17 217 läst ·
43 svar
17k läst
43 svar
Hjälp - misstänker obehörigt elarbete
Det smartaste kanske vore att ta in en elektriker som mäter av hela anläggningen. Finns det risk för personskada så bör man titta på ersättningsfrågan sekundärt. Har dem varit inne i badrummet med? Golvvärme tänker jag mest på då. Då bör ni göra detta omgående. Sen är det bara att gå på entreprenören. Tyvärr så blir det antagligen en civilrättslig tvist där ni måste stämma dem. Detta kommer bli en jobbig process. Bäste vore och göra upp med entreprenören, vilket antagligen blir svårt då deras ekonomiska situation inte verkade vara den bästa. Sannolikt behövs inte allt göras om, men en nyinkommen elektriker kommer vilja gå över allting.V VeronicaPos skrev:Hade en erfaren el-installatör på besök som gjorde en okulär granskning. finns helt klart saker att oroa sig för. Vad är smartast för oss att göra nu? Ska vi betala nu en behörig installatör för att göra om jobbet på en hand, eller ska vi tex involvera försäkringsbolagen? Som sagt , läser på ESV hemsida och där känns det som att vi (konsumenter i det här fallet) bär ett tungt ansvar.
Men om jag förstår din poäng rätt, så är det viktig att vi tar tag i problemet nu om vi misstänker en risk. Att vi har anlitat en ev. obehörig firma att göra jobbet, iaf så länge inget har hänt - så behöver man inte vara rädd för några stora replissarier. Är det riktigt uppfattat?
Håller med Byggarn77, en erfaren elektriker borde kunna mäta igenom hela installationen på några timmar, ett par tusenlappar är det nog värt för TS att sova gott.B Byggarn77 skrev:
-Hittar den erfarne elektrikern allvarliga fel så fixar han det nog snabbt också. Så katastrofala fel att hela installationen måste göras om brukar inte ens den mest självlärde klant lyckas med.
Elektriker är normalt väldigt snabba, det är allt strul runtom som tar tid, var skall uttag sitta, vilket "fancy material" är inne just nu, ändringar i sista stund m.m
Det är inte helt ovanligt att en ny elektriker/firma "hittar fel" som inte är fel för att för "att få ett jobb". Jag skulle inte ta dit en elentrepenör för besiktning.Jag skulle ta dit en elbesiktningsman för att få bekräftat att anläggningen är o.k eller ej. o därefter tillsamman med denna ta ställning till vad som behövs göras.....
Det här var ju lite ny tolkning för mig. På elsäkerhetsverket kan jag med bank-id gå in och kolla vilken auktorisation jag har som elinstallatör. Nu jobbar jag inte som elektriker för närvarande, men skulle jag göra ett installationsarbete skulle jag lätt kunna logga in när jag är hos kunden och visa vilken nivå på auktorisation jag har. Som kund skulle jag känna mig mer trygg med att en installatör med auktorisation gör jobbet hos en auktoriserad elfirma än att en installatör utan auktorisation gör det. Men det är bara en åsikt. Det är mycket jag inte hänger med på, t ex elsäkerhetsverket som berättar att man får byta ett ojordat eluttag själv, om det är max 16 ampere!!! Bra för vanligt folk att veta så de inte själva byter alla sina ojordade uttag över 16 amp själva.O Steamboy skrev:Sen kanske det är dags att avliva missförståndet att allt installationsarbete måste göras av en "behörig elektriker". Några sådana existerar inte. En elektriker är vem som helst med anställning hos ett auktoriserat elinstallationsföretag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket. På detta företag behöver det finnas minst en elinstallatör vilket är vad en person med personlig auktorisation ifrån Elsäkerhetsverket kallas. Denne behöver över huvudet taget inte delta i det praktiska arbetet ute på fältet. Istället kan han helt enligt regelverket enbart sitta i lugn och ro på kontoret och äta syltmunkar och dricka kaffé medan han filar på företagets egenkontrolprogram.
Jag missuppfattade det som att elarbetet var beställt av föreningen i samband med en större renovering och inte av enskild innehavares eget beställa jobb. ....O Steamboy skrev:Sen har _Elman_ fel i ansvarsfrågan. Bostadsrättsföreningen ansvarar normalt sett enbart fram till och med stigarledningen samt eventuellt men troligtvis inte fast förlagda rör och ledningar i väggar och tak. Elcentral, brytare, uttag, utanpåliggande ledningar och övriga installationer i lägenheten är bostadsrättsinnehavarens ansvar. Tvivlar på att ESV försöker tolka ellagen så att anläggningsansvaret inte följer bostadsrättslagens ansvarsfördelning och gör föreningen ansvariga för allt.
i samband renovering av stammar/badrum gör man ibland ingrepp som ny el i badrum och jordfelsbrytare i föreningen regi ..även om det är den enskilda innehavarens anläggning..
Att man är elbesiktningsman betyder inte automatiskt att man har genomgått en AB eller ABL kurs....C carra skrev:Det är inte helt ovanligt att en ny elektriker/firma "hittar fel" som inte är fel för att för "att få ett jobb". Jag skulle inte ta dit en elentrepenör för besiktning.Jag skulle ta dit en elbesiktningsman för att få bekräftat att anläggningen är o.k eller ej. o därefter tillsamman med denna ta ställning till vad som behövs göras.....
Den lagen får du väldigt gärna ge en hänvisning till isåfall.N nilton61 skrev:
Det är inget som jag känner till, men absolut vill ha koll på ifall det är så.
Ja rent ordagrant existerar dessa inte alls längre, då det numera heter auktoriserad elinstallatör. 
Men detta kan vi väl strunta i, om vi i rent vardagligt tal råkar använda "behörig installatör, behörig elektriker eller "auktoriserad elinstallatör" osv, spelar ju inte så stor roll, om vi menar samma person, och fattar det.
Men det Steamboy troligen menade var nog att de allra flesta elektriker som är ute och rotar hos kunderna inte har någon auktorisation, eller behörighet, alls. Jag gissar att minst 90% saknar detta, utan det kan vara precis vilken Kalle Karlsson som helst, som får koppla på friskt och hurtigt, bara för att det sitter en snubbe på kontoret med auktorisation.
Men detta kan vi väl strunta i, om vi i rent vardagligt tal råkar använda "behörig installatör, behörig elektriker eller "auktoriserad elinstallatör" osv, spelar ju inte så stor roll, om vi menar samma person, och fattar det.
Men det Steamboy troligen menade var nog att de allra flesta elektriker som är ute och rotar hos kunderna inte har någon auktorisation, eller behörighet, alls. Jag gissar att minst 90% saknar detta, utan det kan vara precis vilken Kalle Karlsson som helst, som får koppla på friskt och hurtigt, bara för att det sitter en snubbe på kontoret med auktorisation.
Nåja - han på kontoret bär ett ansvar för vad som skruvas därute.Mikael_L skrev:
Ja rent ordagrant existerar dessa inte alls längre, då det numera heter auktoriserad elinstallatör.
I praktiken är det han som har att bevaka att elyrkesmannen (en montör heter så i formalian) har tillräcklig utbildning och kunnande för det han gör - i äldre fall som lärling tillsammans med en erfaren montör några år, i nyare fall ofta en skolutbildning om 2-3år yrkeslinje på gymnasienivå.
I verkligheten är det upp till han med ansvaret att "förhöra" och se hur montören agerar i olika fall efter en ny anställning. Den ansvarige kan mycket väl ge sina montörer (olika) förhållningsorder beroende på respektives erfarenhet och kunnande. En relativt ung och grön montör kan vara fullt tillräckligt erfaren för bostadsinstallationer, för det är vad som gjorts under upplärningstiden, men samtidigt inte vara mogen för felsökning i industrimiljö exempelvis.
Normal "ordergivning" från den ansvarige till sina montörer är/bör vara: vid tvekan fråga mer erfaren kollega eller mig - chansa aldrig!
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Kontrollerna behöver bara dokumenteras om företaget föreskrivit det i den metod som hör till arbetet.H hempularen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Delvis rätt. Esv kan formellt besluta om verksamhetsförbud för företaget i fråga. Då brukar andra myndigheter vakna också.O Steamboy skrev:Ingenting. Då har det skett ett brott mot ellagen och det är ett rent polisärende. ESV utövar enbart tillsyn över anläggningsinnehavare och auktoriserade elinstallationsföretag och elinstallatörer. ESV kan givetvis anmäla företaget precis som alla andra men det är allt. Fast nu verkar det ju mer troligt som någon redan påpekat att elinstallationsföretaget är en underentreprenör och därför får TS ingen träff på en sökning på byggföretaget som har hand om entreprenaden.
Klicka här för att svara