Nu tycker jag inte ni ska skrämma TS med nollsläpp eller PEN-brott ;) Det låter inte som ett sådant problem här. Det låter mer som att en skyddsjordning är bruten, eller på "normala" vagabonderande strömmar som orsakar en liten potentialskillnad mellan dusch och avlopp.

Det pirr man kan känna i en media/antennledning kan vara ganska kraftigt och obehagligt, och ha en spänning på över 50 V AC. Det sägs dock att man även kan känna några få volts potentialskillnad med en blöt kropp i duschen. Hur var det här?

Det är inte säkert att en isolationsmätning ger utslag då det kan "läcka" via fullt normala och intakta EMC-skydd i någon apparat. Jag ser det som viktigare att kontrollera att alla apparater som har kontakt med vattenledningssystemet verkligen är ordentligt skyddsjordade, via en skyddsjordsledare till centralen och inte via några vattenledningar. Det är då främst VVB, värmesystem och annat som har kontakt med duschrören som främst är aktuella att kontrollera.

Skulle det handla om avbruten skyddsjord så tror jag dock att man skulle mäta en högre spänning än några få volt. Fler sådana mätningar kan ge bättre svar. Då gäller först att hitta de två punkter som har en potentialskillnad mellan sig. Duschen är en. Den andra är golvbrunnen? Eller finns något annat i duschen som man kan komma åt at beröra och som har kontakt med jord (främst sann jord men även delar som är/borde vara skyddsjordade kan komma ifråga). Hur är det med golvvärmen?

Hög snedbelastning kan ju ge en hög ström i nollan och därmed ett spänningsfall som kan upplevas mellan skuddsjord och sann jord (="jordspett ett par meter ner och en tråd in!")

Så här finns ett antal uppslag att kontrollera. Försök först att återskapa problemet och mät spänningar, alla kombinationer mellan dusch, golvbrunn, skyddsjord och sann jord (jordtag) t.ex
- dusch och golvbrunn eller andra delar som ni kan kontakt med i duschen.
- dusch och skyddsjord (VVB, golvvärme etc)
- dusch och sann jord
- sann jord och golvbrunn.
- sann jord och golvbrunn.
- skyddsjord och golvbrunn.
- skyddsjordade delar som VVB mm och mot skyddsjord i centralen (dvs en skyddsjord som du vet är intakt). Detta kan också ohmmätas.

Mät detta med DM/TM/VVB/golvvärme på respektive av för att se eventuella skillnader. Kan även vara aktuellt att bryta all ström till huset ifall man misstänker vagabonderande strömmar från grannen.

Förutom att laga ev fel som hittas så kan det bli aktuellt med en skyddsutjämning av golvbrunnen, om det är golvbrunnen som är den andra polen.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren, Är inte orolig för nollsläpp, det är som sagt inget som tyder på det i form av lampor som lyser starkt/svagt osv.
Har lite att kolla framledes nu.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Du har fått en gedigen redogörelse och lista med förslag av Bo här ovan. Jag skulle föreslå att du enkelt och till att börja med undersöker att skyddsjordar verkligen är korrekta. Främst att de totalt sett i större grupper i centralen av någon anledning som någon saknad bygling etc inte svävar fritt utan har kontakt med inkommande PE eller PEN.

R Rickard Ohlin skrev:
Är det rimligt att anta det är det då?

Måste inte ngn isolering ngstans vara dålig föör att få överledning i vattensystemet?
Som är "svagjordat"

Vi märkte INGET i övrigt när detta hände, många lampor tända osv. Diskmaskin, tvättmaskin, torktrumlare etc.

Gruppcentralen är bytt för 2 år sedan.
Inget är gjort i mätarskåpet mer än att jag rensat lite spindelnät och tejat en Sparsnäs detektor över elmätarens LED.

Är det nollsläpp är det värt att betala för en akututryckning , även om det är på min sidan felet är och inte nägarens. Worst case ryker ju huset...

Jag får ta hit vår lokale
'trikare o kolla.
Hittade TS nånsin felet?

P
Vi upplevde samma hos oss för ca 1 månad sen. Fick brev att EON tänkte bryta strömmen några timmar mitt på dagen. Tänkte inte så mycket på det för ens jag skulle duscha på kvällen, då det kittlade rejält i fingrarna när jag tog i duschblandaren. Gjorde en mätning, hade ca 15V växelspänning mellan blandaren och blöta golvet. JFB löste inte ut. Ringde EON, dom skickade en kille direkt som snabbt upptäckte att dom inte hade spännt en nolla ordentligt där dom jobbade tidigare under dagen med ett nytt hus som skulle kopplas in.

Man kan ju undra varför dom lossade din nolla när dom kopplade in ett nytt hus???? Varje hus har ju sin egen anslutning för nollan i servisen??

Jag har inte märkt av felet igen.

Har kontrollerat VVB och den har kontinutet mellan VVB och gruppcentral på skyddsjorden(ialla fall < 0,5ohm )

I gruppcentralen ser det visuellt ut som att PE har god kontakt mot inkommande PEN.

Har försökt mäta mellan PE och vattensystemet men det verkar inte vara så stor potential så det förklarar pirret, bara enstaka volt. Samma mellan olika delar i vattensystemet. Typiskt sådant man mäter ibland.

Golvvärmen kan jag inte uttala mig om då jag saknar tillgång till Megger.

Återstår att mäta mot "sann jord" när marken töat och jag kan slå ner ett armeringsjärn 2m och se om potentialerna skiljer.

E elmont skrev:
Man kan ju undra varför dom lossade din nolla när dom kopplade in ett nytt hus???? Varje hus har ju sin egen anslutning för nollan i servisen??
Kanske var tvungna att byta skåpet i samband?

E elmont skrev:
I vårt kvarter har husen byggda på 50-talet ingen egen service utan en kabel går från hus till hus, så all ström passerar första husets anslutningar i en grov kabel. För varje hus minskades kabel-arean. Ett sätt att spara på koppar.

Man får väl hoppas på att dom har slutat med det. Här hos oss slutade man någon gång på 60-70 talet och har successivt dragit fram separata kablar till varje hus.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man får väl hoppas på att dom har slutat med det. Här hos oss slutade man någon gång på 60-70 talet och har successivt dragit fram separata kablar till varje hus.
Vi har det så, men andra sidan gatan hänger fler ihop.

P
elmont skrev:Man kan ju undra varför dom lossade din nolla när dom kopplade in ett nytt hus???? Varje hus har ju sin egen anslutning för nollan i servisen??

Vi bor på en liten grusväg på landet med långt mellan husen. Nya huset som byggdes är ca 300m från oss. Jag har ingen aning hur våren nolla kan vara inblandad i det bygget, men dom har fått ett nytt fint skåp på tomten i alla fall.

R Rickard Ohlin skrev:
Har försökt mäta mellan PE och vattensystemet men det verkar inte vara så stor potential så det förklarar pirret, bara enstaka volt.
Vi kände pirr i en dusch, jag mätte bara några volt. Man är känslig när man är blöt. En lysdiod tände när jag kopplade mellan golvbrunnen (metall) och duschblandaren.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.