Har precis flyttat in i en lägenhet och misstänker att tidigare ägare har gjort en del själv.
Det finns ett bubbelbad i lägenheten som har en 20A säkring men kabeln som går till bubbelbadet är bara en vanlig 1,5mm. Hur funkar detta egentligen? Har alltid fått höra att man skall ha 1,5mm till 10A.

Det låter onekligen helt fel, men du får berätta mer om ledningen.

Det kan ju tex vara så att man lagt ihop ledare för fas och nolla två och två i en femledare och på det viset fått ihop 3 mm2.

Jag tycker det verkar mer konstigt med en 20A säkring till ett bubbelbad.........eller har man en fet doppvärmare i badet :)

Nej det är en EKLK 3G1,5 som går från säkring till en vrid timer bredvid centralen sen till pumpen på bubbelbadet.
Ingen JFB heller för den delen heller.
Fas inkopplad som vanligt. Nolla Jord inkopplade på nollskenan.

Iom. att jordfelsbrytaren saknas så skulle jag nog bryta strömmen "permanent" med säkringen tills det där är åtgärdat.

En 1.5mm kabel får du max säkra 13A , sen ska man ha i tanke hur lång kabeln är osv men det borde inte vara nått problem i en lägenhet.
Men som nån sa tidigare , bryt strömmen och be någon som kan fixa dina "problem" , en JFB ska dit iaf.
Sen kan du ju testa med en 13A och se om den håller...

Det sitter ingen jordfelsbrytare på "badkarssidan"?
Jag fick med en jfb som kopplas till mellan badkaret och där strömmen kommer in i badrummet.
Har iofs jfb i proppskåpet med.

Det kan det ju göra, men 20A är helt galet iaf

Vad är totaleffekten på badet? Om det håller sig under 2.3 kW så är det troligen i sin ordning, men sannolikt drar badet betydligt mer?

Det är inte okej att säkra en 1.5mm med 20A . Punkt slut ;)

Jo, det går, men är knappast tillämpligt i detta fall.

Vi behöver mer uppgifter här,
- badets märkeffekt,
- utanpåliggande eller infälld EKLK,
- inga andra laster än badet på denna grupp.

Om vi antar att badet drar 17 A (3.9 kW) så blir nästa möjliga säkring 20 A. Utanpåliggande EKLK 1.5 mm² tål ca 19 A, så då kan man välja att säkringen endast utgör kortslutningsskydd. Badet med sin maximala effekt står för överlastskyddet, vilket förutsätter att det är fast inkopplat så att man har kontroll på den högsta möjliga belastningen.

Skulle man bli tvungen att välja kabel efter en 20 A säkring som både kortslutnings- och överlastskydd så skulle en kabel på 4 mm² behövas. Vi sparar en hel del koppar på att låta badet vara överlastskydd.

Nu är det inte troligt att det drar så mycket som ~17 A på en fas, så nåt skumt är det här.

• Gilla
Anders Bosson och 1 till
  • Laddar…
Är där inte en motor i badkaret? En motor kan du väl inte räkna som kontrolerbarlast?

Det är väl därför dom har ett motorskydd.

Precis;) Men sitter där motorskydd till en motor i ett badkar?

Hmm okej, har jobbat som elektriker i 12 år men det ät något jag missat iaf...
"Tål" 19A gör den säkert men det kan knappast vara godkänt från elsäkerhetsverket (vad jag kan tro iaf)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.