Hej,
Ska installera en ny ugn.
Den nya ugnen har en stickpropp enligt nedan:
Förteckningen på den nya ugnen säger följande:
Den gamla ugnen har en fast installation:
Jag tänkte skala av stickproppen och göra en fast installation, men vill rådfråga er först.
Tacksam för svar!
Ska installera en ny ugn.
Den nya ugnen har en stickpropp enligt nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Förteckningen på den nya ugnen säger följande:
Logga in
Skapa konto
Den gamla ugnen har en fast installation:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tänkte skala av stickproppen och göra en fast installation, men vill rådfråga er först.
Tacksam för svar!
Kan väl knappast bli enklare, tre faser och jordanslutning.
Klipp bort kontakten skala av kabel i lämplig längd, stäng av strömmen (verifiera strömlöshet) avisolera och anslut. Försäkra dig att dragavlastningen är korrekt gjord och att trådarna sitter ordentligt under skruvarna.
Stäng lock och slå på spänningen.
Klipp bort kontakten skala av kabel i lämplig längd, stäng av strömmen (verifiera strömlöshet) avisolera och anslut. Försäkra dig att dragavlastningen är korrekt gjord och att trådarna sitter ordentligt under skruvarna.
Stäng lock och slå på spänningen.
Jag skulle hellre satt dit ett utanpåliggande perilexuttag (eller infälllt om det går). Då slipper man fast inkoppling i framtiden.
Är detta i en bostad eller i ett professionellt sammanhang? Det är olagligt att göra en fast installation själv.
Är detta i en bostad eller i ett professionellt sammanhang? Det är olagligt att göra en fast installation själv.
Ett perilexuttag ska alltid vara fullkopplat, dvs ha tre faser, nolla och skyddsjord anslutet. Om du inte har det i väggen finns bara alternativet fast anslutning.
Om du menar stickproppen så är det inget problem. Det är uttaget som ska vara fullkopplat. Stickproppen kopplas efter behov.
Om du menar stickproppen så är det inget problem. Det är uttaget som ska vara fullkopplat. Stickproppen kopplas efter behov.
Du bör göra en fast anslutning i stället för att installera ett felaktigt uttag. Risken för framtida problemminskar helt klart då.
För övrigt är det per definition strömlöst så fort man stängt av spisen.
För övrigt är det per definition strömlöst så fort man stängt av spisen.
Brun/Svart/Blå på varsin fas. Inga konstigheter att använda blå som fasledare när det inte finns en nolla.
Däremot måste du kolla kabeln. Mig veterligen finns inga vita anslutningskablar så det där är sannolikt en kabel för fast installation. Kolla hur ledarna ser ut. Är det solida kopparledare ska kabeln bytas.
Däremot måste du kolla kabeln. Mig veterligen finns inga vita anslutningskablar så det där är sannolikt en kabel för fast installation. Kolla hur ledarna ser ut. Är det solida kopparledare ska kabeln bytas.
Kabeln på den nya ugnen satt på en stickpropp för perilexanslutning. (Se bild i början på inlägget).tommib skrev:
Brun/Svart/Blå på varsin fas. Inga konstigheter att använda blå som fasledare när det inte finns en nolla.
Jag kapade bara av för att göra en fast anslutning då jag inte kan göra ett perilexuttag med endast 4 framdragna kablar.
A Albertini skrev:
Hur ser jag om det är solida kopparledare?tommib skrev: