Hejsan

Kan man ha en 2polig gruppsäkring 13A (alternativt 3polig gruppsäkring och lämna en tom) i centralen och dra kabel brun (L1), svart (L2), nolla och jord (2,5mm2) och koppla micron på brun (L1) och ugnen på svart (L2) och låta dom dela på nolla och jord?

Tack på förhand

En tvåfasgrupp är inga konstigheter om den utförs väl. Det finns mycket mer att säga om det, men det enkla svaret är ja. Det finns mycket mer skriver om två- och trefasgrupper på forumet. För att säga en sak om flerfasgrupper för lite skilda ändamål är att i första hand bör man välja separata enfasgrupper.

Att låta micro och ugn dela på en tvåfasgrupp är ingen lösning man väljer om man har ett val. Så här behöver man anstränga sig lite till för att få fram två enskilda enfasgrupper. I trängande fall där det är orimligt dyrt att åstadkomma detta, t.ex när det finns ett befintligt infällt rör så kan man låta micro och ugn dela på den.

Dimensioneringen till sist beror på en mängd faktorer. 13 A och 2.5 mm² ska fungera i normala fall i bostäder.

Du vill alltså dra en tvåfasgrupp i en fyrledarkabel till köket och dela upp den där. Om man kan svära med handen på bibeln att det omöjligt går att dra två separata gruppledningar på sedvanligt vis kan man göra så. Uppdelningen av inkommande grupp till respektive uttag ska ske i en egen dosa så drar man separat kabel. till respektive ställe. I normala fall med hyfsad förimpedans och inte jättelånga gruppledningar räcker det med 1.5 kvmm till 13A men vid osäkerhet bör man ju räkna på det givetvis.

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att låta micro och ugn dela på en tvåfasgrupp är ingen lösning man väljer om man har ett val. Så här behöver man anstränga sig lite till för att få fram två enskilda enfasgrupper. I trängande fall där det är orimligt dyrt att åstadkomma detta, t.ex när det finns ett befintligt infällt rör så kan man låta micro och ugn dela på den.
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Om man kan svära med handen på bibeln att det omöjligt går att dra två separata gruppledningar på sedvanligt vis kan man göra så.
Nu kan ju jag tycka att det var lite väl hårda tag emot detta.

För tusan, det gäller ju två effektkrävande, semifast monterade, köksmaskiner i samma rum.

Inte skulle jag tveka speciellt länge på att låta de dela på en grupp om det inte skulle vara plättlätt att dra separata enfasgrupper, typ vid nybygge.

Jag börjar mer försöka dra i bromsen ifall ena fasen går till ugnen i köket och den andra drar iväg till belysning och allmänuttag på övervåningen och liknande. Då börjar vi snacka om olämplig sammanblandning på en och samma grupp.

• Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
Okej. Det ska funka alltså även fast det inte är rekommenderat. Ja ugnen och micron står ju ovanpå varann. Problemet är att det bara är ett VP rör (20mm) framdraget. Och fyra stycken 2,5kvmm kablar (brun,svart,blå,jord)

MEN! När jag sätter på ugnen och micron och ugnen börjar dra effekt så slocknar en av dom. Säkringen löser inte ut utan ugnen eller micron bara slocknar.

Någon som tror sig veta vad som kan vara felet? Måste man dra en till nolla?

Har inget emot ovanstående reservationer, 2-poliga dvärgar till trots så är det ändå alltid en ökad risk för elolycka vid såna här "undantagsfall", som förvisso blir allt vanligare, tycker väl det är vettigt att jämföra möjligheterna, ofta kan det gå ganska enkelt att få till en ännu mer optimal lösning.

brusan brusan skrev:
Okej. Det ska funka alltså även fast det inte är rekommenderat. Ja ugnen och micron står ju ovanpå varann. Problemet är att det bara är ett VP rör (20mm) framdraget. Och fyra stycken 2,5kvmm kablar (brun,svart,blå,jord)

MEN! När jag sätter på ugnen och micron och ugnen börjar dra effekt så slocknar en av dom. Säkringen löser inte ut utan ugnen eller micron bara slocknar.

Nej, det ska räcka med en nolla, mest troligt har du gjort något fel, hur har du kopplat i dosan?

brusan brusan skrev:

Finns nog risk att nollan inte är inkopplad i centralen och/eller i kopplingsdosan till uttagen, så att både ugnen och micron ligger seriekopplade mellan två faser.

Dra ur kontakterna till både ugnen och micron så att du inte förstör dom.

Mät sedan om du har någon spänning i bägge uttagen.
Om du inte har något mätinstrument så kan du koppla in en vanlig glödlampa i ena uttaget och se om den lyser eller inte.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad jag kan se så är nollan skruvad i nollskenan i centralen. Det sitter en 3polig säkring och där har han kopplat L2 och L3 och lämnat L1. Men det kanske inte spelar nån roll?
I kopplingsdosan bakom mikron sitter en kopplingsplint med ett spislock och där ser det okej ut.

