skulle behöva hjälp med min nya spis då ugnen funkar men inte plattorna, dom blir varm men inte så det kan koka/stekas.

Så som det ser ut på bilderna har jag kopplat, precis som det var innan, men slog mig nu att den nya spisen kanske har ett annat kopplingsschema?

• En oansluten spiskabel ligger på ett kaklat golv framför en vägg med anmärkningar om färgkodning för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag för spis med öppen kabelanslutning där röd, blå, svart och gulgrön tråd är synliga.
    Skapa konto
Sitter det inte ett kopplinsschema bak på spisen där kabeln går in?
Lägg upp en bild på det med anslutningen öppnad så man ser hur kabeln är ansluten i spisen.

• Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sitter det inte ett kopplinsschema bak på spisen där kabeln går in?
Lägg upp en bild på det med anslutningen öppnad så man ser hur kabeln är ansluten i spisen.

Japp ska se om jag kan fixa det :)

• Elektrisk kopplingsschema-dekal på en maskindel som visar 400V 2- och 3-fas-anslutningar.
    Skapa konto
Du behöver ta reda på exakt vad du har i anslutningsdosan på bild. Det ser ut att vara två faser, nolla och skyddsjord.

Sedan tittar du på inkopplingsanvisningen som finns på spisen och väljer det som passar två faser och nolla.

Som det ser ut har du kopplat in spisen på 400 V. Inga nya spisar idag har elementspänningen 400 V.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver ta reda på exakt vad du har i anslutningsdosan på bild. Det ser ut att vara två faser, nolla och skyddsjord.

Sedan tittar du på inkopplingsanvisningen som finns på spisen och väljer det som passar två faser och nolla.

Som det ser ut har du kopplat in spisen på 400 V. Inga nya spisar idag har elementspänningen 400 V.

Jag kopplade den nya precis lika som den gamla och sen stod det oxå 400v på.

Jag får visst ta tillbaka det där. Du har en 400 V spis :) Du har ingen ny spis.
Som det ser ut nu ska du då koppla in den enligt alternativet till vänster vilket innebär att du behöver göra några byglingar på anslutningsterminalen i spisen enligt vad du ser på inkopplingsanvisningen.

Du kan också låta en elektriker koppla om i elcentralen så att du får fram tre faser. Då kan du nyttja all effekt i spisen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag får visst ta tillbaka det där. Du har en 400 V spis :) Du har ingen ny spis.
Som det ser ut nu ska du då koppla in den enligt alternativet till vänster vilket innebär att du behöver göra några byglingar på anslutningsterminalen i spisen enligt vad du ser på inkopplingsanvisningen.

Du kan också låta en elektriker koppla om i elcentralen så att du får fram tre faser. Då kan du nyttja all effekt i spisen.
Vad menas med bygling? Har inte råd med elektriker just nu :(

Öppna luckan där sladden går in och lägg upp en bild. Förmodligen är den kopplad för tre faser, men du har bara anslutit två (eftersom det inte verkar finnas fler i dosan i väggen).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Öppna luckan där sladden går in och lägg upp en bild. Förmodligen är den kopplad för tre faser, men du har bara anslutit två (eftersom det inte verkar finnas fler i dosan i väggen).
Den bild som är uppe i inlägget är hur den förra spisen var kopplad.

Ok. Men det intressanta är hur det ser ut i den änden av kabeln som sitter i spisen. Det är där du ska koppla om för 2-fasdrift.

useless useless skrev:
Ok. Men det intressanta är hur det ser ut i den änden av kabeln som sitter i spisen. Det är där du ska koppla om för 2-fasdrift.
Okej? Får dra fram och kika då? Menar du där kontakten kommer ut ur spisen?

Ja. I närheten av den gula lappen med kopplingsschemat...

• Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. I närheten av den gula lappen med kopplingsschemat...
Jaha! Jag förstår och då tar jag bort den bruna kabeln lr?

Nja.. Du ska koppla enligt vänstra alternativet på den gula lappen. Dvs från plint 3 och 5 ska det gå varsin kabel till de två vänstra plintarnta i väggdosan. Sen ska det sitta byglar som kopplar ihop plint 1-2-3 och 4-5.

useless useless skrev:
Nja.. Du ska koppla enligt vänstra alternativet på den gula lappen. Dvs från plint 3 och 5 ska det gå varsin kabel till de två vänstra plintarnta i väggdosan. Sen ska det sitta byglar som kopplar ihop plint 1-2-3 och 4-5.
Haha vilken djungel! Kanske kan kolla på den gamla spisen hur det ser ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.