Hej,

Jag kollar en existerande installation med okänd ålder och montör. Ska börja belasta med ca 2000W per 10A-säkring och undrar följande:

1. Räcker 4g1,5mm2 för att leverera 2 x 10A när jord och nolla är gemensam?

2. Är det ok att dessa två ligger i olika faser (när nolla och jord är gemensam)?

Kolla bilden!

Tacksam för svar!

Elektrisk kretsschema som visar koppling av 4G1,5 mm² kabel för belastning av 2000W på två 10A säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt märklig bild du gjort, går kablarna kors och tvärs? Men 4G1,5 kan, som du är inne på, klara 2x2kW. Förstår inte riktigt hur du kopplar det i sista bilden?

Har du 2-polig dvärgbrytare eller jordfelsbrytare? Är det konstant last 24/7?

En 4G1,5 till en dosa och därifrån varsin 3G1,5 till vardera uttag möjligt? Mest för att få en tydlig uppdelning.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
"Kors och tvärs" var bara för att jag skulle kunna rita. Det går alltså två separata 3G1,5mm2 till dosan och därifrån går det en 4G1,5mm2 till de två uttagen. Jag tror att man ville undvika att dra två separata kablar till uttagen (de är 10-14 meter bort). Det är gamla porslinssäkringar och det saknas jordfelsbrytare. Belastningen är ej konstant, utan kommer att variera (men toppa på ca 2000-2200 W).
 
J jockejo2 skrev:
"Kors och tvärs" var bara för att jag skulle kunna rita. Det går alltså två separata 3G1,5mm2 till dosan och därifrån går det en 4G1,5mm2 till de två uttagen. Jag tror att man ville undvika att dra två separata kablar till uttagen (de är 10-14 meter bort). Det är gamla porslinssäkringar och det saknas jordfelsbrytare. Belastningen är ej konstant, utan kommer att variera (men toppa på ca 2000-2200 W).
Att du kan få det att fungera är jag övertygad om men jag gillar inte den biten där du går in med två, egentligen olika grupper, och med dosan gör det till en och samma grupp. Du har parallellkopplat både neutralledare och jordledare.

Är det jobbigt om du drar en 5G1,5 till en dosa och därifrån en 3G1,5 till vardera uttag? Så hade jag nog gjort om det var viktigt med endast en kabel, annars kan du dra två kablar i en list.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är det verkligen olika faser är det OK.
Strömmen i nollan kan aldrig bli högre än i enskild fas.
 
Men som Slugge skriver EN matning till dosan och sedan varsin kabel till uttagen eller från dosan till uttag 1 samt överkoppling till uttag 2. Du ska inte dra ledningarna som du ritat.
Och det MÅSTE vara 2 olika faser i matningen till dosan.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Att du kan få det att fungera är jag övertygad om men jag gillar inte den biten där du går in med två, egentligen olika grupper, och med dosan gör det till en och samma grupp. Du har parallellkopplat både neutralledare och jordledare.
Här sätter Slugge fingret rakt på själva problemet, felet, "olagligheten".
elmont skriver också samma sak.

Och nu jag också . ;) :oops:

Nej, sådär får man inte göra. Enligt den bilden går det två st enfasgrupper ut ur gruppcentralen, dessa får aldrig föras samman på detta vis.

Lösningen är en 4-ledare* hela vägen från elcentralen, som då är en 2-fasgrupp hela vägen, som får delas upp till två enfasmatningar senare.
Och vill man inte byta ut och dra om den befintliga 4-ledare, så tar man bort den ena 3-ledaren till centralen helt, och byter den andra mot en fyrledare*, och låter det bli en skarv mellan kablarna i dosan.

Sen ska säkringarna till denna 2-fasgrupp komma från två olika faser, och rent fysiskt ligga bredvid varandra på säkringstavlan. Ofta under varandra på en porslinssäkringscentral, bredvid varandra om det är dvärgbrytare.


* Det går att använda 5-ledare också, där man inte använder en fasledare.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
J jockejo2 skrev:
Hej,

Jag kollar en existerande installation med okänd ålder och montör. Ska börja belasta med ca 2000W per 10A-säkring och undrar följande:

1. Räcker 4g1,5mm2 för att leverera 2 x 10A när jord och nolla är gemensam?

2. Är det ok att dessa två ligger i olika faser (när nolla och jord är gemensam)?

Kolla bilden!

Tacksam för svar!

[bild]
Det är en förutsättning att det är olika faser för att dimensioneringen av ledarna ska räcka. Så oavsett om du följer råden i tråden eller inte så måste du kolla upp detta. Man kan mäta sig till detta. Mellan Olika faser har du 380v cirkus och samma fas 0v cirkus.

4g1.5 räcker ”generellt” har man fått lära sig. Men det finns undantag.
 
Det skall vara EN kabel (minst 4-ledare) ut från centralen - en grupp med 2 faser.

Men kabeln får skarvas i en dosa "på vägen" utan problem.

Sedan delas upp "nära uttagen" i en lämplig dosa. Var extra noga med anslutningen av nollan där.

Ritningen som är gjord nu skulle alltså se bättre ut om den vändes "tvärt om" - dvs centralen matade in i högra änden och två vägguttag sitter till vänster på varsin kabel 3 x 1,5.

