997 läst ·
9 svar
997 läst
9 svar
Vad är fel???
Hej forumet,
Jag stötte på ett märkligt problem idag när jag skulle koppla en trippelbrytare i ett nytt badrum. Ena brytaren funkar finfint och den går till spottarna i taket (dimmer m. impulsfjäder), den andra brytaren han jag inte mäta upp, men den tredje överraskade mig. När brytaren är tillslagen får jag 230V mellan nolla och tändkabel, men när jag stänger brytaren visar multimetern ~65V???? Hur är det ens möjligt???
Jag stötte på ett märkligt problem idag när jag skulle koppla en trippelbrytare i ett nytt badrum. Ena brytaren funkar finfint och den går till spottarna i taket (dimmer m. impulsfjäder), den andra brytaren han jag inte mäta upp, men den tredje överraskade mig. När brytaren är tillslagen får jag 230V mellan nolla och tändkabel, men när jag stänger brytaren visar multimetern ~65V???? Hur är det ens möjligt???
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Mäter du med en högohmig digitalmultimeter är detta ett vanligt fenomen. Du får en kapacitiv koppling mellan närliggande ledare som du sedan kan avläsa på ditt mätinstrument.
Mätfel och sannolikt inget fel i din installation.
Mätfel och sannolikt inget fel i din installation.
Då kan det bli som dom andra säger , i El-världen kan allt och inget hända vid mätningar med olika instrument , så kör på du , är nog inget fel som du tror , ska man vara riktigt säker så gäller belastade instrument som tex .duspol med magnetspole i
Nej. Det är nog snarare en kapacitiv koppling.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden