Hej,
Jag ska köpa ny högtryckstvätt och har snöat in på två modeller

De matas med 230V men är på 3300W respektive 2900W.
Antar att ingen går på 10A men räcker det med 13A säkring för dessa maskiner eller krävs 16A?

L
Spänning x ström. En 13 ger att du kan ta runt 3000. Dock är det så att en porslinssäkring kan man överbelasta mera. Jag gissar 25% mera. Därmed funkar det nog med en 10A om det är porslin.

Det är främst startströmmen som avgör i detta fallet och där är dvärgbrytarna mer exakta och oförlåtande. Eventuellt går det bra med en 16 A om matande nät inte är så starkt en 10 (13) A kommer ganska säkert lösa ut.

Klarar man starten är det inte så stor skillnad mot porslinssäkringar båda tål en hel del överlast ganska lång tid <1h.

GK100 GK100 skrev:
Det är främst startströmmen som avgör i detta fallet och där är dvärgbrytarna mer exakta och oförlåtande. Eventuellt går det bra med en 16 A om matande nät inte är så starkt en 10 (13) A kommer ganska säkert lösa ut.

Klarar man starten är det inte så stor skillnad mot porslinssäkringar båda tål en hel del överlast ganska lång tid <1h.
Hej och tack för input.
Jag kommer säkra upp till 16A alternative köpa en klenare tvätt men tips på det får jag ställa i annan tråd :)
Jag har 6mm2 matning så jag kan säkra upp till garaget men behöver sätta upp ett nytt uttag med 2.5mm2 för att el är 1.5mm2 och 10A därute.
.

Det känns lite långsökt/oturligt om inte 16A skulle klara även den större av dem. Om den säljs med kontakt monterad, så den inte är avsedd för fast installation. Så fungerar den ingenstans om inte 16A räcker. Vägguttag är godkända för max 16A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.