Eletrikern kommer ikväll och får felsöka. Tack för era svar :-)

tommib
Vilka faser som använts i centralen kan vara kopplat till lastbalansering, så det är säkert bra att det är L2/3.

Vad menar du med spislock? Är det autocorrect som jävlas?

brusan brusan skrev:

Som annan redan sagt - låter som att de kommit i serie mellan två faser, stor risk att sabba en av dem.

Hoppas att Din installatör ikväll kunnat lösa problemet för Dig - helt rätt att låta ett proffs reda ut saken.

Som information om "förutsättningarna" dock:
Rent formellt, enligt installationsregler, är det tillåtet att dela en flerfasig grupp till flera enfasobjekt (sedan ungefär 15 år - tidigare var det både förbjudet och illa sett...).

Med en 2- eller 3-polig automatsäkring är nog inte ens säkerheten alltför dålig, och speciellt inte till två så "fasta" saker som här. (Med 2 eller 3 fristående säkringar är det lite mer lurigt, en säkring kan lösa ut och trots det finns det spänning kvar i dosor/på uttag...)

Den risk som finns i sammanhanget är att uttagen kan få konstig spänning, det ena större än 230V, OM det blir avbrott i den gemensamma nollan. Därför bör man vara extra noggrann vid installationen med just nollan - använda rejäla skarvklämmor som går att lita på över tid - andra må svära nu, men rätt använda och installerade Conex tycks inte vålla alls lika mycket bränder som de moderna snabbinstallerade bekväm-klämmorna från diverse tillverkare...

För arean brukar minnesregel vara: vid rörinstallation 1,5-kvatdrat: max 10A. 2,5-kvadrat: max 16A.
Vid rent utanpåliggande ledning kan man räkna hem 13A i 1,5-kvadrat, men vid rörförläggning räcker inte kylningen riktigt till för det. Det kan finnas specialfall, nära matande transformatorstation, med grova kablar etc som ger andra resultat, men dessa minnesregler är nära nog "alltid rätt"...

Att säkra ner 2,5-kvadraten till 13A i Ditt fall förstår jag inget värde i. 16A hade varit lika rätt, men då skulle Du ha större frihet nästa gång mikron eller ugnen skall bytas ut. För elcentralen, "selektiviteten" (att ett fel längst ner skall lösa den nedersta säkringen och inte en huvudsäkring som i hierarkin sitter högre upp) ser jag ingen vinst med 13 i stället för 16, och det i princip oavsett hur stor huvudsäkring det är till anläggningen.

13-A säkringar är något som EU släpat hit. I Storbritannien har man av tradition använt två olika säkringsstorlekar, 3 eller 13A (för lampor eller värmare respektive). I Sverige förekom inte storleken i hushållsinstallationer före år 2000.

Jag tycker inte om att använda den i installationer idag heller, kanske som en nödräddare när man egentligen har monterat för stora grupper, eller har konverterat från smältsäkringar till automater och upptäcker att gruppen till köksbänken "löser ut" stup i kvarten trots att den gamla smältsäkringen aldrig "gått" och det fortfarande är samma bryggare/brödrost/mikro/vattenkokare och belysning på gruppen, och samma användningsmönster...

Att byta från smältsäkring till automater kräver inte sällan kompletterande dragningar för att få lite mindre fördelningsgrupper till den nyare säkringen då den är petigare med vad den anser vara överbelastning än vad smältsäkringar är. Vanligaste problemställe i bostäder: Köksbänken!

tommib tommib skrev:
Vad menar du med spislock? Är det autocorrect som jävlas?
Spislock heter det kanske inte.. Men typ ett lock som är skruvat i apparatdosan. Typ https://www.elbutik.se/product.html...uE_du3wDcgzBAj0KUjKrjAY6d_dXyN_RoCg_4QAvD_BwE
Och där i, en kopplingsplint för 5 st. Är det bättre att byta till Wago istället för plinten kanske?

Eletrikern kom inte som lovat igår så jag får vänta... Jag har slagit av säkringen så att inte ugnen/micron tar skada. Tack för alla svar

tommib
Jaha, du menar ett anslutningslock.

En sådan är bra men det kan vara rätt pyssligt att få i dubbla nollor och PE i sockerbitarna som brukar finnas där. Jag skulle nog byta sockerbitsdelen mot Wago men behålla dragavlastningarna. Eller montera uttag.

Går det från dosan till två uttag då eller? Har du blandat EK och FK i en skruvplint kan jag tänka mig att det är en bra kandidat till ställe där du tappat nollan.
Foto kanske?

TS, varför river du där överhuvudtaget? Du har uppenbarligen för lite kunskap om det hela. Låt "elektrikern" pilla med sånt där, så skadar du dig inte, eller egendom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.