4 174 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Köra ojordat i hallen med europakontakt?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Eller, ej att förglömma, kom i kontakt med den jord som ofta redan fanns där. Jag tänker då på radiatorer där man ansåg att färgen på radiatorn utgjorde tillräckligt skydd mot strömgenomgång. Det visade sig att i praktiken så gjorde den långtifrån alltid det...Mikael_L skrev:
Det löste sig med uttagen och det gick att få fram jordkabel. Enda kvarvarande problemet nu är 3st taklampor som det ej går att få fram jordkabel till utan att bryta upp taket.
Vad säger experterna - köra ojordat i taket eller ta bort dem helt och finna annan lösning på belysningen?
Vad säger experterna - köra ojordat i taket eller ta bort dem helt och finna annan lösning på belysningen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Reglerna medger inga undantag för ojordade lamputtag så något sådant medhåll kan du då inte få härifrån. Men du kan ju själv bedöma risken för att ni hänger dit en kristallkrona som kräver skyddsjord, och risken för att man hänger i denna samtidigt som man tar i något som är jordat... I en hall ser jag plafonder i plast framför mig.
Alternativt kan du montera ojordade eurouttag i taket. Kanske inte så praktiskt men du får i alla fall ett uttag där du kan sätta dubbelisolerade lampor, sådana med lampstickpropp utan jord. Proppen behöver då bytas på euro, om det nu går att få tag på sådana lösa stickproppar idag. Jag har sparat några sedan de fanns på Kjell.
Alternativt kan du montera ojordade eurouttag i taket. Kanske inte så praktiskt men du får i alla fall ett uttag där du kan sätta dubbelisolerade lampor, sådana med lampstickpropp utan jord. Proppen behöver då bytas på euro, om det nu går att få tag på sådana lösa stickproppar idag. Jag har sparat några sedan de fanns på Kjell.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Det finns ju också massor med armaturer som ansluts fast, man får ta bort takuttaget. Hittar du en sådan som är dubbelsiolserad, så är ju problemet (nästan ) löst. Egentligen så skall det vara jord framdraget till dosan även i det fallet.
Klicka här för att svara