Hej,

Ska installera en ny ugn.
Den nya ugnen har en stickpropp enligt nedan:
Anvisningsetikett för ugn med stickproppsanslutning, fem markerade anslutningar L1, L2, L3 och PE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en grå stickpropp med tre poler och märkning "16A/400V", tänkt att användas för ugninstallation.
Skapa konto

Förteckningen på den nya ugnen säger följande:

Typskylt på en ugn med specifikationer inklusive modell, effekt och spänning.
Skapa konto

Den gamla ugnen har en fast installation:
Teknisk etikett på en ugn med specifikationer för elanslutning och varningar.
Skapa konto

Äldre vägguttag med sliten yta och en svart elkabel ansluten, monterat på en vit vägg med fläckar.
Skapa konto

Jag tänkte skala av stickproppen och göra en fast installation, men vill rådfråga er först.

Tacksam för svar!

Kan väl knappast bli enklare, tre faser och jordanslutning.
Klipp bort kontakten skala av kabel i lämplig längd, stäng av strömmen (verifiera strömlöshet) avisolera och anslut. Försäkra dig att dragavlastningen är korrekt gjord och att trådarna sitter ordentligt under skruvarna.
Stäng lock och slå på spänningen.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan väl knappast bli enklare, tre faser och jordanslutning.
Jag tycker det med, och jag tolkar förteckningarna som att det är rätt styrka som redan finns i den gamla?

• Gilla
Dejan1979
  • Laddar…
Har du minst 3x16 Amp säkringar till spisen är det inga problem.
Är det inte bättre att montera ett perilexuttag på väggen?

tommib
Jag skulle hellre satt dit ett utanpåliggande perilexuttag (eller infälllt om det går). Då slipper man fast inkoppling i framtiden.

Är detta i en bostad eller i ett professionellt sammanhang? Det är olagligt att göra en fast installation själv.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Är det okej att installera ett perilecuttag i detta läget?
Jag har läst att man inte ska göra det om man max har fyra kablar?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ett perilexuttag ska alltid vara fullkopplat, dvs ha tre faser, nolla och skyddsjord anslutet. Om du inte har det i väggen finns bara alternativet fast anslutning.

Om du menar stickproppen så är det inget problem. Det är uttaget som ska vara fullkopplat. Stickproppen kopplas efter behov.

Eluttag med synliga ledningar och kopplingar i en vägg under installation eller reparation.
Skapa konto

Såhär är det kopplat idag.

Det innebär att jag tvingas göra en fast anslutning eller?

Du bör göra en fast anslutning i stället för att installera ett felaktigt uttag. Risken för framtida problemminskar helt klart då.

För övrigt är det per definition strömlöst så fort man stängt av spisen.

Jag ser nu att framtaget finns 3fas och jord enligt bild:
Eluttag med trefasanslutning och jordkabel synlig på en vägg.
Skapa konto

Den nya ugnen ser ut som följande:
Elkabel med fyra ledare, färgerna brun, svart, grå och grön/gul, mot suddig bakgrund.
Skapa konto

Hur löser jag det?

tommib
Brun/Svart/Blå på varsin fas. Inga konstigheter att använda blå som fasledare när det inte finns en nolla.

Däremot måste du kolla kabeln. Mig veterligen finns inga vita anslutningskablar så det där är sannolikt en kabel för fast installation. Kolla hur ledarna ser ut. Är det solida kopparledare ska kabeln bytas.

tommib tommib skrev:
Brun/Svart/Blå på varsin fas. Inga konstigheter att använda blå som fasledare när det inte finns en nolla.

Däremot måste du kolla kabeln. Mig veterligen finns inga vita anslutningskablar så det där är sannolikt en kabel för fast installation. Kolla hur ledarna ser ut. Är det solida kopparledare ska kabeln bytas.
Kabeln på den nya ugnen satt på en stickpropp för perilexanslutning. (Se bild i början på inlägget).
Jag kapade bara av för att göra en fast anslutning då jag inte kan göra ett perilexuttag med endast 4 framdragna kablar.

A Albertini skrev:
Kabeln på den nya ugnen satt på en stickpropp för perilexanslutning. (Se bild i början på inlägget).
Jag kapade bara av för att göra en fast anslutning då jag inte kan göra ett perilexuttag med endast 4 framdragna kablar.
tommib tommib skrev:

Hur ser jag om det är solida kopparledare?

Skala ledarna och lägg ut en bild.

Immobil Immobil skrev:
Skala ledarna och lägg ut en bild.
Elektriska kablar med avskalade ändar i färgerna blå, brun, gul/grön och svart på vit bakgrund.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.