller direkt från normcentralen i hus 1 till hus 3 och separata kablar från stolpen, detta gör att du slipper en dosa på väggen.
Bara några exempel, du vet ju bäst hur det ser ut och vad du behöver.
Redigerat:
Det kan man ju tycka att elektrikern bör ha koll på, men en insatt beställare som vet ungefär hur hen vill ha det underlättar ju kommunikationen.E EyEr0n skrev:
Tänk om elektrikern föreslår att grena av i massafyllda dosor eller skarvar till exempel, nu vet TS att det inte är något att ha..
Ibland tycker jag att snålheten bedrar lite...
5g6 till alla byggnaders normcentraler är en engångskostnad. Kan komma en dag då det känns bra att det är förberett så.
Sen gillar jag tanken på stjärnplacerad fördelningspunkt med brytare (har det själv)
istället för kaskadkopplade centraler.
5g6 till alla byggnaders normcentraler är en engångskostnad. Kan komma en dag då det känns bra att det är förberett så.
Sen gillar jag tanken på stjärnplacerad fördelningspunkt med brytare (har det själv)
istället för kaskadkopplade centraler.
Tja, man får kanske kolla på det i verkligheten, jag tänker mig ett förråd på 6 kvadratmeter med en hängande glödlampa, en utearmatur och ett uttag för att ladda batterier och redan då tycker jag min 5G2,5 var rejält tilltagen för framtiden.M MagHam skrev:
Men, så klart, förutsättningarna måste undersökas på plats, mina exempel var bara generella.
Klicka här för att svara