skulle behöva hjälp med min nya spis då ugnen funkar men inte plattorna, dom blir varm men inte så det kan koka/stekas.
Så som det ser ut på bilderna har jag kopplat, precis som det var innan, men slog mig nu att den nya spisen kanske har ett annat kopplingsschema?
Så som det ser ut på bilderna har jag kopplat, precis som det var innan, men slog mig nu att den nya spisen kanske har ett annat kopplingsschema?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du behöver ta reda på exakt vad du har i anslutningsdosan på bild. Det ser ut att vara två faser, nolla och skyddsjord.
Sedan tittar du på inkopplingsanvisningen som finns på spisen och väljer det som passar två faser och nolla.
Som det ser ut har du kopplat in spisen på 400 V. Inga nya spisar idag har elementspänningen 400 V.
Sedan tittar du på inkopplingsanvisningen som finns på spisen och väljer det som passar två faser och nolla.
Som det ser ut har du kopplat in spisen på 400 V. Inga nya spisar idag har elementspänningen 400 V.
Bo.Siltberg skrev:
Du behöver ta reda på exakt vad du har i anslutningsdosan på bild. Det ser ut att vara två faser, nolla och skyddsjord.
Jag kopplade den nya precis lika som den gamla och sen stod det oxå 400v på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag får visst ta tillbaka det där. Du har en 400 V spis
Du har ingen ny spis.
Som det ser ut nu ska du då koppla in den enligt alternativet till vänster vilket innebär att du behöver göra några byglingar på anslutningsterminalen i spisen enligt vad du ser på inkopplingsanvisningen.
Du kan också låta en elektriker koppla om i elcentralen så att du får fram tre faser. Då kan du nyttja all effekt i spisen.
Som det ser ut nu ska du då koppla in den enligt alternativet till vänster vilket innebär att du behöver göra några byglingar på anslutningsterminalen i spisen enligt vad du ser på inkopplingsanvisningen.
Du kan också låta en elektriker koppla om i elcentralen så att du får fram tre faser. Då kan du nyttja all effekt i spisen.
Vad menas med bygling? Har inte råd med elektriker just nuBo.Siltberg skrev:
Jag får visst ta tillbaka det där. Du har en 400 V spisDu har ingen ny spis.
Nja.. Du ska koppla enligt vänstra alternativet på den gula lappen. Dvs från plint 3 och 5 ska det gå varsin kabel till de två vänstra plintarnta i väggdosan. Sen ska det sitta byglar som kopplar ihop plint 1-2-3 och 4-5.
Haha vilken djungel! Kanske kan kolla på den gamla spisen hur det ser ut?useless skrev: