Hej,
Är helt novis på detta, så ber om ursäkt på förhand för dumma formuleringar.
Jag skall ha installation av en laddbox till elbil hemma av ett företag. Laddboxen skall monteras fysiskt i carporten. Det finns redan kabel dragen ut till carpoten och jag har bett dem använda befintligt rör och då använda den kabel som finns i röret som dragtråd. Får nu detta mail av leverantören;
"Enligt vår samarbetspartner kan dem använda sig av det befintliga röret om det finns dragtråd i röret tillgängligt.
De använder inte sig av befintlig kabel som snöre, då det kan bli problematiskt om det inte fungerar korrekt.
Dragtråd ska du kunna lägga i röret själv som dem kan använda sig av för att dra igenom kabeln."
Dragsnöret är väl förbrukat om man redan dragit kabel, eller har jag fattat det fel? Lägga dragtråd i röret själv, hur menar de då..?
Är helt novis på detta, så ber om ursäkt på förhand för dumma formuleringar.
Jag skall ha installation av en laddbox till elbil hemma av ett företag. Laddboxen skall monteras fysiskt i carporten. Det finns redan kabel dragen ut till carpoten och jag har bett dem använda befintligt rör och då använda den kabel som finns i röret som dragtråd. Får nu detta mail av leverantören;
"Enligt vår samarbetspartner kan dem använda sig av det befintliga röret om det finns dragtråd i röret tillgängligt.
De använder inte sig av befintlig kabel som snöre, då det kan bli problematiskt om det inte fungerar korrekt.
Dragtråd ska du kunna lägga i röret själv som dem kan använda sig av för att dra igenom kabeln."
Dragsnöret är väl förbrukat om man redan dragit kabel, eller har jag fattat det fel? Lägga dragtråd i röret själv, hur menar de då..?
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Låter knepigt. Varför ska man inte kunna använda kabeln som dragtråd?
Iofs inte jättejobbigt att knyta på snöre på befintlig kabel och dra ut den själv. Så får dom sin nya dragtråd..
Iofs inte jättejobbigt att knyta på snöre på befintlig kabel och dra ut den själv. Så får dom sin nya dragtråd..
För att komma åt röret i ena änden måste jag plocka bort elcentralen och det varken vill jag, eller får jag antar jag. Tycker det låter lite skumt att de inte kan hjälpa till med det.S Sandwich11 skrev:
De vill säkert friskriva sig från eventuella problem det kommer att bli ifall röret är nedlagt på ett sådant sätt att det blir problem för dem vid kabeldragning.
De vet inte hur röret går eller hur det är lagt. Om det är fel förlagt och inte sand som fyllnadsmtrl utan sten så kan det kanske bli problem.
De problemen överlåter dom till dig.
Kanske de ändrar sig om du är villig till att ta åtgärdandet av problem på löpande timkostnad även om du fått ett fast pris på installationen.
Det kanske kommer att få dom mer välvilligt inställda.
De vet inte hur röret går eller hur det är lagt. Om det är fel förlagt och inte sand som fyllnadsmtrl utan sten så kan det kanske bli problem.
De problemen överlåter dom till dig.
Kanske de ändrar sig om du är villig till att ta åtgärdandet av problem på löpande timkostnad även om du fått ett fast pris på installationen.
Det kanske kommer att få dom mer välvilligt inställda.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 926 inlägg
Om ett dragsnöre fastnar och går av är det ju ingen fara. Om det är en kabel kanske man ser det som ett problem? Jag gissar bara.
Ett tips är ju att kolla med killen eller tjejen som kommer på plats. Det är mer än en gång som den man beställer av säger att något inte går men när väl personen som ska göra jobbet kommer så skakar de bara på huvudet åt beställningsmottagaren och löser det smidigt. Jag har haft någon som skulle göra något ute i trädgården och jag var absolut tvungen att vara hemma och peka ut var. Personen som kommsa att det. Vara helt onödigt om man kunde beskriva platsen väl. Det hade man sagt till personerna på kontoret flera gånger men det gick inte fram.
Ett tips är ju att kolla med killen eller tjejen som kommer på plats. Det är mer än en gång som den man beställer av säger att något inte går men när väl personen som ska göra jobbet kommer så skakar de bara på huvudet åt beställningsmottagaren och löser det smidigt. Jag har haft någon som skulle göra något ute i trädgården och jag var absolut tvungen att vara hemma och peka ut var. Personen som kommsa att det. Vara helt onödigt om man kunde beskriva platsen väl. Det hade man sagt till personerna på kontoret flera gånger men det gick inte fram.
F FRS05 skrev:
Ser ut som Fk i rör och det brukar inte vara några problem.F FRS05 skrev:
Ska kanske inte vara problem med EKLK i markrör heller men som sagt man vet inte förrän man provat.
En firma som sysslar med detta har säkert en rörål i som dom kkan använda
Troligen har UE som ska montera laddaren så dåligt betalt för sitt montage att dom är "livrädda" för att få göra "extrajobb" utan att få betalt för dom extra timmarna.
Så för att det ska löna sig att montera laddaren så måste allt gå snörrakt.
Så för att det ska löna sig att montera laddaren så måste allt gå snörrakt.
Jag valde mellan två olika leverantörer. Hos den jag valde bort var det inga problem att använda befintligt rör. De som jag nu valt istället har låtit mig fylla i en massa formulär för att nu slutligen komma med detta. Funderar på om jag skall revidera mitt val av leverantör.S Slugge skrev:
Men jag hör vad ni säger, jag får förklara läget och be dom lägga på en peng i så fall. För det känns ju märkligt att en elektriker skall se det som omöjligt att dra kabel i befintligt rör
Tror att Elmont har träffat huvudet på spiken i sitt senaste inlägg.
Så ta det i beaktande
Vi har inte prisuppgifter från de två företagen, men billigast är inte alltid bästa valet.
Hoppas det löser sig till det bästa
Så ta det i beaktande
Vi har inte prisuppgifter från de två företagen, men billigast är inte alltid bästa valet.
Hoppas det löser sig till det bästa
Klicka här för att svara