Håller på att dra ledningar för fasadbelysningen i mitt garage och behöver lite hjälp med tänkandet :)

Det är fyra lampor som skall tända/släckas med skymningsrelä.

Tänker jag rätt i bilden nedan? Eller kan jag skippa någonledare?

• Handritat schema på rutigt papper som visar ledningsdragning för garagefasadbelysning med skymningsrelä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte funderat på en Plejd-puck?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
O ompalompa skrev:
Du har inte funderat på en Plejd-puck?
Nej vad är det?

Sök på "Leif i skåne".

• Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
En liten magisk puck som får plats bakom en strömbrytare. Inbyggt astrour och tidsschema och beroende på variant även dimmer.
www.plejd.com

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Så om jag förstår rätt så med en sådan puck så räcker det att dra 3 ledare mellan varje kopplingsdosa och en puck i varje dosa?

Eller räcker det med en puck i första dosan och 5 ledare till nästa?

Du behöver en 4 ledare till ljusreläet och treledare mellan kopplingsdosorna samt till armaturerna och matning från centralen..

tommib
Vad innebär markeringarna 1 och 2? Kopplingsdosor?

Som jag ser det behöver du en fyrledare till skymningsreläet och en treledare mellan 1 och två om det är kopplingsdosor. Jag skulle dock dra en fyr- eller till och med femledare även där för att kunna få fram fast fas i framtiden.

• Gilla
Andreas Ludde Lundell och 1 till
  • Laddar…
1 och 2 är kopplingsdosor ja. Och blir isåfall 5 ledare för har ingen 4ledare hemma :)

A Andreas Ludde Lundell skrev:
1 och 2 är kopplingsdosor ja. Och blir isåfall 5 ledare för har ingen 4ledare hemma :)
Det gör väl inget om det skulle bli en för mycket, det är värre på andra hållet..
Skala upp oanvända och tryck på en Wago eller dylikt!

Har en fråga till som rör belysning och antal ledare fast inomhus denna gången.

I garaget har jag en lampa över arbetsbänken och en lampa över bilen, dessa två lampor vill jag kunna tända/släcka var för sig och från två olika platser i garaget. Hur många ledare behöver jag i punkt C och B?

• Handritad elektrisk kopplingsschema för två separata lampor med flera strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bara har dubbeltrapp i resp brytare 1 och 2 så blir det 5 resp. 6 kablar i B resp. C (eller tvärt om). 5 st = fas + 2 mellantrådar + 2 mellantrådar och 6 st = 2 mellantrådar + 2 mellantrådar + 1+1 tändtråd till resp. lampa.

Men vid G ser det ut som om du har något mer än bara en dubbeltrapp vilket kan påverka antalet kablar dit.

R roli skrev:
Om du bara har dubbeltrapp i resp brytare 1 och 2 så blir det 5 resp. 6 kablar i B resp. C (eller tvärt om). 5 st = fas + 2 mellantrådar + 2 mellantrådar och 6 st = 2 mellantrådar + 2 mellantrådar + 1+1 tändtråd till resp. lampa.

Men vid G ser det ut som om du har något mer än bara en dubbeltrapp vilket kan påverka antalet kablar dit.
Tackar, jo vid G är tanken att ha ett eluttag glömde skriva till det ser jag nu.

Men då lägger jag bara till nolla och jord så borde det bli 7 resp 6?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.