Hej,

Min far har varit och köpt en ny spishäll på Elgiganten och bad mig koppla in denna. Kom dit och såg att det var en norsk kontakt med tre stift (1 fas, 1 nolla, 1 jord)
Han har sedan tidigare ett perilex uttag med 3 x fas, 1 nolla, samt 1 jord 16A.
Öppnade spisens undersida för att se vad det fanns för inkopplings möjligheter.
Där finns en fas som är byglad mellan kontaktering nr 1 och nr 2, samt en nolla och en fas. (Se bifogad bild nr1)
Har två frågor:

1. Om jag vill byta kabeln och uttag till svensk standard och spänning (400V) hur gör jag då (Bifogat i bild nr2 på kopplingsschema)?
    Min tanke är att ta bort befintlig kabel och kontakt och köpa en ny med två faser och en nolla och jord samt ett perilex uttag. Sedan skruva bort det bleck där man byglat mellan kontaktering nr.1 och nr.2 (Se bild nr 1), och sätta dit nya kabeln så här:

-Brun fas1 kopplas till spishällens kontaktering nr.1
    -Svart fas 2 kopplas till spishällens kontaktering nr.2
    -Blå nolla kopplas till spishällens kontaktering nr.4
    -Gul/grön jord kopplas till spishällens kontaktering med jordmärke

2. Den fas som blir över får jag använda den till annat, tex en ugn som också skall kopplas in som är enfas (vanlig svensk stick kontakt) genom att skarva vidare denna fas+nolla+jord och sätta ett enfas uttag eller måst man dra ur denna fas och dra fram ett nytt rör med egen fas, nolla, jord?
Bifogar tre bilder...

Spishällens undersida med kabel och byglad fas mellan kontaktering 1 och 2, samt nolla och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema som visar hur man ansluter en spishäll för 400V 2N~ och 230V 1N~.
Skapa konto
Närbild av en elkabel ansluten till en norsk kontakt med tre stift för fas, nolla och jord.
Skapa konto

Åk tillbaka till elgiganten och kräv att få en häll med färdigkopplad perilexstickpropp, och kräv dem på reseersättning också. De får inte sälja hällar med denna stickpropp i Sverige.

• Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Jag kanske även behöver nämna att de ska byta sladd också till en fyrledare så att hällen kopplas in på två faser, nolla och skyddsjord. Och det ska givetvis inte kosta något extra.

Upplys dem om att de endast ska sälja enfaskopplade hällar till folk som bor i gamla lägenheter med enbart enfas, aldrig till folk som bor i villa.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kanske även behöver nämna att de ska byta sladd också till en fyrledare så att hällen kopplas in på två faser, nolla och skyddsjord. Och det ska givetvis inte kosta något extra.

Upplys dem om att de endast ska sälja enfaskopplade hällar till folk som bor i gamla lägenheter med enbart enfas, aldrig till folk som bor i villa.
Dom har friskrivit sig ifrån detta genom att lägga in texten i bifogad bild.
Skall testa att ringa och se vad dom säger.

Men om jag tvingas fixa själv, kan någon svaret på mina två frågor?

Skärmdump från Elgiganten webbsida noterar induktionshäll levereras utan sladd och kräver installation av behörig elektriker.
Skapa konto

tommib
1. Ja. Enklast är att köpa ett färdigt sladdställ. Isolera grå ledare med t.ex. en ubåt.
2. Ja, men skarva helst inte i perilexuttaget utan sätt upp en dosa och dra vidare till perilexuttag och vanligt för sig. Perilexuttaget ska vara fullkopplat ändå.

tommib tommib skrev:
1. Ja. Enklast är att köpa ett färdigt sladdställ. Isolera grå ledare med t.ex. en ubåt.
2. Ja, men skarva helst inte i perilexuttaget utan sätt upp en dosa och dra vidare till perilexuttag och vanligt för sig. Perilexuttaget ska vara fullkopplat ändå.
Gott, då köper jag ett färdigt sladdställ!

Hur menar du på fråga två med att "Perilexuttaget ska vara fullkopplat ändå"?
Om jag fattar dig rätt så kan jag koppla allt i den befintliga dosan där dagens perilexuttag sitter och täcker den med ett doslock. Därifrån drar jag sedan utanpåliggande kabel (2-fas,nolla,jord) till ett nytt utanpåliggande perilexuttag för hällen, och en utanpåligande kabel (1-fas,nolla.jord) till ett nytt utanpåliggande 1-fasuttag för ugnen. Se bifogad bild:

Schematisk illustration av elinstallation med kopplingsdosa, 1-fas uttag för ugn och Perilexuttag för spishäll.
Skapa konto

Nästan bra. Dra tre faser till perilexuttaget. Uttag ska alltid vara kompletta och fullkopplade för att inte orsaka problem. Man ska kunna anta att ett uttag "fungerar" för allt som man pluggar in där och det gör det inte om det saknas en fas.

Du får däremot se till att koppla stickproppen för hällen så att den använder L1 och L2 i uttaget, medan schukouttaget bredvid får den tredje fasen L3.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Nästan bra. Dra tre faser till perilexuttaget. Uttag ska alltid vara kompletta och fullkopplade för att inte orsaka problem. Man ska kunna anta att ett uttag "fungerar" för allt som man pluggar in där och det gör det inte om det saknas en fas.

Du får däremot se till att koppla stickproppen för hällen så att den använder L1 och L2 i uttaget, medan schukouttaget bredvid får den tredje fasen L3.
OK, tack för er proffhjälp!

Har editerat bilden nedan lite så jag tror den nu stämmer med vad ni menar.
Jag antar att man bör byta 16A säkringen för L3 till en 10A för att inte överbelasta ugnen som går på enfas?

Schematisk bild av elinstallation med 3-fasmätning, kopplingsdosa och uttag för spis och ugn.
Skapa konto

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C tonlu skrev:
Jag antar att man bör byta 16A säkringen för L3 till en 10A för att inte överbelasta ugnen som går på enfas?
Nej, det skall inte behövas. Säkringen är till för att skydda kabeln i väggen, inte ugnen. Och man får idag ha 16A säkring på vanliga schuko-uttag.

En brasklapp är att det kan stå i ugnens anvisningar att den får säkras max 10A, och då skall man egentligen följa det: "Följ tillverkarens anvisningar". (Men det skall egentligen inte stå det. )

Så, det är väl inte direkt fel att säkra ner, men det skall inte behövas, och det anses lite "oestetiskt" att ha flerfasgrupper med olika säkringar på de olika faserna.

tommib
Jag skulle säga att det är direkt fel att säkra ner L3 eftersom den också går till perilexuttaget. Där är det inte ok att ha 16-16-10A säkringar. Jag tycker också att hela gruppen ska vara skyddad av en trepolig säkring så då faller det också.

Om man mot förmodan skulle vilja säkra av ugnen 10A får man göra det efter kopplingsdosan. Det finns dock ingen anledning att göra det.

Det är för övrigt en rätt sopig ugn om den bara behöver 10A. Lär ta tid att värma maten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle säga att det är direkt fel att säkra ner L3 eftersom den också går till perilexuttaget.
Helt riktigt. Miss av mig.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Helt riktigt. Miss av mig.
Tack till er alla för hjälpen! Nu känns det som det inte kan bli fel

En fråga till jag kom på...

Skall man ha 5x2,5mm på sladdstället eller räcker det med 5x1,5mm ?

En anslutningskabel för 16 A kan ha arean 1.5 mm².

• Gilla
combato
  • Laddar…
En anslutningskabel för 16 A kan ha arean 1.5 mm².
Toppen. -Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.