OCH, som flera sagt: Måste vara olika faser.

Men det här skall Din auktoriserade elinstallatör veta, detta är inget som man får eller bör "hempula" med. Den gamla teorin att "det är ok själv om man inte behöver öppna centralen" är helt fel, och det har den alltid varit.

Informationen här på listan är för att Du själv skall kunna beställa jobbet lämpligt.
 
S Soltorp40 skrev:
Det skall vara EN kabel (minst 4-ledare) ut från centralen - en grupp med 2 faser.

Men kabeln får skarvas i en dosa "på vägen" utan problem.

Sedan delas upp "nära uttagen" i en lämplig dosa. Var extra noga med anslutningen av nollan där.

Ritningen som är gjord nu skulle alltså se bättre ut om den vändes "tvärt om" - dvs centralen matade in i högra änden och två vägguttag sitter till vänster på varsin kabel 3 x 1,5.

OCH, som flera sagt: Måste vara olika faser.

Men det här skall Din auktoriserade elinstallatör veta, detta är inget som man får eller bör "hempula" med. Den gamla teorin att "det är ok själv om man inte behöver öppna centralen" är helt fel, och det har den alltid varit.

Informationen här på listan är för att Du själv skall kunna beställa jobbet lämpligt.
Huvva det är mycket dravel om behörigheter på sistone.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Huvva det är mycket dravel om behörigheter på sistone.
Frågan om kompetens, som är befäst genom att en elinstallatör är auktoriserad och registrerad är INTE dravel.

Elinstallationer som utförs utan nödvändigt/tillräckligt kunnande tenderar att orsaka dåliga installationer, med risker för skada på person eller egendom, direkt eller på sikt. (Elgenomgång, brand, ...)

En av de risker som ofta underskattas är att göra något "konstigt" - "som fungerar lika bra rent tekniskt", till exempel använda en gul/grön ledning som fas/tändtråd. Det är "ofarligt" när det görs, och fram till att någon (annan) person/installatör i framtiden skall förändra anläggningen. Då är det helt livsfarligt!

Det finns exempel på "svarta" arbeten som skulle kunnat duga som mästararbete, men det vanliga är dessvärre motsatsen, att de är undermåliga.

Och när olyckan är framme, kan vara allt från en svedd dosa till dödat småbarn, och de jobbiga frågorna börjar hagla, då är kvittot från elfirman - som har en försäkring, något att ta fram. Pengar kan inte ersätta liv, men de hjälper i alla fall till att komma vidare och att få hjälp både akut och på sikt.

Blir man stående som ansvarig kan det till och med bli att betala böter, förutom att man som drabbad står med en tvättad hals - inget kul läge.

Så: Micka inte mer med el "på hobby" än vad man är beredd att göra med krockkudde/säkerhetsbälte och bromsar på bilen som kör barnen till dagis...
 
Har du några exempel på dödsfall orsakade av 'svarta' arbeten?
 
tommib
S Soltorp40 skrev:
Och när olyckan är framme, kan vara allt från en svedd dosa till dödat småbarn, och de jobbiga frågorna börjar hagla, då är kvittot från elfirman - som har en försäkring, något att ta fram. Pengar kan inte ersätta liv, men de hjälper i alla fall till att komma vidare och att få hjälp både akut och på sikt.
Om man har elinstallationer gjorda av firma som riskerar att orsaka sådant här är det där kvittot det sista jag skulle bry mig om. Byt firma istället. Att komma och prata om att man har något skydd efter att olyckan är ett faktum är löjligt. Förebygg olyckan istället.

Huvudproblemet (för mig) i din argumentation är att det inte är den auktoriserade och kunniga individen som gör de flesta arbetena. Det kan vara precis vem som helst, till och med Kenta på parkbänken, så länge han ingår i ett egenkontrollprogram. Så mycket bryr sig lagstiftaren om säkerheten.

Ja, elinstallationer som utförs utan tillräckligt kunnande kan bli dåliga (det är att ta i att säga tenderar, om du inte har statistik på det). Frågan är vilken grupp som står för detta? Pizzabagare verkar vara en men en yrkesmän får mig att undra...

Som sagt, visa gärna exempel på dessa svarta arbeten som orsakar dödsfall. De två exemplen jag kommer på så där i hasten är ett felinstallerat element på ett dagis (ett barn dog) samt en handdukstork (en vuxen dog). I bägge fallen var det elinstallatörer inblandade.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja eller tvärtom, finns väl inte mänga behöriga elinstallatörer på elfirmor idag? Ägaren har behörighet som delegeras nedåt..

Jag får göra allt på dagen, all högspänning mm, men har endast BB1, är man det minsta händig så klarar man mycket själv, och brukar bli snyggare än lejt..Men, ibland så blir det såklart galet, med kabelarea och diemensionering..och som föregående säger inte så kul om ungarnas kompis dör för pappa är bäst på el skoja..
 
tommib
H Husqvarna220Ac skrev:
Ägaren har behörighet som delegeras nedåt..
Inte alls. Det kanske ser ut så i små firmor av praktiska skäl men det är absolut inte nödvändigt att ägaren är behörig. Det kan vara vilken anställd som helst som har rätt auktorisation och står på pappret som ansvarig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.