Jag ska passa på att gräva ned en kabel för elinstallation när jag har en grävmaskin hemma som ska gräva för fiber. Är det bäst att lägga ett kabelskyddsrör att dra kabel i eller gräva ned en kabel direkt utan skyddsrör? Vilken typ av kabel och eventuellt kabelskyddsrör ska jag använda för nedgrävning? Självklart kommer en elektriker att koppla in allt så småningom.

Lägg ett gult 50mm rör med slät insida och dra kabel i efterhand. 50mm räcker för det mesta innomgårds.

Vilken kabel du ska ha beror på sträcka och vad du ska ha i andra änden.

S
Vad är kabeln för . minimum grovlek är 50 mm , finns böjlig slang med dubbelvägg
( är inte rillad invändigt ) kan var svårt att få i kabeln om den är rillad och ligger som en orm eller en slät slang 50 mm som är bäst
Vanligt abonemang 25 amp räcker det med 50 mm .63 amp ska ha 110 mm rör
det är dragtråd i alla 50 mm , bara koppla på och dra i en kabel

Det låter som ni är inne på min ursprungliga tanke att lägga en slang. Tips på butiker i Östergötland som säljer godkänd 50mm-slang med slät insida till privatpersoner?

S
Alla slangar som är gula är godkända , sedan finns det olika utföranden
Finns på varuhusen , men tror inte dom är dubbelväggiga , men går att använda , lägges så rakt som möjligt , lägg den inte under körbar infart , tål inte så mycket marktryck
I gräsmatta eller grusgångar går det bra

S skutten11 skrev:
lägg den inte under körbar infart , tål inte så mycket marktryck
Detta anser jag är fel. Om slangen ligger tillräckligt djupt (typ 80 cm) och återfyllnaden är bra packad så klarar den vad som helst.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Se till att köpa slang med slät insida, den håller bättre och det är lättare att dra igenom kabeln. Ska du lägga den i en väg eller trafikerad yta räcker det att gräva ner den på 50-60 cm se dock till att återfylla med sand runt slangen och packa ordentligt så ska det inte vara några problem. Gör du rätt kan du troligtvis lägga den på 30-40cm i trafikerad yta men det får någon annan gärna verifiera innan du lyssnar på det rådet ;)

S
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta anser jag är fel. Om slangen ligger tillräckligt djupt (typ 80 cm) och återfyllnaden är bra packad så klarar den vad som helst.
Nu har det inte framkommit hur djupt han tänker gräva och det svarade jag inte på , utan sa bara att den inte tål större jordtryck ,

S
N NoOne2k skrev:
Se till att köpa slang med slät insida, den håller bättre och det är lättare att dra igenom kabeln. Ska du lägga den i en väg eller trafikerad yta räcker det att gräva ner den på 50-60 cm se dock till att återfylla med sand runt slangen och packa ordentligt så ska det inte vara några problem. Gör du rätt kan du troligtvis lägga den på 30-40cm i trafikerad yta men det får någon annan gärna verifiera innan du lyssnar på det rådet ;)
Att inte lyssna på råd gör inte en som söker svar om något , så det ska du inte säga , det finns olika sätt att göra saker på , det har inte framkommit hur den kommer att förläggas , då kan ytterligare info komma från forumet

Jag har lagt 35 m gul slang med veckad insida (hade inget annat) och drog igenom 5G1.5 kabel med den befintliga dragtråden utan problem. Dragningen var dock ganska rak och jag la ned en del tid på att få kabeländen snygg för dragningen.

Om du ändå ska koppla in elen i när tid så dra i elkabeln när du lägger slangen, då vet du att det fungerar.
Och så har du kvar dragtråden för ev. framtida användning.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Och den dragtråd som finns i slangen är inte lämplig för att dra i kablar med (om det inte är mycket korta sträckor och smala kablar) den drar man lämpligen i ett lite starkare snöre eller ett tunt rep med.
Jordtrycket är det inga problem med oavsett slangtyp. Men den dyrare dubbelväggiga är lite bättre att dra in kablar i.

S skutten11 skrev:
Vad är kabeln för . minimum grovlek är 50 mm , finns böjlig slang med dubbelvägg
( är inte rillad invändigt ) kan var svårt att få i kabeln om den är rillad och ligger som en orm eller en slät slang 50 mm som är bäst
Vanligt abonemang 25 amp räcker det med 50 mm .63 amp ska ha 110 mm rör
det är dragtråd i alla 50 mm , bara koppla på och dra i en kabel
För en som inte är utbildad elektriker, vad är anledningen till att 63A måste förläggas i 110rör?

För att kabeln är grövre och stelare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.