Hej forumet,

Jag stötte på ett märkligt problem idag när jag skulle koppla en trippelbrytare i ett nytt badrum. Ena brytaren funkar finfint och den går till spottarna i taket (dimmer m. impulsfjäder), den andra brytaren han jag inte mäta upp, men den tredje överraskade mig. När brytaren är tillslagen får jag 230V mellan nolla och tändkabel, men när jag stänger brytaren visar multimetern ~65V???? Hur är det ens möjligt???

S
Vad mäter du mot för att få utslag , den tredje vad är den för

Bästa svaret

Mäter du med en högohmig digitalmultimeter är detta ett vanligt fenomen. Du får en kapacitiv koppling mellan närliggande ledare som du sedan kan avläsa på ditt mätinstrument.
Mätfel och sannolikt inget fel i din installation.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Aha! I flexröret fram till dosan går förutom tändkabel, nolla och skyddsjord också en fasledning... så mulitimetern läser alltså av någon sorts inducerad spänning i tändkabeln alltså???

Svar ja.

S skutten11 skrev:
Vad mäter du mot för att få utslag , den tredje vad är den för
Mäter mellan nolla och tändkabel.

Den andra som jag inte hann mäta ska till bänkbelysning över TM/TT, men kablarna är än så länge i dosan med snabbkopplingar på...

S
Då kan det bli som dom andra säger , i El-världen kan allt och inget hända vid mätningar med olika instrument , så kör på du , är nog inget fel som du tror , ska man vara riktigt säker så gäller belastade instrument som tex .duspol med magnetspole i

Staffans2000
Induktionsspänning med andra ord?

Nej. Det är nog snarare en kapacitiv koppling.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Mäter du med en högohmig digitalmultimeter är detta ett vanligt fenomen. Du får en kapacitiv koppling mellan närliggande ledare som du sedan kan avläsa på ditt mätinstrument.
Mätfel och sannolikt inget fel i din installation.
Tack så mycket för hjälpen :)(y):ok:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.