M
Hej! Wow, det här var inte lätt.

Jag har nyligen köpt en 60-tals lägenhet och tror jag hittat en variant som vid första anblick ser ut att ha en spis kopplad enligt 400V 2N~, men min förvirring är total och lite hjälp skulle uppskattas.

Så här ser det ut bak på spisen

Vilket verkar tyda på just 400V 2N~, korrekt?

Dock ser det ut så här i väggen

Där två av de vita kablarna, enligt elektriker, är kopplade till samma 20A säkring och den andra (den som inte är inkopplad) har ingen alls (inte kopplad i skåpet).

Om jag då förstår allt korrekt så blir detta detsamma som 1N~ schemat nere till höger, eftersom de två då är samma fas - Samma säkring samma fas, eller missförstår jag detta?

Summa av allt detta är att när jag nu jagar ny spis så ska jag ha en 230V, 1 fas + nolla (och såklart jord) - är detta korrekt?

Extra förvirrad blir jag när elektrikern sätter in detta uttag till mig:

Antar att det bästa jag i detta fallet kan göra är att få hjälp att dela de två kablarna till 20A säkringen och koppla in den 3:e kabeln också (som verkar vara dragen hela vägen) och därmed få ett fullkopplat perilexuttag?

Uppskattar verkligen hjälp med detta. För tre dagar sedan hade jag ingen som helst insyn i denna världen :)

S
Hur många säkringar har du vid mätaren 1 eller 3
Är det bara en så har du 1-fas in och då måste spisen säkras minst 16 amp 1-fas om det är en häll , annars om det är en golvmodell som varit där ( s.k fullvuxen ) 4 plattor och ugn behöv 20 amp
Det du ska titta efter är en spis som är en ren 230V eller omkopplingsbar 1 fas 2 fas eller 3 fas då går det att koppla in den på 1 fas

• Gilla
Mikael-HeltGrön
  • Laddar…
M
Åh nej, bilderna kom inte med när jag infogade dem via telefonen. Jag provar efter att ha registrerat mig via datorn istället. Här i samma ordning som ovan:
Spisen:
Elspisanslutning med överbryggade kontakter och ett öppet eluttag med synliga ledningar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syns inte så bra, men 4 och 5 är byglade.

Väggen:
Eluttag med öppen installation och ledningar, markerade platser för byglar runt kablarna.
Skapa konto

Nytt uttag:
Vägguttag i närbild med synliga skruvar i installationsfasen.
Skapa konto

M
S skutten11 skrev:
Hur många säkringar har du vid mätaren 1 eller 3
Är det bara en så har du 1-fas in och då måste spisen säkras minst 16 amp 1-fas om det är en häll , annars om det är en golvmodell som varit där ( s.k fullvuxen ) 4 plattor och ugn behöv 20 amp
Det du ska titta efter är en spis som är en ren 230V eller omkopplingsbar 1 fas 2 fas eller 3 fas då går det att koppla in den på 1 fas
Tack. Det är 1 20amp säkring och det är en fullvuxen golvmodell. Det som är mest förvirrade är att de byglat spisen enligt 2-fas, men sedan använder samma fas till båda... (om jag som sagt ens hänger med lite)

S
3 vita 1 svart + röd ( inte 2 vita en brun :) ) det sista på festen :)
Då är det 1 fas du har och dubblerat ( 2 vita på samma säkring ) inte helt riktigt men inte förbjudet
Eftersom det är 1-fas så skulle nog dom vita ligga ihop och en ren 1- faskoppling i spisen se bättre ut
Och ett bleck mellan 3 och 4 i hällen och 1-2 som är noll är ett bleck mellan
Det kommer att fungera som det är nu ,

tommib
Ta en bild på elcentralen och gruppschemat. Om du har 1x20A fram har elektrikern gjort bort sig rejält.

S
Varför skulle EL-gubben ha gjort bort sig

tommib
För att hen har satt ett perilexuttag som är matat 1x20A, om det som Mikael skriver stämmer. Det är fel på flera sätt, t.ex. att perilexuttaget bara är godkänt för 16A och att det ska vara fullkopplat (tre faser).

Nu förefaller det osannolikt att en elektriker gör en så korkad miss. Därför skulle jag vilja se en bild på cemtralen samt en gruppförteckning.

M
Har inte flyttat in så jag är inte på plats och kan inte ta bild, men det är endast en säkring på 20A i centralen (plats 6 eller 7 var det) och endast angivet "spis" på just det numret.

tommib
Jag delar inte uppfattningen om att perilex inte skulle behöva vara fullkopplade. Det är dessutom helt fel ändå eftersom det som sagt inte är godkänt för 20A och man väntar sig inte den typen av matning på ett perilexuttag.

I en normal heminstallation drar man inte dubbla FK, man drar rätt storlek. Det är också rejält avvikande i och med att det faktiskt finns tre vita+svart+röd, det antyder att det skulle varit trefas från början. Om det då sitter en 20A säkring så misstänker jag starkt att någon som inte fattar har varit framme.

************* redigerat av moderator ************

Redigerat av moderator:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Av vad som framgår här verkar vi med säkerhet ha en enfaslägenhet, med en enfasig matning till spisdosan, 20 A. Återstår då att förklara varför det finns tre vita ledare i dosan. Det går inte ihop.

Man får inte montera ett enfasigt perilexuttag då dessa ska vara fullkopplade med tre (olika) faser, nolla och skyddsjord och säkras max 16 A. Detta behöver kontrolleras igen.

När togs bilderna och när kom elektrikern in i bilden? Ser inkopplingen på spisen plint ut så som på bild före eller efter elektrikern kopplat in spisen? Visar bilden på spisen en gammal eller ny spis? Visar bilden på dosan inkoppling av gammal eller ny spis? Du säger ju att du jagar spis? Allt detta behöver förtydligas.

tommib
1. Perilexuttag ska vara fullkopplade precis som CEE-don ska vara det. Skulle du skippa en fasledare i ett CEE416?
2. meh
3. Det betraktas som olämpligt med parallellkopplade ledare i en normal installation. Se t.ex. 523.7 och då det som står i och under tabell 523.1. Jag skulle våga påstå att bör i detta avseende ska utläsas ska.
************ redigerat av moderator ****************
5. Har redan svarat.

Redigerat av moderator:
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Av vad som framgår här verkar vi med säkerhet ha en enfaslägenhet, med en enfasig matning till spisdosan, 20 A. Återstår då att förklara varför det finns tre vita ledare i dosan. Det går inte ihop.

Man får inte montera ett enfasigt perilexuttag då dessa ska vara fullkopplade med tre (olika) faser, nolla och skyddsjord och säkras max 16 A. Detta behöver kontrolleras igen.

När togs bilderna och när kom elektrikern in i bilden? Ser inkopplingen på spisen plint ut så som på bild före eller efter elektrikern kopplat in spisen? Visar bilden på spisen en gammal eller ny spis? Visar bilden på dosan inkoppling av gammal eller ny spis? Du säger ju att du jagar spis? Allt detta behöver förtydligas.
Tack Bo, jag ska försöka förtydliga nedan.

• Det är en gammal spis och alla bilder utom den på nya perilexuttaget togs före elektrikern var där, med gammal spis inkopplad.
  • Byglingen bak på spisen är samma före och efter elektrikern satt in nya uttaget och kopplat in.
  • Gamla spisen är fortfarande inkopplad men innan var den fast inkopplad direkt i väggen (andra bilden). Nu är samma spis kopplad via nya perilexuttaget. Elektrikern satte även på en hane på spisens kabel för detta.
  • Med jagar menar jag att jag letar efter en ny spis att ersätta den gamla, vilket är anledningen till att jag började undersöka detta så att jag köper en spis som passar (och eventuellt hittar en elektriker som kan göra korrekta justeringar).

Om jag förstår dig rätt har alltså elektrikern ersatt spisens fasta anslutning med ett perilexuttag trots att han visste att två av fasledarna var anslutna till samma säkring och den tredje fasledaren är oansluten. Dessutom är det avsäkrat med 20A? Om det stämmer så har han gjort en felaktig installation mer felaktig. Är du säker på att det inte finns någon mer central efter en modernisering? Jag kan inte få ihop varför man skulle dra fem ledare till spisdosan om man bara avsäkrade det med en fas.

tommib
Det är väldigt svårt att förstå hur din anläggning hänger ihop. På första bilden på spisen ser vi tre vita ledare och en röd som verkar gå ner i en svart anslutningskabel. På andra bilden ser vi en spisdosa med en svart kabel (?) som har två bruna (??), en blå och en gulgrön. Inkommande till den dosan verkar vara tre vita, en svart och en röd. Dessutom har vi din uppgift på att det är en 20A säkring som har två av de tre vita ledarna kopplade till sig, den tredje är oansluten.

Det stämmer inte.

Vad händer mellan spisen och väggen? Finns det en dosa eller skarv på vägen? Är den svarta grejen ingen kabel utan någon skydsslang? Varför byter ledarna färg?

Hur ser det ut i elcentralen? Kan du ta en bild på dels centralen och ev mätare, dels gruppschemat. Ta gärna en bild på hur allt hänger ihop från vägg till spis. Ja, jag fattar att det är jobbigt. Tyvärr är det väldigt mycket som är väldigt oklart med din anläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.